Pekka Pihlanto
Ovatko tulospalkkiot tehottomia?

Kauppalehti 1.3.2011

Nokian uusi toimitusjohtaja Stephen Elop on moittinut kovin sanoin Nokian aikaisempaa strategiaa, jolla ei ole kyetty vastaamaan kilpailijoiden haasteeseen. Hänen puheistaan päätellen yhtiö on kuilun partaalla.

Tämä panee pohdiskelemaan tulospalkkioiden todellista tehoa. Osakkeiden kurssinnousuun perustuvan palkitsemisen avulla johtajat uskotaan saatavan toimimaan osakkeenomistajien etujen mukaisesti eli kohottamaan yrityksen osakekurssit mahdollisimman korkeiksi. Nokian ja monen muunkin yrityksen johtajia on jo pitkään motivoitu näyttävillä tulospalkkio-ohjelmilla.

Niiden kannustamina Nokian johtajien piti siis turvata yhtiön tulevaisuus myös pitkällä aikavälillä, mutta näin ei näytäkään käyneen. Jos he onnistuivat ajamaan joidenkin osakkaiden etuja, nämä olivat lähinnä lyhytaikaisia sijoittajia, jotka tavoittelivat hetkellisiä pikavoittoja. Sen sijaan niiden omistajien, jotka odottivat sijoituksilleen pitkäaikaista turvaa, on käynyt huonommin: heidän omistuksensa tulevaisuus näyttää tällä hetkellä hyvin epävarmalta.

Ainakin yksi johtopäätös on Nokian tapauksesta tehtävissä. Nykyiset osakkeen arvoon sidotut tulospalkkiot perustuvat teoriaan, joka ei näytä toimivan ainakaan kaikissa olosuhteissa. Tulevaisuus on useimpien yritysten osalta siinä määrin epävarma, että johtajat eivät kykene edes parhaalla tahdollaan ja millään palkkioilla varmistamaan omistajille jatkuvan hyvän tulovirran sekä omistuksen arvon säilymisen.

Olisiko siis omistajien syytä ryhtyä oman etunsa nimissä järkeistämään yhtiönsä palkitsemispolitiikkaa kohtuullisiin mittoihin?

Pekka Pihlanto
professori emeritus
Turku

 

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän


Kirjoita nimesi tähän

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Asko Korpela