Asko Korpela

TeaInfo-1995-105

105 Niskavuoren leipä, Wuolijoki Hella

950930 105 HKTs AL2 TT2 AJ3

Katsos, poikani, kun minut tuotiin tänne, niin minäkin pidin ihmisistä, mutta ne menivät pois minulta - ei jäänyt muuta kuin talo ja ne uuden navetan kivet, jotka Ylärinteen pultereista hakattiin ja seiniin sovitettiin, - ne jäivät. Siellä on yksi, jossa on mittaa kuusi kyynärää. Kun ne pantiin paikoilleen, ajattelin: On sinussa mittaa,olkoon mittaa minustakin!

Niskavuoren naiset

Hella Wuolijoki Niskavuoren leipä

Ensi-ilta 6.4.1995

Esitysoikeudet Suomen Näytelmäkirjailijaliitto r.y.

Henkilöt

Jokaisen on elettävä loppuun asti oma elämänsä ja uskottava, että se on oikein.

Jos rakennukseni on väärin rakennettu vanhalle perustalle, niin kaiketi se sitten kaatuu. Mutta kaatukoon, nyt minä rakennan sitä. Se onkin silloin suuri rakennus mikä minulta kaatuu, ehkä sen pirstoistakin voidaan vielä jotain rakentaa.

Niskavuoren leipä

Hella Wuolijoki

Jokaisen on elettävä loppuun asti oma elämänsä ja uskottava, että se on oikein.

Jos rakennukseni on väärin rakennettu vanhalle perustalle, niin kaiketi se sitten kaatuu. Mutta kaatukoon, nyt minä rakennan sitä. Se onkin silloin suuri rakennus mikä minulta kaatuu, ehkä sen pirstoistakin voidaan vielä jotain rakentaa.

Niskavuoren leipä

Hella Wuolijoki

Kuunnelmia:

Heta-muorin pitkä reissu, 1948, Oppinut kissa kultaisessa ketjussa, 1949, Ei se ollut rakkautta, Omalla ajalla, Salaperäinen sulhanen, 1950, Kuunsilta 1951 .

Pienoisnäytelmäkokoelmat:

Naiset ja naamarit, 1937, Häijynpuoleisia pikkunäyte)miä, 1945.

Lähteet: Jukka Ammondt, Niskavuoren talosta Juurakon torppaan, Hella Wuoiijoen maaseutunäytelmien aatetausta, 1980; Pekka Louneia, Hella Wuolijoki, legenda jo eläessään, 1979; Työvän Näyttämöiden Liiton opjntojulkaisu 19/1966 Ritva Rajakentän arikkeli Hella Wuolijoki yhteiskunnallisena näytelmäkirjaiiijana, toim. Kai Savola.

HELSINGIN

KANSANTEATTERI

Tammikuun 18. p:nä 1939 klo 19.30

e n s i - i 1 t a

N I S K A V U O R E N L E I P Ä

HENKILÖTLOVIISA NISKAVUORI, vanhaemäntä Elsa Rantalainen

Ohjannut EINO SALMELAINEN.

Lavastanut Lasse Elo.

Tapahtumapaikat:

I näytös: viisi vuotta "Niskavuoren naisten" tapahtumain jälkeen Niskavuoren salissa. Ensimmäisen ja toisen kuvaelmaln välissä kolme tuntia. II näytös: Aarnen ja Ilonan kotoa Helsingissä, seuraavana päivänä. III näytös: Niskavuoren salissa, noin kuukausi myöhemmin.

106 Kun on tunteet, Jotuni Maria

951007 106 Lahden Kt AL3 TT3

107 Fyysikot, Dürrenmatt Friedrich

951109 107 SYK AL3 TT2

108 Spelman på taket, Stein Joseph & Bock Jerry

951125 108 SvT AJ2 ST3

109 Pinocchio, Collodi Carlo

951208 109 SKT AL3

110 Kolme komeata naista, Albee Edward

951216 110 HKTe AL1 TT1 AJ1 ST2

AJK Olipa merkillinen esitys. Itse asiassa kolme komeaa naista olikin vain yksi nainen kolmessa elämänsä vaiheessa... ja kaikki olivat läsnä samanaikaisesti. No, kikkoja on monenlaisia. Ainoa omaperäisenä mieleen jäänyt repliikki oli kuitenkin se, miten sen mies silloin nuorena, kun heillä oli tapana olla paljon alasti kotona, ojensi rannerenkaan. Varmaan se muistetaan, eikä se sovikaan tässä toistettavaksi. Tuntuukin, että tämä oli tekijänkin ainoa pointti, jonka ympärille piti sitten kehittää pari tuntia muuta. Ja se muu oli sataprosenttisen tavanomaista muistelua ilmaan minkäänlaisia korostuksia. Mahtoi olla raskas esittäjille: Marita Raita, ..., oli siinä täysin mykkä mieskin nimittäin sen naisen poika, josta se totisesti ei pitänyt.

Mutta esitykseen liittyi muu viihdyttävä aspekti. Olimme Sallin kanssa todella hyvissä ajoin paikalla, ensimmäisinä. Pian huomasin tutun näköisen naisen itsensä näköisine tyttärineen. Oliko Liisa Ikonen, ent. Varis? Istui lähistöllä kasvot pois kääntyneenä, mutta tyttärestä ei voinut erehtyä. Odotin, että Timo pian tulisi ja jakaisi hämmennyksen. Toinen mahdollisuus oli, että tyttären tuijottaminen tuottaisi tuloksen: 'Mamma, tuo mies mua tuijottaa', jolloin tilanne ehkä laukeaisi. Kyllä se oli Liisa Ikonen. Timo vihdoin tuli. Hän tunsi Timon, ja sitten lopulta myös minut. Kävimme kovaäänistä lähistönkin huomion herättänyttä keskustelua lämpiössä, emme häirinneet esitystä, joimme väliajalla kahvia yhdessä. Että meni rattoisasti aika: osa kahvista jäi juomatta. Liisan paras: 'Te taidatte olla eräänlaiset siamilaiset neloset.' Miellytti meitä. Hän oli nähnyt Tapiolan Teatterissa saman tekijän Wirginia Woolfin, kuulemma monin verroin parempi.

111 Iso vaalee, Meri Veijo

951229 111 HKTp AL3 TT3

Henkilöt:

Tapahtuu kesällä 1954 suomalaisessa pikkukaupungissa.

R-S Rantala rohkeni jättää suosittelematta meille. Kuitenkin Timon ja Annan mielestä oli hyvä näytelmä.

112 Säädyllinen murhenäytelmä, Hämäläinen Helvi

951231 112 SKTp AL1 TT1 AJ2 ST2

Henkilöt:

Tapahtuu kesällä 1939, Esityksen kesto 2:25, yönäytös, klo 23

Asko: Parempi kuin olisi voinut odottaa. Teennäisyyttä odotin, ei ollut.

113 Pohjalaisia, Järviluoma

960112 113 HKTs AL2 TT2

114 Tuntematon Väinö Linna, ??

960127 114 TampTyövT AL2

115 Torstain naisia, Bellon Loleh

960228 115 SKTp SK1 AJ1

Väliverho: "Lämpimästi elämästä ja ystävyydestä"

AJ&ST:

Kohtalaista replikointia. Meidän ikäisten turinoita, ei oikein kunnon sanomaa. Vähän parani loppua kohti.

116 Suuri rooli, Schildt Runar

960302 116 SKTs AL2 TT2

117 Camille Claudel, Holma Seija

960315 117 SKTp AL2 TT1

118 Tosca, Puccini Giacomo

960315 118 SKO AL2 TT2

119 Stalin, Salvatore Gaston

960326 119 Viirus AJ3 ST3

Urpremiär i Finland 23.2.1996

120 Ranskalainen pyjama, Chamoletti Marc

960330 120 Lillan AJ3 ST3 AL3 TT3

(Pyjamas pour six) Ensi-ilta 960130

121 Olga, Ruohonen Laura

960413 121 SKTw AJ2 AL2 TT2

RUNDIS: Oletsä ikinä miettinyt miksi miehet kuolee nuorempina kuin naiset! Koska naiset rääkkää ne hengiltä! Missä sun miehes on?

OLGA: Kuollut.

RUNDIS: Aivan! Tapettu. Eikä naiset siihen murhaamiseen mitään aseita tartte.

Vanha nainen haluaa elää riippumattomana ja vapaana. Niin haluaa nuori mieskin. Se heitä yhdistää, kaikki muu erottaa. Kahden eri aikakauden erakot törmäävät toisiinsa, torjuvat toisensa - ja lopulta kipeästi tarvitsevat toisiaan.

Laura Ruohosen kirjoittama ja ohjaama Olga on hauska näytelmä, joka tarkastelee vakavasti tämän vuosisadan Suomea. Mikä on edistystä, mikä edistyksenä meille myytyä joukkoharhaa?

Näytelmän henkilöt ovat kiehtovia persoonallisuuksia. He ovat eläviä ja tuntevia ja sen myötä niin hellän koomisia hahmoja.

Olgan ja Rundiksen rooleissa Eeva-Kaarina Volanen ja Markku Maalismaa. Muissa rooleissa Risto Aaltonen, Katja Salminen, Jaakko Kytömaa ja Seppo Laine. Näytelmän lavastus ja puvut Anneli Qveflander.

Kantaesitys 29.9.1995. Esityksen kesto 2 t 20 min

122 Lokki, Tshehov Anton

960424 122 SKTp (Porin t vier) AJ3

AJK Väkevä ja tasapainoinen esitys. On ilmeisesti esitetty hyvin monta kertaa tai sitten vierailu saa kaikki panemaan parastaan. Saivat ansaitsemansa tavallista pitemmät aploodit. Thehov, hyvän ihmisen perikuva, esiintyi luontevasti myös tämän näytelmän tohtorina. Ovatko siitä ohjaajat ja näyttelijät tehneet niin Tshehovin 'näköisen' vai onko se myös tekstissä? Kyllä se on myös tekstissä, mutta ei vähimmässäkään määrin itsekehuna, vaan vaatimattomana ja kiitollisena mutta kuitenkin osallistuvana ihmisenä. On merkillinen haavekuva elämästä: samalla kaukainen ja niin läheinen, että sen välittää katsoa aina vain uudestaan.

Kiusallinen pikkuseikka häiritsi esitystä väliaikaan saakka. Istuin 14 rivillä ja 15 rivillä joku rouskutti ja maiskutti äänekkäästi pussillisen karkkeja sekä muutenkin äänekkäästi kurlutteli. En kehdannut kääntyä, kun mieleeni juolahti, että se oli varmaankin joku niistä kehitysvammaisista, joita näin aulassa. Vasta lopussa huomasin: se oli teatterin vahtimestari. Onneksi ei tullut väliajan jälkeen, jos olisi tullut, olisin lujalla äänellä sanonut: 'Hyvä herra, ULOS!'. Tätä ei saisi tapahtua.

HENKILÖT

Tapahtuu Sorinin maatilalla.

Kolmannen ja neljännen näytöksen välillä kuluu kaksi vuotta.

Esitysoikeudet Ink Company

Ensi-ilta Porin Teatterissa 18.11.1995

123 Haloolla päähän, Virtanen Jukka

960611 123 Uusi Iloinen Teatteri ST2

HALOOLLA PÄÄHÄN


HELSINGIN KESÄ UIT:n solistit ja orkesteri

Laulaen Fredalta Kolmannelle Linjalle ja takaisin


PÖLJÄN TUULEN TIELLA Toni, Vema ja Puntti

Musiikin raskas sarja Marja painaa täysillä


JOIKHATEN JA JODLATEN VENLA SUOMINEN

Inarilais-tirolilainen ANSSI KÄNSÄLÄ

Sound of Music-tuokio


KORKEAN PAIKAN KAMMIO Sinikka ja Puntti

Karpaasista kunnanhiihtäjäksi käen käänteessä


TOP-7O KOKO HELA-STAABI

Musiikkimuistoja keski-ikäisten nuoruusvuosikymmeneltä


SOKKA IRTI! SINIKKA SOKKA

Voimanainen räjäyttää ikivihreän I Will Survive


BONGARIT Toni ja Puntti

Kädellisten tarkkailua lintuperspektiivistä


MUNANPYÖRITTÄJÄN KYLÄ Koko näyttelevä ja laulava

Eurooppalainen selviytymistarina teatteriseurue


ROSVO-ROOPE CASTLE HILL TRANSFERE

Piraattiversio tutusta laulusta Hannu Valtonen * Laura Voutilainen

(San. Rafu Ramstedt) Sinikka Sokka * Anssi Känsälä


ISÄN VIRSUAALITODELLISUUS TONI WAHLSTRÖM

Ympäripyörähtänyt laulu MARJA SALO


WINDSORIN ILOISET EX-ROUVAT Marjatta, Vema, Sinikka

Kuninkaallinen ositusleikkaus Laura, Toni


KANTAATTI POSKISOLISTEILLE 7 SEINÄHULLUA VELJESTÄ

Teatteriorkesterimme 30-vuotis- juhlahulluttelu


PAGANININ PURAISEMA LAURA VOUTILAINEN

Sellosta soittoa, että! Venla Suominen

Velimatti Ranta Miikka Kiiskinen + ryhmä Commedia á la carte


PUNTITTUA PUHETTA Puntti

Hannu Valtonen haastaa


SE ONKO HÄN? - It Must Be Him- MARJATTA LEPPANEN

(Gilbert Bécaud-Saukki)


TÄSTÄ NOUSEE HALOO UITIN SOITTELEVAT JA LAULELEVAT

Suuri puhelintoivekonsertti SOLISTIT JA ORKESTERI


LOPPUSOITTO

124 Haloolla päähän, Virtanen Jukka

960620 124 Uusi Iloinen Teatteri ST2 AJ2 AL2 TT2

Saimme vapaaliput Marjatta Leppäseltä.

AJK Todella vauhdikasta menoa. Sattumalta tietäen ystävämme Marjatan iän täytyy todella ihmetellä: ei vähääkään erottunut vauhdikkuudessa itseään 20-40 vuotta nuorempien seurassa, tosin ei hurjimpiin tanssinumeroihin osallistunut, mutta ne eivät myöskään kuulu baletin eläkeiän ylittäneille. Ihmekö, että Kiinan muurillekin ensimmäisenä ennätti!

Hieman hankala arvioida tavanomaiseen teatteriesitykseen verrattuna: Mikä juoni? Mikä sanoma? Toisaalta taas 'shakespearelaisempaa' kuin monet tavanomaiset: esitys tehty paikallisista ja ajankohtaisista aineksista annetut resurssit huomioon ottaen ilman sen kummempaa moraalia kuin katsojan viihdyttäminen, kuten monet Shakespearen näytelmätkin. Revy on vähintään yhtä perusteltu näkemys ajan ilmiöistä kuin on kenen hyvänsä katsojan näkemys ja se tarjoaa katsojalle erinomaisen vertailukohdan omien käsitystensä punnitsemiseen.

Mielestäni paras numero: Paganinin (minusta Mozartin) puraisema, se oli niin yllättävä veto. Vasta jälkenpäin kuulin, että Laura Voutilainen on opiskellut nimenomaan sellonsoittoa. Luultavasti on myös niin, että tämä uusi äänen tehostus kohtelee selloa lempeämmin kuin ihmisääntä. Laulussa sävyt ovat ehkä suhteellisesti ottaen tärkeämpiä kuin puheessa. Veikkaan, että uusi tekniikka ei vielä ole tiensä päässä ja että herkempiä sävyjä saadaan vielä esiin.

Harmitti, kun loppuaploodeissa kävi ilmi, että Sinikka Sokan ystävät olivat hoksanneet lähettää todella näyttävän kukkapuskan. Meidän Marjatalle lähettämä ei näkynyt mihinkään - ostaessa se vaikutti nätiltä.

125 Simpauttaja, Turunen Heikki

960724 125 Nilsiän kesäteatteri ST2 AJ3 Heiskaset


ko Korpela 19981201 (961208) o Asko.Korpela@kolumbus.fi o AJK kotisivu o Teatterisivu