Herkkumuistot

Tätä kokeilimme o Herkkusivu

20151213 Quinoa salaatti

• Aivan yllättäv ä herkku uudesa asunnossa, johon juuri olen muuttanut, Livornonkatu 8 A 10, 00220 HELSINKI.
  • Otan pakastimesta rasiallisen wrappiin tarkoittamaani mössöä, enpä tiedä tarkalleen mitä. Luultavasti siinä on papuja ja pieniksi silputtuja juureksia.
  • Quinoa rasian kyljestä luen, että huuhdeltava huolellisesti kuumalla vedellä ja sitten keitettävä hiljaisella tulella 15 minuuttia.
  • Keitinveteen sopii lisätä mausteita ja lihaliemikuutio. Lihaliemikuution lisään ja annan porista sen 15 minuutia.
  • Sillä aikaa laitan tavanomaisen AJK salaattini.
  • Siinä kaikki.
  • Kaadan Quinoan lautaselle ja papumössön päälle ja vielä samaan kasaan Ajk-salaattini.
  • Ikäänkuin puuroa on Quinoa. Mutta on makua. Kaksi pientä riisipiirakkaa ja vajaa lasillinen Magyar Vörös Boria menee. Puolet kukkuralautasellisesta on sopiva annos. Loput huomenna tai ylihuomenna
  • Hämmästyttävä herkkuannos, päälle kahvit keksien kanssa.

20020101 Tasavallan Jouluhauki

• Viikkolehti Glorian mukaan tämä on resepti, jonka mukaan Mäntyniemessä Tasavallan Presidentin jouluhauki valmistetaan.
  • Erikoiselta tuntuu valmistustapa: keittäminen. Sideharsoakin siinä tarvitaan, mutta lopputulos on moitteeton.
  • Kastike ratkaisee ja tekee hauesta herkun. Eipä näytä kovin konstikkaalta Muna-Tillikastikekaan: sipulia, voita, kananmunaa, tillisilppua.
  • Seuraavana päivänä laitettiin Piparjuurikastike. Senkin kanssa mainio herkku.
20011229 Sallan Pizzakekkerit
  • Luulisi, että suurperheen eli 10 hengen pizzakestejä on turha yrittää ilman Pizzataksin palveluksia, mutta ei: Salla-tytär, kolmen pienen äiti pyöräyttää tällaiset kekkerit käden käänteessä. Kesällä jo nähtiin, mutta että myös 25 asteen pakkasessa: tuntui vähän arveluttavalta.
  • En oikeastaan tiedä, mikä on varsinainen salaisuus, mutta kaikki kävi todella sutjakkaasti. Pizzaa tuli sitä mukaa kuin sitä ennätettiin syödä. Pienimmille ja kärsimättömimmille tietysti ensiksi.
  • Santsia sai sitä mukaa kuin tarvitsi. Ja kyllä ainakin pojille tarvittiin.
  • Valokuvat jäi ottamatta - harmi.

20011115 Hirvisoppa kinahmin tapaan

• Pitkin syksyä on hirviötä eri muodoissa maisteltu, jopa ampujan osaa eli kieltä, vaikkei itse ole mukana oltukaan.
  • On todettu, että sellerillä ja palsternakalla maustettu keitto on kyllä aivan erinomaista, mutta itse hirvi jää taka-alalle.
  • Sen takia pidettiin vaarin ja katsottiin, mitä Kinahmin hirviporukan peijaiskeittoon oli laitettu. Tänään tehtiin sen reseptin mukaan ja kas: ihan maistui samalta kujin peijaiskeitto, hirven maku oli aidompi.
  • Myös se huomattiin, että ihan nuukasti ei suolaa pidä käyttää, jos ei toisaalta yltiöpäisestikään. Selvästi maku parani, kun vähän lisättiin. Olisi pitänyt lisätä peijaisissakin.
20011015 Punajuurikeitto
  • Pakasteesta viikon takainen keitto otettiin. Jo silloin maistui uskomattoman hyvältä. Ei yhtään ollut menettänyt makuaan. Pakko noteerata herkkumuistoissa tämä emännän mestarilaukaus.
  • Onko mitään erityissalaisuutta? - Ei keksitty, paitsi ehkä ronskinpuoleinen vihannesliemilisäys.
  • Ei edes ollut smetanaa, vaan ranskankermaa jouduttiin laittamaan ja ties mitä nakkeja.
  • Veeran ruisleipää, juustoa ja tomaattia päällä.
  • Oikein punaviiniä (Egerin punaviini [Lignell & Piispanen]) juomaksi. Sen ansaitsi.
20010911 Ainon kermasipulimuikut
  • Emäntä oli saanut reseptin iäkkäältä ystävältään.
  • 'Pahaa aavistamatta' istumme pöytään. Sattui olemaan eilen keitettyjä huippuherkullisia Siikli perunoita, jotka oli paistettu puolikkaina kuorineen ja rosmariinilla paneroituina.
  • Heti ensimmäinen suupala paljasti huippuherkun. Oli suolauskin onnistunut juuri kohdalleen.
  • Olen vähitellen tullut siihen tulokseen, että muikut muilla tavoin laitettuina kuin yksinkertaisesti paistettuina ovat hyvän raaka-aineen väärinkäyttöä. Tämä pätee jopa muikkukukkoon, mutta nyt en oikein tiedä...
20010424 Pormestarin lahna
  • Koulutoverin, Nilsiän kaupunginjohtajan verkosta oli kilon lahna kotoisin.
  • Uunilahnana käsiteltiin. 200 C vähän vaille tunti. Merisuolaa, korppujauhoa.
  • Perunat ja porkkanat samalla vadilla. Valelua kiehuvalla vedella 10 minuutin välein.
  • Majoneesilla ja puolalaisella piparjuurella höystettiin täydellisesti onnistunut huippuherkku.
  • [Täytyy tunnustaa, että oli 30 vuoden takaisia takkalahnoja muistellen laitettu eilen illalla märkään voipaperiin ja moninkertaiseen märkään sanomalehteen käärittynä loppuun palaneeseen saunan uuniin. Aamulla pois otettaessa havaittiin, ettei ollut edes voi sulanut! Tarvitsee siis kunnon hiilloksen ja ehkä kuivaa paperia uloimmaksi?]
20001108 Perunapuuro
  • Savolainen perinneruoka, johon vasta tänä kesänä tutustuin, vaikka olen nimen usein kuullut. Olen luullut, että on sama kuin perunamuussi.
  • Ei ole, vaan on puurojauhoilla lisätty perunamuusi.
  • Ei ole pikaruoka, sillä valmistusaika on perunoiden keittoaika plus puuron kypsymisaika.
  • Mutta on odotuksen väärtti. On makua ja on ytyä.
  • Yksinkertaisessa hämmästyttävyydessä verrannollinen espanjalaiseen munakkaaseen ja puolalaisiin perunalettuihin!
20000508 Paistetut ahvenfileet
  • Ei edes reseptiä ole, mutta kolmen tähden herkku on kysymyksessä.
  • Kaupasta ostettiin 300 g (250 olisi riittänyt) ahvenfileitä.
  • Perunat ja porkkanat (aina kuorimattomina mutta harjattuina) pantiin kiehumaan jo ennen kauppakassien purkamista.
  • Sitten purettiin kassit ja emäntä paistoi jauhojen, suolan ja valkopippurin seoksessa pyöritellyt ahvenfileet voissa, lisäsi 2 dl tölkin ruokakermaa ja silputtua tuoretta tilliä sekä aika huiskauksen sitruunapippuria.
  • Emäntä kuorii perunat ja porkkanat, minä en. Sitruunaa, ruisleipää ja Magyar Fehér bor viiniä. Ehdoton nautinto.
20000406 Rosmariinibroileri
  • Ruokatorstaista silmään iski. Rosmariiniperunat, niin miksi ei rosmariinbroilerikin?
  • Ehdotettiin maustamatonta, mutta kun kaupassa ei ollut, ajattelin, että lisätään entisiin. Hyvin tuntuikin sopivan.
  • Mutta kun olisi pitänyt panna nahan alle? Olisiko siis pitänyt nylkeä, mausta ja panna nahka takaisin. Vaikutti liian konstikkaalta, joten valitsin entisen akan mentelmän: 'kuhan hänessä on' sanoi ja heitti unohtuneet hiivat leipien perään uuniin. Niin että päälle ja alle vain hieroin.
  • Hyvältä näytti sekä uuniin pannessa että sieltä otettaessa ja pöydässäkin. Ja ihan oikein, kyllä siinä rosmariini maistui, vävykin kehui.
  • Mutta sittenkin, vaikka pitemmän aikasuosituksen mukaan paistoin ja oli ihan ruskea päältä, taas kerran johtopäätös: parempi ostaa valmiiksi grillattu.
20000316 Savukalan sellerikastike
  • Maantantain ratikka-Metro lehdestä löytyi hyvänmakuisia vihannesreseptejä.
  • STT luki perässä, mikä vähän oudolta tuntui, mutta näyttää tietotoimisto tietävän.
  • Savukalana oli kampelaa ja ennakkoluuloisemmalle 'lohipäreitä'. Stockan satumaisen ahtaalla herkkuosastolla on sellaisiakin tarjolla.
  • Sitä oli, mitä voi kuvitella, kun on selleriä, situunaa, persiljaa kalan kanssa.
  • Salaattiakin näkyi pöydässä olleen. Kovasti salaateista tykkään, mutta kalan kanssa ihan niinkuin ei kävisi.
  • Magyar fehér bor on ilman muuta mielijuomani kalan kanssa.
  • Täydet pisteet.
20000311 Kymmenen minuutin lohikeitto
  • Ainakin tällä kertaa sipuli jäi kovaksi ekstrakypsennyksenkin jälkeen, siksi lisäsimme reseptiin vaihtoehdon: renkaina
  • Perunamuusi edellytti kyllä ohjetta enemmän lientä.
  • Joten 250 g lohta ui vähän orpona, ainakin 350 olisi ehkä ollut sopivampi varsinkin kun ilman muuta riittää kahdeksi kerraksi.
  • Pari päivää sitten istutettiin purkkibasilika isompaan ruukkuun ilahduttamaan meitä koko kevään. Viime vuonna annettiin kesämökille lähtiessämme 'hirveän iso' naapurille. Nyt pantiin istutuksessa taittunut oksa keittoon. Ei maistunut erikseen, mutta varmaan antoi oman säväyksensä makuun, joka ei jättänyt toivomisen varaa.
20000226 Kalaseljanka
  • Jos on aineksia keitossa, niin kyllä on makuakin. - Aivan gourmet-herkku.
  • Ei todellakaan tähän kannata kallista kalaa edes laittaa, me laitoimme haukea. Tuntui jopa paljolta, ja kyllä sattumia joka lusikalliseen riittikun, mutta maku tuli selvästi muusta.
  • Lisättiin ronskisti nestettä, melkein toinen mokoma. Silti ei missään tapauksessa luirulta näyttänyt eikä tuntunut. Hesain ruokatorstaista kotoisin. Täydet pisteet.
19991205 Pekoninen hirvipata
  • Viime vuoden vasan jälkeen iäkkäämpää hirviötä maanomistajan kimpale.
  • Emäntä reseptin löysi ja huolellisesti lihan kalvoista siisti ja sekoitti marinadin eilen.
  • Ei muuta kuin reseptin mukaan. Taas tuli todistettua, että kuka osaa lukea osaa myös laittaa ruokaa. Tänään 5 kk ikäistä Ainoa toisessa kainalossa roikottaen.
  • Tänään oli 5 viikon jokapäiväisen remontin loppu. Tytär (ja mies) tekivät remonttia, vaari (ja mummi) hoitivat lapsia ja muonittivat joka päivä 11-20.
  • Silloin myös vaarin tietokone oli paremmassa käytössä. Tyttärenpoika Okko, 2 vv 7 kk, kirjoitteli autojen nimiä ym. Tänään piirsi ensimmäiset autonsa.
  • Hirven kanssa nautittiin yksi pullo mummin 60-vuotispäivänä EBU kolleegoilta saamasta 24 pullon nimikoidusta erästä "Chevalier Salli Korpela" punaviiniä. On niin jytyä tavaraa, ettei pizzan kanssa sopisikaan.
19991029 Karpalokiisseli
  • Lanko osti Venäjältä, Viipurin tien varrelta satasella ämpärillisen karpaloita.
  • Emäntä keitti kiisselin: 'niinkuin kaikki kiisselit keitetään'.
  • On syöty jälkiruokana murentaen puoli Kantolan vehnäkorppua joukkoon.
  • Maistuu ilman kermaa ja kermatilkan kanssa, en tiedä kumpi on parempi.

• Vuoden jälkiruuaksi nimitetään - ei mahda mitään!
19991028 Kasvishernekeitto
  • Mistä lie lastenlasten mummi saanut käsiinsä ruttuisen Hesarin Ruokatorstai-osaston. Tuli laittaneeksi ison padallisen kasvishernekittoa, kun oli sopivasti aineksia.
  • On tätä kummajaista ennenkin syöty. Hyvältä on aina maistunut, niin nytkin.
  • Sen täytyy olla nämä keskeiset muut maun antajat: porkkana, selleri ja sipuli.
  • Tämä tehtiin nopeista vihreistä herneistä. Ranskankermaa laitettiin päälle. Myös Adzhikaa kokeiltiin. Ihan OK, mutta sittenkin parempi tavallisessa purkkihernekeitossa.
19991005 Kaalilaatikko
  • Tunnistamaton lehtileike löytyi reseptiksi.
  • Pekoni ja hunaja houkuttelivat.
  • Ohraryynejä ei ollut, käytimme riisiä.
  • Tulee kokeiltavaksi myös ohraryynien kanssa - niin oli herkullista.

19990917 Kesäkurpitsakeitto
  • Saimme maistaa äskettäin Anna-ystävämme laittamaa. Muistaakseni nimiteltiin yleiseksi biomassaksi. Ei ollut soseutettu.
  • Laitoimme kotona, soseutimme, ilman porkkanaa. Ihastuimme.
  • Tänään olikin sitten jo toka kerta, itse asiassa aikaisemmin tehdyn lämmitys. Aina vain herkullisemmalta maistui.
  • Tällä kertaa oli vihannesliemikuutio, edellisellä kerralla kanaliemikuutio.
  • Jälkiruoka oli yhtä yksinkertainen ja hyvä: Omenaraaste
19990703 Patakukko
  • Eipä ollut tarkkaan ottaen eka kerta, mutta eka kerta tänä vuonna.
  • Tyttärenpojat vaarin avustuksella onkivat penessä ajassa 22 pikku ahventa.
  • Mummi perkasi ja vaari laittoi ja paistoi patakukon.
  • Olisi kehdannut vaikka Kuopion kukkomestareille tarjota.
  • Tuoreessa kalassa ja läskissä on sen salaisuus.
  • Tuli tehtäväksi toistekin, varsinkin kun kalaa tulee niin paljon kuin ennättää nostaa
19990624 Kermaviili-yrttikastike
  • Savustettiin kirjolohi eka kerran uudessa kesäkeittiössä.
  • Hakuammuntaa joka suhteessa: savustusaika, suolaus (jälkikäteen suolavedessä kalavadilla pari minuuttia puoletaan).
  • Kaikki tuntui sittenkin onnistuneen kutakuinkin nappiin.
  • Shown varasti tyttären tekemä kastike, joka tuntui sopivan yhtä hyvin kalan kuin perunankin päälle.
19990521 Paistettu kuha
  • Kiiressä lähikaupasta: kunhan jotakin kalaa on.
  • Kun on jo muutama päivä sitten hankittu espanjalaisia uusia perunoita.
  • Salviakin kasvoi ikkunalla ja ruohosipulia saatiin tuttavan siirtolapuutarhasta.
  • Ei parhaimmissa ravintoloissakaan onnistu tämän kummemmin. ***
19990410 Sitruunalohi
  • On vain vähän muunnettu Arlan mainosreseptistä: selvästi lisää paistoaikaa.
  • Ostettiin yrtiksi varmuuden vuoksi tilliä, kun ei muistettu salviaa, hyvää näinkin.
  • Arvelematta täydet kolme tähteä. ***
19990312 AijjaBilMergaz-munakas
  • Tunisian matkan muistoksi tätä Tunsian keittiön herkkua kokeilin. Eipä onnistunut.
  • Liikaa oli harissaa. Kaikki muut maut peittyivät alle. Teelusikallinen riittäisi.
  • Pyrin tekemään 2/3 annosta 3 munaa ja 3 perunaa. Runsas tuli.
  • Makkarana käytin Kabanossia. Muuten sopiva, mutta kaksi kolmen asemesta olisi kahdelle herkuttelijalle riittänyt.
  • Vastaava espanjalainen tortilla onnistuu aina ja on ihmeen hyvää.
19990216 Lyonin sipulipiiras
  • Kerra oli ystävämme Edith tätä laittanut. Oli jäänyt mieleen, etenkin emännälle. Mutta reseptiä ei löytynyt mistään. Muistista yritettiin tämän tapaista: pliisu tulos.
  • Kysyttiin resepti edelliseltä tekijältä Amerikasta. Hänkin muisti mainioksi.
  • Tänään kokeiltiin. Erinomaista. Teatteri-iltaa odotamme, että saisimme tarjota.
  • Kiitokset olisimme reseptin antajalle lähettäneet, mutta hetken myöhästyimme, sillä tänään hän lähti yli kuukauden pituiselle maailmanympärimatkalle.
19990212 Kotipizza
  • Emäntä yllätti uskomattoman herkullisella pizzalla. Olisi pizzakeisari Grönblom tiukilla!
  • Aito 'otetaan-kaapista-mitä-sattuu-olemaan'. Muistuu mieleen 70-luvun alun 'kotiryssämme' Robertin samalla periaatteella tekemä borshtsh. Silloin sattui olemaan paljon ja tuli kaksi kattilallista. Resepti täyttää vieraskirjassa 2 sivua. Täytyy koettaa joskus suomentaa yleiseen käyttöön.
  • Mahtava valkosipulin löyhkä tuli isännän tietokoneen ääreen; sitä oli juuri sopivasti.
  • Jälkikäteenkin ihmeteltiin: ehkä se oli aurajuustomurut, ehkä se että sipuli raastettiin...
  • Kokille joka tapauksessa pusu ja arvelematta arvosana 10+! o Kotipizza 12?
19990204 BroileriKasviskeitto
  • Kohtalaisin odotuksin kokeilimme, sillä ainekset ovat hyvät
  • Ihan tuoksuun saakka vaikuttikin kaikki erinomaiselta
  • ... mutta jo ensimmäinen lusikallinen oli pettymys: keitosta puuttuu karaktääri
  • Sen kuitenkin sain selville, että vaalea leipä sopii sen kassa paremmin kuin tumma
  • Ja punaviini maistuu mukavammin kuin olut
  • Parempi vaihtoehto, mutta kuitenkin 'sinnepäin' Sallin bravuuriminestrone
19990131 Madekeitto
  • Ikäänkuin emme olisi ennen tätäkin syöneet, yleensä vähintään kerran talvessa.
  • Mutta nyt oli kyllä ihan uusi resepti, jos sitä nyt yleensä edes tarvittiin.
  • Made oli lankomiehen pyytämä ja nylkemä, pakastimessa kuukauden verran säilytetty.
  • Keitettiin vastoin reseptin ohjeita ensin made, kun se oli umpijäässä.
  • Olisi saanut olla sakeampaa; ehkä perunaa enemmän ja puuroksi saakka kiehunutta.
  • Ihan oikean makuinen, mutta mitään ei mahtanut: leivän päälle osunut Milkan mustaleima juusto varasti koko shown.
19990123 Poronkäristyskeitto
  • Todellisuudessa oli toinen kerta, sillä on ollut kaksi vuotta unohduksissa, oikeastaan vain resepti 'hukassa'.
  • Se mikä ensimmäisellä kerralla jäi mieleen osoittautui paikkansapitäväksi: yksi parhaista
  • Varmaan kokki Kolmonenkin tykkäisi: suomalainen, yksinkertainen, makua riittää
  • Me söimme tuhtina pääruokana, mutta sopisi myös alkukeitoksi.
19990116 LohtaJapanilaiseenTapaan
  • Yksinkertaiset ainekset helppo pitää mielessä.
  • Paistaminen öljyssä aiheutti palovammoja ja kalan siirtely astiasta toiseen oli vaikeata.
  • Makeaa oli kuten voi odottaa, kun kastikkeeseen laitetaan ½ dl sokeria.
  • En voinut uskoa, että kalaa voisi syödä ilman perunaa. Siksi keitin myös perunaa. Makeaan sopi paremmin riisi.
  • Mieluisaa kokeilla, mutta ei vedä vertoja näille: