PerMak kurssin arviointi 199805 [ccc]

Kurssin arviointitulosten yhteenveto

Keskiarvot

1. Tavoitteet:
  1.9 Korpela Asko  12
  2.4 Aine: sama taso: 176
  2.4 Aine: kaikki tasot: 433
  2.5 Koko opetus: sama taso: 4130
  2.5 Koko opetus: kaikki tasot: 10869
2. Opetus:
  3.6 Korpela Asko  12
  4.9 Aine: sama taso: 182
  5.2 Aine: kaikki tasot: 440
  5.4 Koko opetus: sama taso: 4184
  5.4 Koko opetus: kaikki tasot: 11006
3. Oppimateriaali:
  5.1 Korpela Asko  12
  4.8 Aine: sama taso: 181
  5.0 Aine: kaikki tasot: 439
  5.0 Koko opetus: sama taso: 4185
  5.0 Koko opetus: kaikki tasot: 10954
4. Anti:
  4.3 Korpela Asko  12
  5.0 Aine: sama taso: 182
  5.2 Aine: kaikki tasot: 441
  5.3 Koko opetus: sama taso: 4192
  5.3 Koko opetus: kaikki tasot: 11025
5. Kokonaisuus:
  3.8 Korpela Asko  12
  4.9 Aine: sama taso: 182
  5.1 Aine: kaikki tasot: 438
  5.2 Koko opetus: sama taso: 4190
  5.3 Koko opetus: kaikki tasot: 11019
6. Vaativuus:
  3.2 Korpela Asko  12
  3.7 Aine: sama taso: 182
  3.7 Aine: kaikki tasot: 442
  3.6 Koko opetus: sama taso: 4182
  3.6 Koko opetus: kaikki tasot: 11016
7. Panostus:
  2.8 Korpela Asko  12
  3.6 Aine: sama taso: 181
  3.5 Aine: kaikki tasot: 440
  3.4 Koko opetus: sama taso: 4193
  3.5 Koko opetus: kaikki tasot: 11021
8. Saavutukset:
  3.5 Korpela Asko  11
  3.4 Aine: sama taso: 178
  3.5 Aine: kaikki tasot: 430
  3.5 Koko opetus: sama taso: 4077
  3.6 Koko opetus: kaikki tasot: 10750
---------------------------

Graafinen vertailu

Näpäytä kuvaa, saat suuren. Takaisin - Back

Punainen väri: opettajan pisteet alle keskiarvon, vihreä: opettajan yli keskiarvon.

PerMak-OpArvio-Aine-SamaTaso-1998K.gif

Vertailu aineen opetukseen samalla tasolla.

PerMak-OpArvio-Aine-KaikkiTasot-1998K.gif

Vertailu aineen opetukseen kaikilla tasoilla.

PerMak-OpArvio-KokoOp-SamaTaso-1998K.gif

Vertailu koko opetukseen samalla tasolla.
PerMak-OpArvio-KokoOp-KaikkiTasot-1998K.gif Vertailu koko opetukseen kaikilla tasoilla.

Vapaamuotoinen palaute

Helsingin kauppakorkeakoulu, kurssiarviointi 1998   20000501
*************************************************
 
Miksi ei tavoitteita = 
 
9. Vapaa palaute = Kurssi oli mielestäni lähes täysi katastrofi. Luennot koostuivat lähes 
täysin tietokoneen internetsivujen näytöstä ja käyttömahdollisuuksista. Kansantaloutta saatika 
sitten makrokansantaloutta ei käsitelty juuri ollenkaan. Heikko opetus!
**1*****************************************
 
Miksi ei tavoitteita =
 
9 Vapaa palaute = Netscapessa -SAA- suurennettua fonttia. (Options
-> preferences fonts ->
choose font) Näin näkisi muutkin kuin kolme ensimmäistä riviä.
Joka tapauksessa. tällä kurssilla netin käyttö tuntui olevan jonkinlainen
itseisarvo, sen sijaan, että se olisi ollut apuväline. varsinkin kurssin alku-
puolella netinkäyttö meni jo pelleilyksi. Jos joka tunnin alussa surffaillaan
kotisivuja puoli tuntia ees sun taas ennen kuin päästään asiaan, ei opiskeli-
joiden motivaatio kurssin suorittamiseen ainakaan nouse. Eikä olisi ollut
ihan välttämätöntä näyttää joka ainoa kerta yksityiskohtaisesti, miten se
TreGraf-ohjelma asennetaan. vaikka olisi kuinka hyvä ohjelma. Ennen kuin
lopetin luennoilla käymisen, oli jo neljään tai viiteen kertaan opetettu.
miten TreGraf asennetaan. Uskoakseni olisi tärkeämpää opettaa moiset asiat
tietokoneen ajokortti -kurssilla. (Ja sielläkin kerta tai kaksi riittäisi.)
TreGrafista sivuhuomiona: TreGraf on pakattu selfextractiksi PKZipin shareware-versiolla. jonka 
käyttö muille kuin yksityisille (kuten esim.
kouluille) on maksullista. Ts. käyttö on laitonta. (Tämä sinänsä ei minua
rassaa, mutta jotain muuta tahoa saattaisi rassata.)
Käsittääkseni luentojen osanotossa kävi melkoinen kato, mitä en
kaiken yllä-
olevan valossa yhtään ihmettele.
**2*****************************************
 
Miksi ei tavoitteita = 
 
9 Vapaa palaute = ehdottoman hyvää on ollut netin käyttö ja sen myöt avannut silmät sille miten 
helppo on saada tietoa nopeasti esim. linkit suomen pankin sivuille.toisaalta
netistä tenttiin lukeminen ei mielestäni ole helppoa ja tietomäärään
saattaa
hukkua.
**3*****************************************
 
Miksi ei tavoitteita =
 
9 Vapaa palaute =
**4*****************************************
 
Miksi ei tavoitteita =
 
9 Vapaa palaute = Koko kurssi on ihan perseestä.
Asiat ovat takuullac tulleet tutuiksi kaikille pääsykokeeseen pänttä misestä.
Ei ole mikään ihme, että luennoilla yleensä pyörii vain parikymmentä
tyyppiä,
monet niistäkin lähtee kesken pois, kun L.A. Law alkaa yhdelt toista.
Eli kehno uusintasarjakin on parempaa ajanvietettä. Arvaapa vaan, pyöriikö siinä
sitten jopidenkin harjoitusten teko ihan päällimmäisenä mielessä ... Eihän se motivoi ketään, 
kun kuiva ukonrahjus (Korpela) tuhisee jostain
tekemistään linkeistä ja tietokoneohjelmista ja näyttelee kurssin WWW-sivuja,
jotka itse kukin voi halutessaan lukea koneella kymmenen kertaa nopeammin ilman turhien 
jorinoiden kuuntelupakkoa.
Yleensä sitä ei kumminkaan tule tehtyä. ja kurssi jää viimeisen illan selailun
varaan. Toivoa vaan sopii, että koe on helppo, muuten ennustan aika suurta
hylkäysprosenttia. Ja tämä ei todellakaan johdu kurssin vaativuudesta vaan sen järjestelyn 
heikkoudesta.
**5*****************************************
 
9 Vapaa palaute = Mielestäni luennoitsija keskittyi liikaa kotisivujensa esittelemiseen ja 
 
muutenkin anti oli suht heikkoa. Olisin odottanut jäntevämpää otetta opetukseen eikä vain 
nettisivujen selaamista!!! Suoriuduin hyvin arvosanoiin kurssista, vaikka osallistuin vain 2 
luennolle.
**6*****************************************
 
Miksi ei tavoitteita =
 
9 Vapaa palaute = 
**7*****************************************
 
Miksi ei tavoitteita =
 
9 Vapaa palaute =
**8*****************************************
 
Miksi ei tavoitteita =
 
9 Vapaa palaute = Netti on hyvä juttu!!!!!
**9*****************************************
 
Miksi ei tavoitteita =
 
9 Vapaa palaute = Makron perusteiden verkkosivut olivat kertakaikkisen hienot, mutta kurssi ei 
saanut ansaitsemaansa huomiota läsnäolijoiden määrän perusteella. Lehtori Korpelan esiintymistä 
oli miellyttävä seurata ja helppolukuisen mutta kovin puuduttavan kirjan lisäksi kurssi sisälsi 
paljon ylimääräistä tietoa. Syynä luentojen yleisäkatoon oli ajanpuutteen lisäksi AJK:N tapa 
jaaritella verkkosivujen syntyhistoriasta ja muusta kurssiin kuulumattomasta 
tietokonekikkailusta. Siitä huolimatta kurssi oli mainio kokonaisuus.
**10*****************************************
 
Miksi ei tavoitteita = yhtäaikainen töissä käynti haittasi opiskeluani
 
9 Vapaa palaute = Kurssin sisältä on erittäin kiinnostavaa ja haasteellista opittavaa. mutta 
mielestäni kurssin toteutus ei ollut kovin onnistunut. Suoraan sanoen uskoni luennoilla 
käymisen hyödyllisyyteen mureni jo parilla ensimmäisellä kerralla, kun luennoitsija ei pysynyt 
varsinaisessa opetettavassa asiassaan kovinkaan monta minuuttia, kun hän jo eksyi kertomaan 
silmät innosta hehkuen kotisivujensa uusista hienoista ominaisuuksista ja vielä hienommista 
pian tulossa olevista .... Luennoilta poissa olo kostautuikin sitten jo 1. välikokeessa, kun 
kysyttiin kansantaloudelisista malleista, jotka olin Parkinia lukiessani jättänyt kovin 
vähälle. No. omaa tyhmyyttänihän tuo oli ...
Idea kurssimateriaalin siirtämisestä Internetiin on kiinnostava ja joissain tapauksissa aivan 
ylivoimainen verrattuna muihin julkaisumuotoihin. Vaarana piilee kuitenkin mielestäni se, ettei 
luettava materiaali pysy kovin yhtenäisenä ja omaksuttavana pakettina, vaan linkittäminen 
paikasta A paikkaan B ja edelleen sivuille C, D, E ja F sekä tietokoneohjelmiin G, H ja I ynnä 
ulkoisille sivuille J-Ö tuottaa sellaisen verkoston, jossa esim. korkokannan määräytyminen 
johtuu lopulta El Ninosta (hieman karrikoiden). Opiskelija-parka joutuu tilanteeseen, jossa 
kurssin suorittamisen kannalta olennaisten tietojen löytäminen tuntuu mahdottomalta loputtoman 
informaatiotulvan alta.
Itseäni ärsytti myös verkotetun oppimateriaalin joukossa vilisseet lukemattomat lyhenteet 
(QDCF, MPCF AJKCI ULC ym. ym.), joiden selityksiä sai etsiä välillä pitkäänkin.
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kurssi, jonka opetustapaan kannattaa kuitenkin vielä 
kiinnittää paljon huomiota ja tehdä kurssista entistä selkeämpi.
**11*****************************************
 
Miksi ei tavoitteita = yhtäaikainen töissä käynti haittasi opiskeluani
 
9 Vapaa palaute = Kurssimateriaali verkossa mielenkiintoinen kokeilu. Perusasioihin olisi 
voinut panostaa vielä perusteellisemmin. Tehtävien olisi hyvä olla pakollisia, jotta niihin 
olisi "pakko" osallistua. Ekstrapisteillä lisätään kummasti opiskelumotivaatiota.
**12*****************************************
 
 

Asko Korpela 20000501 (199990105) o Asko.Korpela@kolumbus.fi o AJK kotisivu