Rooma 19960427..0504 
KAIKKI TIET VIEVÄT ROOMAAN ...
eli " tutte le strade portano a Roma !!"
Tule mukaan Haminan kansalaisopiston matkalle Roomaan 27.4. -4.5. 1996,
lauantai - lauantai.
Matkan hinta 3500,- / henkilö; lisämaksu yhden hengen huoneesta
550,-. Hintaan sisältyy: - lennot Finnairin reittivuorolla - lentokenttäkuljetukset
Roomassa - majoitus kahden hengen huoneessa - aamukahvi - peruutusturvamaksu
Hotelli ADVENTURE *** lähellä päärautatieasemaa
Via Palestro 88, 00185 Roma puh. +39-6-4469714
Vastaava matkanjärjestäjä on Etumatkat/ Haminan Matkatoimisto
/ Sirpa Jääskeläinen. Matkan vetäjinä Haminan
kansalaisopistosta Anna-Liisa Lavila ja Terttu Ollikainen.
Matkalla on mahdollisuus tutustua Rooman päänähtävyyksiin
ja lisäksi mahdollisesti Suomen kulttuuri-instituutti Villa Lanteen,
Dante Alighieri-seurojen päämajaan Palazzo Firenzeen, roomalaiseen
aikuisopisto UPTER:iin, Paavin vastaanotto Vatikaanissa, käynti virolahtelaisen
taiteilija Johannes Takasen haudalla, ym., ym.
Mukaan mahtuu 25 osallistujaa. Sitovat ilmoittautumiset 26.1.1996 mennessä.
Ilmoittautumisia vastaanottavat ja lisätietoja antavat Anna-Liisa
Lavila, p. 7496 213 k. 344 4935 Terttu Ollikainen, p. 3574152 Haminan Matkatoimisto
/Sirpa Jääskeläinen, p. 3446800
Matka Roomaan la 96-04-27..05-04, Kaakonkulma 951228, hinta 3500
Ilmoittauduttu (S&A) Terttu Ollikaiselle, 951230
Terttu Ollikainen, taidemaalari, Johannes Takanen seuran puheenjohtaja
Ravijärvi, 49900 VIROLAHTI, 952-3574 152
|
960426la |
Hartaasti ja suurin toivein oli tätä matkaa odotettu
ja tavallista paremmin siihen myös valmistauduttu. Suomen nollasta
lennettiin Rooman kahdeksaantoista. Tämä taisi olla etukäteen
arvellen lopulta odotetuin ja myös tarkimmin odotusten mukaan toteutunut
matkaan liittyvä asia. Loppu oli yllätyksiä: sekä myönteisiä
että kielteisiä. Ohjelmaa riitti, eikä joutohetkiä
ollut, niin että korttien kirjoittaminenkin jäi paluupäivän
aamuun.
Ensimmäisen kerran hätkähdin kun tulimme hotelliin. Teki
vähän karun vaikutuksen, mutta loppujen lopuksi virallinen kolmen
tähden luokitus on varmaan juuri oikea. Oma luokitukseni on varsin
harvinainen 1A+
-
2 Vuoteet erillään, eikä niitä voi yhdistää
-
1 Vuoteet voidaan yhdistää
-
Vihje: Pidä aina 2 kpl 6 m pituista narua matkalaukussa.
-
Taatusti tervetullut häälahja matkustelevalle nuorelle parille.
-
1A Vuoteet rinnakkain, erilliset peitot ja lakanat
-
1A+ Kaksoisvuode ja yhteinen peitto ja lakana
Iloinen jälleennäkeminen Giovannin ja Alban kanssa Hotellin aulassa
olemattomassa tilassa kansan kulkiessa edes takaisin. Niin ahdas oli paikka,
että sotaväessä olisi ohjesäännön mukaan
pitänyt ohikulkijan pyytää lupa ohitukseen. Muuten oli protokollan
mukaiset tervehdykset tuttavien ja johtohenkilöiden kanssa, mutta
vanhat tuttavat Kuokat olivat ennättäneet livahtaa huoneeseensa,
enkä näin lyhyen tuttavuuden jälkeen kehdannut enkä
myöskään älynnyt lähteä heitä etsimään.
Olisi pitänyt. Vähän säälitti, kun olivat sieltä
kaukaa kotoaan varta vasten tulleet ja vain pari sanaa vaihdettiin ja vahvistettiin
jo etukäteen sovitut yhteiset ohjelmakohdat.
Oli matkaa sen verran kertynyt, että huonouninenkin jysähti
horrokseen kuin tukki. Tuli kuitenkin mieleen, ettei oma hotelliluokitus
ehkä sittenkään ole yleispätevä, kun keskenään
vieraatkin saattoivat joutua yhteisen lakanan ihanuutta kokeilemaan. Muistui
mieleen erään ranskalaisen kreivin kanssa selätyksin 1960
Skotlannin matkalla nukuttu yö.
|
960427su |
Päivän aihe oli Vatikaanin museo ja Pietarin kirkko.
Sitä ennen kuitenkin nautittiin Etelä-Euroopassa aamiaiseksi
nimitetty herkkupala. Toivoisin, ettei EU minun elinaikanani tätä
tapaa Suomeen saakka toisi. Kaurapuuro, kunnon voileipä ja kananmuna
ovat ihan toista.
Sitten tehtiin tuttavuutta myöhemmin surullisen kuuluisaksi osoittautuneen
bussi 64 kanssa. Ihan heti en käsittänyt reitin matkustajien
valtavaa määrää. Busseja lähti toista toisen perään,
kaikki tupaten täynnä. Mutta nythän oli sunnuntaiaamu ja
tämä bussi vei väkeä Pietarin kirkkoon. Tunnelma olikin
yhtä harras ja tiheä kuin sardiineilla purkissa. Tilanteen raadollisuus
selvisi vasta myöhemmin: myös taskuvarkaat olivat liikkeellä.
Ainakin yksi suomalainen lompakko jäi saaliiksi. Tässäkö
se kamerakin hävisi ja yksi käsiväsky raadeltiin puhki pahannäköisesti.
Saisivat hävetä! Joku kyllä arvelikin, että tästä
on sitten lyhyt matka synnintunnustukseen ihan pyhän valtaistuimen
juuressa. Hiipi mieleen epäilys, että paatuneimmat - niin tai
ehkä päinvastoin: herkkä-tuntoisimmat - pitkäkyntiset
saattaisivat ehkä tehdä tekosensa vieläkin lähempänä
rippituolia eli itse pyhätön tungoksessa.
Ainakin kolme seurueen naista kertoi bussimatkan jälkeen myös
tuohtunein äänenpainoin paikallisesta maantavasta, estottoman
sopimattomattomasta likistelystä ja nipistelystä.
Olimme liikkeellä kuukauden viimeisenä sunnuntaina, jolloin
Vatikaanimuseon aarteita näytetään ilmaiseksi kaikelle kansalle.
Yhtä pitkän jonon olen nähnyt Moskovassa Leninin mausoleumille
pysähtyneisyyden aikana joskus 70-luvulla. Mutta siinä ei puoluepampun
mukana kulkeneen kapitalisti-kerettiläisenkään tarvinut
seistä, vaan vähin äänin kiilattiin mukaan noin 50
metrin päässä ovelta. Nähtävää oli tietysti
Vatikaanimuseossa varmaan miljoona kertaa enemmän kuin Moskovan mausoleumissa.
Mielellään tuota katseli, vaikka oli jo molemmilla edellisillä
Rooman käynneilläkin sen nähnyt. Ehkä neljännellä
kerralla tulisi jätettäväksi väliin. Nyt olivat japanilaiset
saaneet sakurattua Sikstiiniläis-kappelin kattomaalaukset, jotka vielä
edellisellä kerralla olivat kesken. Taisi muuten restaurointi viedä
japanilaisilta pitemmän ajan kuin luominen Michelangelolta. Aivan
oikein: lähdekirjan mukaan kattofreskot Michelangelo teoteutti 1508-12
kolmessa vuodessa, kun japanilaiset tarvitsivat viisi vuotta.
Michelangelo Buonarroti [mikela'nd elo -ó'ti], (s. 6.3.1475 Capresessa
läh. Firenzeä, k. 18.1. 1564 Roomassa), it. kuvanveistäjä,
taidemaalari, arkkitehti ja runoilija. Vietti nuoruutensa Firenzessä,
asui myöh. Roomassa. M. piti itseään lähinnä kuvanveistäjänä.
Hän loi voimakkaan plastista, miehekästä veistotaidetta.
Nuoruuden ajan töitä Pietà Pietarinkirkossa Roomassa ja
Daavidin patsas Firenzessä. Suurin veistotyö, 40 patsasta käsittävä,
oli keskeneräiseksi jäänyt Julius II: n hautamuistomerkki,
josta valmistui mm. Mooses (Roomassa) ja Orjat, Medicien hautakappelin
(Firenzessä) henkilökuvat Nemoursin herttua Giuliano, Urbinon
herttua Lorenzo, ns. Medicien madonna ja vertauskuvalliset veistokset Päivä,
Yö, Aamunkoitto ja Iltahämärä. M:n maalaustaide on
sukua hänen veistostensa ilmaisulle ja plastisuudelle. Esimerkkeinä
Pyhä perhe, Vatikaanin Sixtuksen kappelin kattoja alttarifresko, freskot
Paavalin kääntymys ja Pietarin ristiinnaulitseminen. Arkkitehtina
M. oli mukana mm. Pietarinkirkon rakentamisessa. Kirk on kupoli on hänen
suunnittelemansa. Hänen ansiostaan renessanssin rakennustaiteen harmonia
muuttui sävyltään dynaamisemmaksi, barokkia ennakoivaksi.
Vaihetta kutsutaan nimellä manierismi. M. on kaikkien aikojen suurimpia
taiteilijoita. (Otavan Iso Fokus 4, 1975, s. 2647-8).
Pietarinkirkko katsottiin pikavauhtia. Erityishuomiota kiinnitetiin
kirkon oviin, erityisesti pyhään oveen, jonka paavi murtaa auki
25 vuoden välein, seuraavan kerran vuonna 2000 (vai oliko 2002?).
kuningatar Kristiinan muistopatsaaseen, johon veistäjä on varmaan
piruillakseen pannut tekstin 'vandaalien' kun pitäisi olla 'wendien'
kuningatar. kirkon mittasuhteisiin ja kupolin (Mikko-enkeli) korkeuteen
sekä sitä reunustaviin pylväisiin ja patsaisiin.
Illalla oli omalta osaltani päivän päätapahtuma:
Salli liittyi seurueeseen. Ilmoittautuessamme isännälle, hän
väitti minun jo neljään kertaan kyselleen, eikö vaimoa
ole näkynyt, vaikka vain kaksi kertaa olin kysellyt. Merirosvon näköinen
isäntä oli muuten selvästi hyvillään, kun nimitin
häntä 'patrone con il sorriso spogliente' - 'isäntä,
jonka hymy riisuu (naiset)'. Mustasukkaisuuttani hän arveli minunkin
ihanan akkani perään kyselleen.
|
960429ma |
Kaupunkikiertoajelu (£140 000/hlö). Nyt huomaan,
että oli Teijon nimipäivä, eikä sankari eikä edes
puoliso virkkanut mitään. Jäi pullakahvit saamatta. Tuijan
päiväkin on vasta helmikuussa.
Kiertoajelulla nähtiin ensin mainion oppaan (oliko Irma Paarni?)
johdolla Colosseum ulkoa ja sisältä. Sitä katseli vähän
sekavin tuntein luettuaan juuri Waltarin Ihmiskunnan viholliset, jossa
kylläkin puhutaan oppaan mainitsemasta Neron kultaisesta talosta nykyisen
Colosseumin paikalla, mutta silloinkin ihmishenki oli peukalon käännön
arvoinen. Tuntuu, että nyt sittenkin olisi enemmän arvoa, vaikka
kun joukossa tyhmyys tiivistyy ja sota syttyy, ei millään ole
mitään väliä. Oli siis Colosseumin seinässäkin
marmorilaattaongelma, kuten nyt on Finlandia-talossa. Voitaisiinko ajatella
että Colosseum päällystettäisiin uudelleen tai Finlandia-talosta
riisuttaisiin pois? Kai kummastakin tosi äläkkä nousisi!
Sitten moitittiin mauttomaksi Vittorio Emmanuele II muistomerkki, kermakakku,
minun kuullen jo kolmannen kerran. Äkkinäisenä en sen rumuutta
vieläkään ymmärrä. Olisiko (suomalaisten) turistioppaiden
keksintöä koko moite? Käsiini saamissani lähdeteoksissa
sanotaan esim. "Suurenmoinen muistomerkki törröttää
valkean kuontalonsa kanssa Piazza Venezian takareunalla. G. Sacconin suunnittelemana
se on pystytetty Italian yhdistymisen kunniaksi ja edustaa isänmaan
ja kansakunnan yhtenäisyyden ja sotilaskunnian korkeimpia arvoja"
(Cinzia Valigi: Roma e Vaticano, s. 5) No, 'törröttää'
ja 'kuontalo' nyt ei niin kovin ylevää ole. Opas jätti mainitsematta
torin laidalla olevasta Palazzo Veneziasta, että sen parvekkeelta
Mussolini aikoinaan julisti vanhan Rooman rakastetuimpien keisareiden mallia
tavoittelevan valtansa alkaneeksi; punainen vaate on vieläkin parvekkeen
kylkeen viritetty. Seuraavaksi riennettiin Tiberin toiselle rannalle 'Trastevereen'
ja yhdelle ja ainoalle siellä puolella olevalle Rooman kukkulalle
Gianicololle, yhdelle seitsemästä, jonka parhaimmalla paikalla
on Suomen Rooman instituutti Villa Lante. Myöhästyimme kuitenkin
hiukan sovitusta ajasta ja jouduimme ihailemaan pihanäkymää
Rooman yli. Sisällä kävimme vain kääntymässä
ja toteamassa, että Amos Anderssonin pysti on yhä paikoillaan
yhtä epäsuhtaisen pienenä ympäristöönsä
nähden (ja ehkä myös lahjoitettuihin rahasummiin nähden)
kuin aina ennenkin. Jenny ja Antti Wihurin patsaat istuvan tyylikkäämmin.
Muistelin, että koko paikka olisi sisältäkin yhtä rappeutuneen
näköinen kuin se on hilseilevinen ja haalistuvine maaleineen
ulkoa. Näin ei sittenkään ole; salin kattomaalaukset ovat
päin vastoin aivan kuin restauroinnin jäleltä. Ihan erikseen
niitä tuijottelin. Niin olivat vieraskirjan mukaan tuijotelleet pari
päivää aikaisemmin myös oppilaani Helsingin kauppakorkea-koulusta,
mainio KYL kuoro oli konserttimatkalla. Soma juttu oli, että yksi
poika kotiin palattuani vaati erikoistentin järjestämistä,
kun varsinainen oli juuri Rooman matkan aikana. Poika sai tenttinsä.
Perjantaina sitten törmättiin myös Anna-Liisan oppilaisiin.
'Tutte le vie portano a Roma...'
Tähän retkeen kuului uusi tutustuminen Pietarinkirkkoon, nyt
oppaan johdolla. Taisivatkin olla alussa esitetyt Pietarinkirkon selostukset
ja tiedot kotoisin tältä tiistaipäivän retkeltä:
pyhä ovi, Kristiina-kuningatar ja kupoli. Kryptaan ei nytkään
ollut aikaa. Alunperin kirkko rakennettiin jo vuonna 324 keisari Konstantinuksen
aikana, mutta sitä ovat sen jälkeen muotoilleet monet kuuluisat
arkkitehdit. Se on ollut milloin kreikkalaisen ristin milloin roomalaisen
ristin muotoinen. Edessä oleva upea tori ja pylväikkö on
arkkitehti
Berninin käsialaa 1600-luvun puolivälistä. Keskellä
oleva obeliski on kotoisin Neron sirkuksen kautta Egyptistä. Kirkon
kuuluisin veistos on Michelangelon Pietà (1499-1500). Mekin sitä
kappelin etuseinäristikon läpi ihailimme. Tällä kertaa
emme tepastelleet keskikäytävää, johon on merkitty
maailman muiden suurten kirkkojen suuruus. Emme myöskään
nähneet vilaustakaan isännästä, emmekä päässeet
hänelle täkäläisen ehkä vähän oudon
kirkkotavan mukaan taputtamaan kuten Sallin ka nssa edellisellä kerralla,
jouluna 1993 kun näimme paavin noin 2 metrin päästä.
Illalla teimme nostalgiaretken edellisen kerran maisemiin, mm. Fontana
di Treviä katsomaan. Siellä oli yhtä paljon väkeä
kuin aina ennenkin ja ikuinen veden solina tarttui iltavalaistuksessa videonauhalle.
Etsimme myös pikku ravintoloita, joissa olimme maistelleet Italian
herkkuja Marimekon toisen perustajan ja 'vanhan koulukaverini' Viljo Ratian
kanssa (käynyt nykyisen Virolahden lukion, ent. Koiviston yhteiskoulun
jo ennen Myyryläisen aikaa, joskus varhain 1920 luvulla). Emme sitä
löytäneet, jossa joimme punaviiniä 1½ litraa neljään
pekkaan ja jossa annokset laskettin litran pullosta joko näyttäen
sormella puoliväliä tai sitten koko pullo. Koko nostalgiointi
lätsähti eksymiseen, sateeseen ja aivan pohjimmaisen luokan pizzeriaan,
jonka annoksissa ei mitään hohtoa ollut. Adventure sentään
löytyi ja väsyneinä rojahdimme unille.
|
960430ti |
Sateinen päivä oli omistettu Villa Borghesen taiteelle.
Suhtaudun äärimmäisen epäluuloisesti uskontoon, tieteeseen
ja taiteeseen; olen erittäin herkkäuskoinen ja pelkään
että minua jymäytetään. Erityisesti moderniin taiteeseen
suhtaudun suorastaan torjuvasti, joten Villa Borghesen modernin taiteen
museoon menin pitkin hampain, vai pitäisikö ja voisiko sanoa
'pitkin varpain'. Yllätyin, sillä täällä moderni
taide ei tarkoittanutkaan aasin hännän huiskauksia, vaan ihan
tavallisia taidokkaita taideteoksia. Galleria itsessään oli vähän
kolkon tuntuinen, mahtoiko olla Mussolinin ajan funkista? Jaksoimme vielä
raahustaa Etruskimuseonkin läpi. Siellä tavaraa oli niin paljon,
että näytteille asettelu oli sullotunoloinen. Mieleen tuli kaikkien
täällä esillä olleiden esineiden alkuperäinen
sijoituspaikka: etruskien haudat, joihin olimme tutustuneet ensimmäisellä
Rooman matkalla Giovannin ja Alban seurassa Tarquiniassa, noin 100 km Roomasta
pohjoiseen (150 runsaasti koristeltua hautaa [= hyvinkin kau punkiyksiön
kokoisia maanalaisia 'huoneistoja'] vuosilta 700-200 e.Kr.). Onko väsyttävämpää
kävelyä kuin museon läpi löntystely? Niinpä väsymys
kävi käpälään ja kaiken lisäksi epäviisaasti
valittu jalkine hiersi vaivaisenluun lopulta verille saakka. Onneksi oli
tekoihoa mukana, olisi pitänyt olla myös lenkkikengät.
Illalla Giovanni oli kutsunut päivälliselle vanhoja tuttujaan.
Meille tarjottiin zuppa di pesce eli kalakeitto, johon olin juuri Tarquinian
matkalla Civitavecchiassa, rekkakuskien ravintolassa ihastunut.
Ensin kävimme kuitenkin Takasten kotona ja nautimme cocktailit
ja Teijo esitti sen Paavo Cajanderin kirjoittaman runon, joka oli esitetty
Johannes Takasen muistotilaisuudessa syksyllä 1885 Helsingissä.
Esitys oli miehekkään tyylikäs, tuskin sen enempää
sai alkuperäinen esittäjäkään siitä irti.
Takasia varten Anna-Liisa oli kääntänyt runon italiaksi
todella upeasti. Sekä alkuperäisessä että käännöksessä
on hyvin selvä sen ajan muodin mukainen tyyli ja poljento, ammattimiehen
työtä. Mutta kahden lukemisen ja yhden kuulemisen jälkeenkään
minulle ei oikein tullut selväksi, mikä oli runon varsinainen
sanoma. Sisällöstä ikään kuin paistaa ulos, että
Cajander oli kymmenessä minuutissa kuullut eräitä tietojan
Takasesta ja niiden perusteella vankalla ammattitaidolla tehnyt muotopuhtaan
runon. Aspelinin kirjoittamaan Takasen elämänkertaa tavaillessani
ja italiaksi kääntäessäni olin ihmetellyt, että
mistä saisin tämän runon. Teijo ei tyytynyt ihmettelemään
vaan selvitti asian. Vaikka runo sinänsä oli minulle pettymys,
sellaisen esittäminen sekä silloin 111 vuotta sitten että
nyt täällä oli mielestäni mitä parhaiten paikallaan.
Sitten menimme tuttuun ravintolaan. Ei tainnut isäntä enää
tuntea. Edellisellä kerralla hän ihmetteli vilkkaan äänekästä
keskusteluamme; jäi epäselväksi, oliko hyvässä
vai pahassa mielessä, kun sanoi luulleensa, että pohjoismaiset
ovat hiljaisia ja vain italialaiset äänekkäitä. Taisi
olla viinillä osuutta äänekkyyteen. Nyt käyttäydyttiin
siivosti, vaikkei viiniä pihisteltykään. Kyllä tämä
ihan kunnollinen italialainen kalakeitto oli (simpukoineen ja rapuineen
yhtä lähellä meikäläistä kuin yö ja
päivä toisiaan), mutta ei läheskään niin kunnollinen
kuin edellinen tai se ensimmäinen. Tunnelma oli hilpeä ja iloinen
ja juuri sopivasti ennätimme viimeiseen metroon. Taskuvarkaatkin olivat
jo ottaneet sapassin.
|
960501ke |
Vapunpäivä. Retki Apenniinien yli Abbruzzoon. Vain
kumisaappaat olisivat voineet parantaa tämän päivän
onnistumista - niin ja tietysti ylioppilaslakki, heh, heh. Alunperin oli
se käsitys, että joutuisimme itse keksimään tekemistä
vapuksi kokonaan kiinni menevässä Roomassa, mutta toisin kävi.
Anna-Liisan suhteilla pääsimme mukaan paikallisen kansalaisopiston
vapunpäiväretkelle kauas Rooman ulkopuolelle. Näimme upeita
maisemia, pikkukaupunkeja, luontoa, söimme mukana tuomiamme eväitä
ja meitä kestittiin juuri sopivasti, nautimmepa vielä kulttuuriohjelmastakin,
laulua, hanurinsoittoa, pyöräkilpailu, ja viini-kellarissakin
kävimme.
Ensimmäinen pysähdyspaikka löytyy kartaltakin: Morino.
Siellä siemaisimme kahvit ja tutustuimme Abbruzzon luonnonpuistoon
teoriassa. Sitten menimme paikan päälle; on 1650-2000 metrin
korkeudella merenpinnasta. Paikan nimi oli hauska: Zompo lo Schioppo, tarkoittaa
vesiputouksen hyppäystä. Teimme aikamoisen (varmman toista tuntia)
kierroksen loppukeväisessä metsässä. Näimme tuttuja
ja tuntemattomia kasveja ja kuulimme lintujen kevätvirsiä viidakossa.
Zompon näimme sekä kaukaa että läheltä. Vieressä
oli kova kohina. Isännät kertoivat, että on 80 metriä
ja Apenniinien korkein putous. On nähtävissä vain huhtikuusta
kesäkuuhun. Zompon picknick-alueella söimme eväämme
leirintäpöytien ääressä juuri ennen sateen tuloa.
Sitten jatkoimme bussilla johonkin jumalan selän taakse, paikkaan,
jonka nimi oli Vittorito. Se näytti varsin pieneltä kyläpahaiselta,
mutta meille kerrottiin, että sen vaikutuspiirissä oli peräti
100 000 asukasta. Kaikkialla ympärillä oli viiniviljelyksiä.
Kävimme viinikellarissa, jossa oli toistakymmentä 50 000 pullon
eli yli 30 000 litran tynnyriä, siis tilaa yli puolelle miljoonalle
pullolle viiniä. Paikallinen 'Club degli anziani' eli Seniorikerho
tarjosi meille viinijuhlan nimissä pizzaa, viiniä ja viihdykettä.
Hyvin kelpasi. Iäkäs koukkunenäinen pappa lauloi intohimoisesti
rakkauslauluja. Aihe on kotoisissakin tuttu mutta kiihko puuttuu ja lempeys
ja suvi-illan vieno tuuli on tilalla.
Kotiin ajelimme uudelleen upeita Apenniinien maisemia ihaillen. Oli
monenkin mielestä yksi parhaista koskaan vietetyistä vapuista.
|
960502to |
Pyhiinvaellusretkemme tärkein päivä: kunnianosoitus
Johannes Takasen haudalla, Rooman protestanttisella hautausmaalla ja hänen
pojanpoikansa Giovanni Takasen 75-vuotispäivä. Ties monettako
syntymäpäiväänsä vietti myös meidän
Marjatta Räsänen. Koko ohjelma onnistui erinomaisesti, vaikka
meillä Sallin kanssa olikin pientä epäonnea: aseman kukkakauppias
oli ilmeiseti juhlinut vappua eikä ollut vielä 8:30 mennessä
tullut, vaikka pari päivää aikaisemmin vakuutettiin että
liike on auki kahdeksasta kahdeksaan joka päivä. Löytyi
onneksi melkoisen juoksumatkan päästä tori ja torilta ehkä
paremmat kukatkin kuin olisi asemalla ollut. Varasuunnitelma oli hypätä
bussiin Piazza del Popololla, mutta se petti parilla kymmenellä metrillä.
Eivät huomanneet, vaikka kuinka huiskutimme kukkavihkoja. Varasuunnitelman
varasuunnitelma oli ajaa metrolla Piramideille. Se onnistui ja törmäsimme
juuri sopivasti bussiin, vaikkei kukaan tienoolla tuntenut protestanttista
hautausmaata, puhuivat englantilaisesta hautausmaast a. Sitä se ehkä
asiallisesti olikin. Portin sisäpuolella nimitettiin acatolico eli
epäkatolinen. Olimme paikalla hyvissä ajoin ja katselimme hyvinhoidettua
ja tiheäksi täyttynyttä rauhan lehtoa. Sitten tulivat Takaset
ja Suomen suurlähettiläs Arto Häkkänen, joka lopulta
kertoikin olevansa hautausmaan isännistön jäsen ja kävellessämme
keskusteli jostakin kokouksesta alaisensa hautausmaan johtajan kanssa.
Varmaan sekä Takaset että lähettiläs tunsivat lämmön,
joka huokui Tertun puheesta ja lauluistamme. Meille asia oli tärkeä
ja juhlallinen ja arvokkaasti se tuotiin julki. Näin tyylikästä
laulua en ole minkään bussilastillisen ennen kuullut saavan aikaan.
Onnistuin melko hyvin videoimaan koko tilaisuuden alusta loppuun. Aluksi
laulettiin Kotimaani ompi Suomi. Sitten Terttu puhui Takasen heräämisestä
taiteilijaksi ja hänen uraa uurtavasta panoksestaan realistisessa
kuvanveistotaiteessa sekä totesi Takasen taiteen jääneen
elämään ja saavan yhä uusia ihailijoita. Sitten laulettiin
Miks' leivo lennät Suomehen. Sitten puhui suurlähettiläs
ja lopuksi Giovanni kiitti.
Katselin tiukasti ympärille, mutten löytänyt etsimääni.
Minulla oli nimittäin mielikuva, että näköetäisyydellä
Takasen haudasta olisi Walter Runebergin kolmen lapsen haudat. Näin
ei ole, vaan niiden täytyy olla jonkin matkan päässä.
Valokuva albumissani vuodelta 1986 ensi käynniltämme Roomassa
todistaa, että ne ovat olemassa. Nyt ei ollut tilaisuutta lähteä
etsimään niitä kauempaa.
Siirryttiin Acilian kaupunginosaan Giovanni Takasen kotiin syntymäpäivä-vastaanotolle.
Miten olisi käynyt, ellei Anna-Liisa olisi lähtöä edellisenä
iltana huomannut Giovannin täyttävän tasavuosia? Onneksi
oli erittäin sopiva lahja, Tertun vesivärityö, joka iski
aiheen ytimeen: nonno (isoisä; näin Johannes Takasta perhepiirissä
aina nimitetään) Takanen ja hänen tärkeimmät työnsä.
Arvaan, että seuraavalla käynnillä näemme sen kunniapaikalla
muutenkin taidetta täynnä olevassa kodissa. Muitakin tuliaisia
ojennettiin ja hyvin mieluisa oli mainio Helga Hytin ojentama kuvakokoelma
Giovannin ja Alban käynniltä Johannes Takasen patsaan paljastustilaisuudessa
vuonna 1985.
Kestitys oli suolaisine ja makeine herkkuineen ja viineineen viimeisen
päälle. Mielestäni se jäikin koko retken herkullisimmaksi,
sillä Se Suuri Kulinaarinen ravintolaherkku jäi tällä
kertaa kokematta. Suursyöppönä olin itsekseni ollut huolissani,
että mitenkä se tämän päivän lounas järjestyy,
kun sinne Ostia Anticaan mennään heti perään, eikä
siellä ole ravintolaa. Tämä huoli osoittautui todella turhaksi.
Itse asiassa suomalaiset syntymäpäivätarjoilut voisivat
olla hyvin samanlaiset. Tällaista voileipäkakkua en kuitenkaan
ole koskaan ennen nähnyt: korkea 'panettone' oli leikattu levyiksi
ja sektoreiksi ja purettu ja täytetty voileipäaineksilla ja taas
rakennettu taitavasti korkeaksi ja pantu koristepaino päälle.
Herkkupalojen ottaminen siitä taitaa olla helpompaa kuin meidän
voileipäkakusta, vaikka se olisikin etukäteen leikattu. Lisäksi
oli tuulihattua, oli pientä voileipää, kaikissa hyvin mehevät
ja maukkaat täytteet. Etukäteen Giovanni oli ollut huolissaan,
että kuinka mahdutaan, mutta siinä suhteessa ei ollut mitään
ongelmaa, varsinkin kun sää suosi ja päästiin parvekkeelle,
jonne sinnekin oli katettu herkkupöytiä.
Yksi asia täältä kuitenkin puuttui, sellainen mikä
ei missään tapauksessa voi puuttua suomalaisilta syntymäpäiviltä
eikä miltään muiltakaan kekkereiltä: kahvi. Kahvihammasta
rupesikin niin pahasti pakottamaan, että Ostia Antica meni läpihuutojuttuna
kahvipaikkaa etsiessä. Muistini mukaan siellä piti sellainen
olla. Ja löytyihän se, mutta oli kiinni, kun ei sesonki vielä
ole alkanut. Vasta portin ulkopuolella pois lähtiessämme saimme
kahvihuumetta. Onneksi oli perjantaina ohjelmassa Ostia Antican parannettu
painos, Pompei Vesuviuksen juurella, Napolin lähellä.
Minus-puolelle jäi kuitenkin vielä torstai-illan kokemus:
ryöstöyritys aivan hotellin nurkalla. Lähdimme Sallin kanssa
etsimään pientä muona-annosta iltapalaksi ja sillä
matkalla tapahtui, voisiko sanoa klassinen ryöstöyritys, klassinen
siksi, että olin täsmälleen tällaisesta tavasta kuullut
aikaisemmin. Opiksi kerrottakoon: kaksi nuorta miestä odotti kulman
takana. Heidät ohitettuamme, toinen pruiskautti jotakin tököttiä,
kai muka 'linnunpaskaa' takamukselleni, juuri lompakon kohdalle ja käsilleni,
joita pidin selän takana. Tunsin jotakin kädelläni ja kun
katsoin ja Salli otti paperinenäliinan pyyhkiäkseen myös
housuista tahraa, tuli toinen nuori mies avuliaana tarjoamaan vieläkin
isompaa paperipyyhettä, jolla olisi sitten pyyhkinytml;.
Ja yritys jäi tällä kertaa vain yritykseksi eli mitään
ei tapahtunut paitsi töhriminen, vieläkin on housunlahkeessa
jälki.
|
960503pe |
Perjantai-aamuna meitä taas odotti jo tutut bussi, kuski ja opas.
Lähdettiin noin 500 km matkalle tutustumaan Napoliin ja Pompeihin.
Talven mittaan olin lukenut Goethen mainion kirjan Viaggio in Italia, yli
650 sivua. Matka, itse asiassa kaksi, oli tehty 1786-87. Jo Goethen kirjassa
esiintyy sananlasku Vedi Napoli e poi muori! (s. 194) - 'Nähdä
Napoli ja kuolla!', tarkoittaa, että Napoli on niin ihana paikka,
ettei sen jälkeen ole enää mitään parempaa nähtävänä.
Goethe jopa äityy sanomaan, että Rooma, maailman pääkaupunki,
Napoliin verrattuna vaikuttaa vanhalta luostarilta, jonka sijainti on huonosti
valittu. Napolista Goethe kertoo 75 sivulla kahteen otteeseen, 1787 helmi-maaliskussa
ja saman vuoden toukokuun lopussa. Hän vietti tienoolla 1½
kuukautta, me vain muutaman tunnin, joten meille kuva jäi pakostakin
pinnallisemmaksi. Aavistuksenomaisesti Napolin kauneuden kuitenkin tajusi
korkeilta paikoilta alas katsoessa ja Napolinlahden rannalla. Kuoleman
arvoiseksi tuota tuskin kuitenkaan... Itse olen tottunut valitukseen Napolin
äärimmäisestä köyhyydestä, mutta köyhempääkin
on nähty ja näin äkkikatsomalla kauneus pikemminkin voitti
köyhyyden: maiseman lisäksi monia upeita rakennuksia ja muistomerkkejä,
joita eivät köyhät pystyttele.
Koko Italian matkan hienoimpia elämyksiä oli ilman muuta Pompei.
Vaikka siitä oli luettu jo koulussa, sen näkeminen vasta sykähdytti.
Sen ajan mittakaavassa suuri, 20 000 asukkaan kaupunki oli vuonna 79 äkisti
vaipunut Ruususen uneen, uinunut 1700 vuotta ja sen jälkeen vähä
vähältä herännyt uudelleen näyttääkseen
kaikelle kansalle aikansa ihmeet. On selvää, ettei mikään
vähitellen hautautunut (esim. Ostia antica) ja jo pitkään
uudelleen esillä ollut voi kilpailla Pompein kanssa. Siellä tuntui
kaikki olevan tallella sellaisenaan: talot, kadut, kaupat, leipomot, kylpylät,
tarve-esineet, veistokset, maalaukset; vain asukkaat puuttuivat, heistäkin
oli kipsivalokset, jotka kertoivat selvästi tuhon tapahtuneen hetkessä,
niin hetkellisissä asennoissa oli tulikuuma tuhka heidät polttanut
ja jättänyt onkalot jäljelle. Minua jäikin askarruttamaan,
että kuinka lyhyessä ajassa kaikki oikein tapahtui. Satoiko 6
metrin tuhkakerros minuuteissa, tunneissa vai päivissä? Olen
yrittänyt tätä tietoa etsiä useista lähdeteok
sista, mutta ei ole silmiin sattunut. Sitä ei ehkä ole. Toisaalta
oppaamme lukema katkelma Pliniuksen kuvauksesta (videolla kokonaan) olisi
tämän tiedon voinut hyvin sisältää tai se voitaisiin
siitä ehkä päätellä. Jos tämän lukija
sen tietää, kertokoon minulle.- Jaa, löytyi sittenkin: 'Tämä
helvetti kesti kolme päivää ja sen jälkeen vain hiljaisuus'
(Pompeji idag och för 2000 år sedan, s. 4). Goethekin pohtii
hautautumisen arvoitusta ja vertaa sitä Alpeilla lumivyöryn alle
jäävään kylään (s 204). Goethe ihastelee
myös oman aikansa Pompein lähistöä ja toteaa kuinka
niin monen vuosisadan kuluttua rakennetut uudet talot, tavat, pyrkimykset
ja maut heijastavat niin tarkoin vanhaa hautautunutta Pompeita.
Emmekö mekin voi yhtyä seuraaviin Goethen ajatuksiin Pompeista:
"Monia onnettomuuksia on tässä maailmassa tapahtunut, mutta vain
harvat ovat antaneet jälkipolville niin paljon iloa kuin Pompei. Tuskin
tiedän mitään muuta näin mielenkiintoista." Goethe
kuvailee edelleen: "Talot ovat pieniä ja suoralinjaisia, mutta sisältä
niitä kaikkia koristaa mitä viehättävin kuvataide.
Kaupunginportti on huomionarvoinen, samoin haudat vieressä. Papittaren
hauta on puoliympyrän muotoinen, marmoriselkänojalla varustettu,
siinä suurin kirjaimin hautakirjoitus. Selkänojan yläpuolelta
näkyy meri ja auringonlasku. Sijainti on häikäisevä,
onnellisen ajatuksen arvoinen."
Ehkä syvimmän vaikutuksen teki kuitenkin se mitä joutui
vain kuvittelemaan näiden näkyvien todisteiden perusteella: silloisen
yhteiskunnan järjestyneisyys ja monipuolisuus: eihän sieltä
muuta puuttunut kuin televisio ja tietokone. Siltä melkein tuntui.
Ja niitäkin korvasi aika vakuuttavalla tavalla 5000 katsojapaikan
teatteri ja sitten oli vielä erikseen 1000 paikan 'pieni näyttämö'
ja 20 000 hengen urheilukenttä (palestra) ja amfiteatteri. Näitä
vastaisi Helsingin kokoisessa kaupungissa yli 100 000 paikan teatteri ja
puolen miljoonan paikan stadion. Näivettynyt on niistä ajoista
näyttämötaide ja urheilu myös!
'Ei mitään uutta auringon alla' tuntui kaikessa arkipäiväisyydessäänkin
varsin osuvalta fraasilta tämän päivän kokemusten perusteella.
|
960504la |
Vasta lähtöpäivän aamuna ennätimme kirjoittaa
kortit tutuille. Sitten vielä viimeinen kävelykierros: Via
Nazionale, Piazza Venezia, Corso, Via dei Condotti, Piazza di Spagna, Via
Sistina, keitto ja herkkupasta hyvän viinin kanssa, Piazza Barberini
ja hyppäys metroon, jossa toinen opiksi otettava ryöstöyritys:
heti metron oven sulkeuduttua Salli sanoo: 'tämä on vaarallinen
paikka' samanaikaisesti Asko työntää oikean kätensä
housun sivutaskuun, jossa on lompakko. Ja kas siellä on yksi käsi
ennestään. Vedettiin pois ilman saalista. Asko: Signore, la sua
mano è in falsa tasca - 'Herra, kätenne on väärässä
taskussa'. Kolme carabinieria seisoo alle metrin päässä.
Jos kuulivat, eivät korvaansa lotkauttaneet. En minä heille mitään
sanonut, olivat kovin nuoria ja selvästi lomalle lähdössä.
Ja mitä olisi ollut taaskaan tehtävissä. Lompakko jäi
omaan taskuun. Sinipukuinen nuorimies ei katsonut minuun sanoessani huomautukseni,
mutta kyllä kohta sen jälkeen. Seuraavalla asemalla poistui.
Taaskaan en tul lut sanoneeksi aivan siten kuin olin etukäteen aikonut
tällaisessa tilanteessa: Signor rubatore, .. - 'Herra rosvo,...' Oli
todella pöhköä pitää kahta luottokorttia ja ajokorttia
lompakossa. Kaulapussiin olisivat kuuluneet. Eräs ystävä
matkan jälkeen antoi hyvän neuvon: ei lainkaan lompakkoa mukaan.
Vain vähän seteleitä sellaisenaan taskuun. Ja jos olet New
Yorkissa, on tärkeätä, että taskussa on 5 dollaria,
jonka voi antaa, jos ryöstö on aseellinen, muuten voi päästä
hengestään. Huumeenhimossa ryöstäjä voi olla saaliitta
jäämisestä niin pettynyt, että ampuu enempiä kyselemättä.
- Masentavaa vastapainoa maailman yhteisen kulttuurin kehdon äärellä,
italialainen securità sociale - sosiaaliturva: köyhät
ryöstelevät toisiaan - ja turisteja.
Sallin jouduin jättämään tänne rosvojen keskelle.
Hän sanoi pysytelleensä illan hotellissa, vaikkei pelkää
senkään vertaa kuin minä. Hulluko menee ehdoin tahdoin saaliiksi
tarjoutumaan. Minun kotimatkani meni kovin leppoisasti ja mukavasti, kun
Teijo ja Tuija sattuivat istumaan takanani. Tuijan kanssa löytyi 2
yhteistä opettajaa, vaikkemme samaa koulua olleetkaan käyneet.
Teijo kertoi lisää mielenkiintoista tietoa ja tosi hauskoja juttuja
Vaalimaan ja Hämeenkylän ihmisistä. Lupasivat sopivan tilaisuuden
tullen näyttää Kuokan kotimuseota. Varmaan näyttävät
muillekin, kunhan tapaamisesta sovitaan. |
Tällainen oli Rooman matka kaikkine riemuineen ja murheineen, yllätyksineen
ja pettymyksineen. Jää kyllä mieleen: parasta vappu, Takas-päivä
ja Pompei, heikompaa muistoa hotelli ja ryöstöyritykset. Eräät
asiat olivat ennestään tuttuja eivätkä sen vuoksi voineet
enää yhtä paljon innostaa kuin ensi kerran nähtyinä.
Ainakin tämän vuoden alun Kiinan matka ja viime kesän Unkarin
matka sittenkin jäävät paremmuus-järjestyksessä
tämän Rooman matkan edelle.
Tein matkasta myös videon, joka onnistui vain kohtalaisesti. Takas-päivä
on sen paras osa, erityisesti tilaisuus hautausmaalla. Kaupunkinäkymistä
ei oikein synny juonellista tarinaa. Videokuvaksi ei riitä sarja valokuvanomaisia
välähdyksiä sieltä täältä. Ohessa on
videon sisältö siltä varalta, että joku haluaisi sen
kuitenkin itselleen. Kasetteineen, postikuluineen voin sen toimitta hintaan
50 mk kpl. On ollut puhetta jälkitapaamisesta, jolloin mielelläni
näytän videota. Sitä kannattaakin odottaa, ettei tarvitse
ostaa sikaa säkissä. Muutenkin minulla menee vielä jonkin
aikaa videonauhan editoinnissa.
|
Asko Korpela 20001113 (20001113) o Asko.Korpela@kolumbus.fi
o AJK kotisivu
|