Asko Korpela

Teatteripäiväkirja 1998-99

180 Cats, Eliot T.S., Webber A.

Winter Garden - http:www.playbill.com o Winter Garden

The longest running show in Broadway history, opening night October 7, 1982

AJK Jo kulissit olivat mahtavat: eräänlaista Andy Warhol taidetta, arkipäivän esineitä: (paperi)lautasia, mukeja, ym pikku tavaraa pahvista suurennettuna ja maalattuna ja sitä oli paljon parvekkeen etuseinissä, kaikkialla. Valoja säästelemättä joka puolella. Esityksen sanoma: vanhalla tekijällä on loistava menneisyys. Häntä ei pidä hyljeksiä vain sen takia, ettei hän enää pysty mihinkään. Päin vastoin hän ansaitsee kaikkien ihailun ja kunnioituksen. Tässä ydinajatuksen henkilöitymä on Grizabella (Harmaakaunis) ja koko näytelmän hitti sävel on Memory, jonka sävel soi useaan kertaan ja se esitetäänkin kahteen kertaan, sekä ensimmäisen että toisen näytöksen lopussa.

181 Don Juan, Molière

182 Odysseia, Homeros

183 Odysseus, Homeros-Derec Walcott

184 Ványa bácsi, Csehov Anton

Kansallisteatteri o Pesti Mûsor

AJK Uskomattoman upea esitys. Täydellinen fuuga: päättyi siihen mistä alkoi. Alku ja loppu olivat pianissimoa ilman varsinaista pysähtyneisyyttä, jota kaikki eivät venäläisissä (erityisesti Tshehovin) näytelmissä jaksa kestää. Alun jälkeen juoni kehittyi vivahteikkaasti ja monisäikeisesti parhaaseen JS Bachin 'die Kunst der Fuge' tyyliin. Muusta maailmasta eristyneessä, nurkkaan ajetussa yksinäisyydessä keskeisille henkilöille kehittyi vähitellen psykologisesti hyvin perusteltuja paineita. Niitä toden totta voi kenelle terveelle ihmiselle hyvänsä kehittyä, jos olosuhteet ovat ne, mitkä ne tässä maalaiselämän yksinäisyydessä olivat. Älykkäillä ihmisillä ei ollut mielekästä tekemistä, eivätkä parit sattuneet tasan - siinä koko ongelman ydin. Mitään muuta ei voinut seurata kuin pirstaleita ja kattausten lattialle vetämistä, lopulta jopa huumeita ja laukaus - mutta ohi. Vaikka olisi oivaltanutkin Tshehovin syvän ja yksinkertaisen sanoman, äkkinäisempi ohjaaja olisi pilannut esityksen liioitelluilla tehoilla. Moni on sen tehnytkin, kuten viime talvena KOM-teatterissa pilattiin 'Rikos ja rangaistus'. Nämä eivät pilanneet.

Aluksi tuntui, etten taaskaan saa selvää unkarin kielestä, vaikka kuvittelin tutun näytelmän juonen helpottavan. En kuitenkaan tullut kerranneeksi juonta etukäteen kuten olisi pitänyt. Tuntui, että melkein kaikki sanat erotin, mutta en ikäänkuin ennättänyt muodostaa niistä ymmärrettäviä lauseita. Esityksen edetessä asia kuitenkin korjaantui ja vihdoin alkaa unkari aueta myös teatteriesityksessä. Jo on aikakin. Tämä oli kaikkiaan 10. unkarinkielinen teatteriesitys viimeisten kolmen, itse asiassa viimeisen vuoden aikana.

Yksi tiukka huomautus kuitenkin on: Vaikka on todella tuttu näytelmä, mutta kun on vieraskielinen esitys, henkilöt täytyy esitellä joko näytelmän alussa tai edes esittelylehtisessä. Tässä sitä ei tehty. Itse kaipasin tätä ja väliajalla kuulin ihmisten tätä valittavan samoin kuin sitä ainaista laiminlyöntiä, ettei tullut etukäteen palautetuksi juonta (ja henkilöitä) mieleen. Nyt juoni oli kyllä mielestäni riittävästi kerrottu esitteessä. Esite olikin muuteni aika mukava, mutta kuvat puuttuivat. Ei olisi paljon vaadittu, varsinkin kun henkilöitä ei ole kovin monia. Vanhoissa klassikoissa silloin tällöin käytetty ja luonteva keino on, että näyttelijöiden annetaan alussa sanoa (rooli)nimi ja pokata. Yksi luonteva tapa esitellä henkilöt olisi antaa näyttelijän puhutella selvästi nimeltä puhekumppaniaan. En tiedä, voiko näin tehdä, mutta ainakin minä pitäisin kovin pienenä syntinä, jos ohjaaja tämän tekisi. Paljon suurempia syntejä ohjaajat tekevät pannessaan milloin minkäkin laisia Eskon puumerkkejä esitykseen. Muistan Kama Ginkasin käyttäneen puhuttelua (ja repliikin toistoa) Rikoksessa ja rangaistuksessa, kun näytelmässä esiintyi venäläinen näyttelijä.

185 Vanja-eno, Tshehov Anton

VanjaEno-RyhmateatterinEsite-199812.htm

Mielipiteet


186 Saiturin joulu, Dickens Charles

Dickens: SAITURIN JOULU


188 Sylvia, Gurney A.R.


189 Topelius, Huldén Lars


190 Niskavuoren Heta, Wuolijoki Hella

AJK: Mielipide


191 Tartuffe, Molière

Henkilöt

AJK: Mielipide


192 Juha, Aho Juhani


193 Kinkku pahana, Krohn Katja

"Ihana vihainen nainen riehuu teatterissa." ( IS 3.12.98 )
"Riemastuttava tragikomedia." ( HS 3.12.98 )

Turhautunut Laura päästää mielikuvansa valloilleen. Hän kutsuu sinut katsomaan, kuinka arkipäivän tilanteiden olisi pitänyt mennä. Hän esittelee kotinsa, lapsensa, miehensä, anoppinsa, äitinsä, itsensä. Tällä kertaa hän saa itse päättää. Tänä iltana hän ei ole järkevä, kiitti tyttö, vaan itsekkään intohimoinen kinkku. Esitys on villiksi väkivallaksi ja nauruksi puhkeava sikermä vääristyneitä tilanteita, kärsimättömyyden ylistys ja pienten valitusten laulu.

  • Käsikirjoitus ja ohjous: Katja Krohn
  • Lavastus: Mia Rahko
  • Valot: Raisa Vesanen
  • Rooleissa: Minna Kivelä, Panu Vauhkonen Sari Viitasalo

AJK: Mielipide


199 Aska och akvavit, Ahlfors Bengt

AJK: Mielipide


200 Lokki, Tshehov Anton

AJK: Mielipide


201 Lännen syrjällä, McDonagh Martin

Mustan huumorin uuden tähden Martin McDonaghin iskevin ja kantaaottavin näytelmä. "Syötävän hurmaavia pahantekijöitä, joita ei voi vastustaa." Jukka Kajava, Helsingin Sanomat.
  • Ohjaus: Tiina Puumalainen
  • Rooleissa: Juha Muje, Juhani Laitala, Petri Manninen, Vuokko Hovatta [TeaK]
  • Liput 90/70, Kesto 2:30

202 Kuvamaakarit, Enquist P.O.

203 Tanssitaanko ensin?, Virtanen

204 Vaa'an kielellä, Albee Edward

(A Delicate Balance) suomennos Eeva-Liisa Manner
  • Kantaesitys: 19660912 Martin Beck Theatre, New York
  • Ensi-ilta Helsingin Kaupunginteatterin pienellä näyttämöllä 19980903
  • Kesto 2 h 30 min - yksi väliaika, päivänäytäntö klo 13
  • Ohjaus: Hamish Glen
  • Lavastus: Reijo Hirvikoski

Rooleissa

  • Agnes, yhä kaunis nainen vaikka lähempänä kuuttakymmentä: Ritva Valkama
  • Tobias, hänen miehensä, joitakin vuosia vanhempi: Pentti Siimes
  • Claire, Agnesin sisar, useita vuosia nuorempi: Leena Uotila
  • Julia, Agnesin ja Tobiaan tytär, kulmikas: Aino Seppo
  • Edna ja Harry, hyvin Agnesin ja Tobiaan tapaisia: Raili Tiensuu, Esko Nikkari

Tapahtuu:

suuren, hyvinkalustetun esikaupunkitalon olohuoneessa Agnesin ja Tobiaan luona. Ensimmäinen näytös sijoittuu perjantai-iltaan.
Toisen näytöksen ensimmäinen kohtaus tapahtuu lauantai-iltana ennen päivällistä ja toinen kohtaus päivällisen jälkeen.
Kolmannen näytöksen tapahtuma-aika on varhainen sunnuntai-aamu.

205 Mannerheim - mies moneksi

Lisätietoja näytelmästä - Mannerheimista


206 Pyhä näky - näytelmä taidemaalari Pekka Halosesta

Alapitkän nuorisoseuran kesäteatteri 1999 o AJK mielipide


ko Korpela 19990903 (19981130) o Asko.Korpela@kolumbus.fi o AJK kotisivu o Teatterisivu