Ajk kotisivu Pekka Pihlanto
Guggenheim-kuumetta pääkaupungissa

Turun Sanomat, Lukijan kolumni 19.3.2012

Julkisuudessa on käyty tiukkaa keskustelua Guggenheim-museon perustamisen tarpeellisuudesta. Helsinkiin halutaan amerikkalaisten markkinoima museo-brändi, josta nämä laskuttaisivat vuosittain sievoisen summan. Asia liikuttaa turkulaisiakin, sillä jos helsinkiläiset päättävät rakentaa museon, siihen tullaan tarvitsemaan mittava valtion panostus. Silloin se on koko Suomen asia.

Hanke vaikuttaa yltiöpäiseltä kun Euroopan talous kuohuu velkakriisin johdosta, eikä kukaan tiedä, miten suuri lasku Suomelle on tulossa. Olisi vastuutonta käynnistää näin suuri hanke, jonka positiiviset vaikutukset ovat arvailujen varassa. Vielä oudommaksi ajatuksen tekee se, että museolaitoksen rahoitusta ollaan leikkaamassa. Lisäksi hyvinvointiin kohdistuvia menoja joudutaan lähiaikoina karsimaan.

Rakennusinvestointi on arvioitu sadaksineljäksikymmeneksi miljoonaksi euroksi. Julkisista rakennushankkeista saatujen kokemusten perusteella summan voisi kertoa kahdella. Useinhan esitetään tietoisesti alimitoitettu budjetti, jotta saadaan hanke läpi. Nyt uskotaan, että jostakin löytyisi näin suuri summa hyvin epävarmaan kohteeseen. Näyttää siltä, että välttämättömän kriisitietoisuuden sijasta asiaa puuhaavien aivoituksia on siivittänyt yltiöoptimistinen ajattelu.

Museon vuotuiseksi kävijämääräksi arvioidaan puoli miljoonaa henkeä. Mistä tällaiset ihmisjoukot saataisiin tulemaan vuosittain? Toiveajattelua, verrattaessa vaikkapa Tukholman Moderna Museetin kävijämääriin.

Miten amerikkalainen Guggenheim parantaisi Suomen ja Helsingin vetovoimaa? Maailmalla Guggenheim -brändi on jo laskusuunnassa. Jos taiteeseen nyt liikenisi näin huomattava lisäpanostus, olisi oma kansallinen hanke paremmin paikallaan. Voitaisiinhan Helsinkiin pystyttää omituinen rakennus omin neuvoin. Miksi ryhtyä amerikkalaisen säätiön ohjaamaksi lypsylehmäksi, kysyy moni.

Taantuman uhatessa liikenevät varat olisi sijoitettava mieluimmin hyvinvointia ja taloudellista kasvua edistäviin kohteisiin. Ei turistibisness voi olla niin kannattavaa, että tämä investointi tuottaisi sijoitetun pääoman joskus takaisin – vaikka taidenautinnotkin laskettaisiin tuottoihin mukaan.

Kyse lieneekin helsinkiläisen eliitin päähänpinttymästä, joka ottaa yhtä vähän huomioon realiteetteja kuin vaikkapa yksilön auton- tai asunnonostokuume. Kun palava halu hyödykkeen saamiseksi toden teolla syttyy, järkipuhe ei tunnetusti auta. Toivottavasti valtio ja sitä kautta muu Suomi eivät joudu tämän pääkaupunkilaisten ällin maksumiehiksi.

Toivoa järjen voitosta herättävät kuitenkin kyselytulokset, joiden mukaan vastanneista Helsingin kaupunginvaltuutetuista vain neljännes kannattaa hanketta, ja kaupunkilaisista jopa 75 prosenttia vastustaa sitä.

Pekka Pihlanto
professori emeritus
Turku

 

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän

Kirjoita nimesi tähän. (Nimettömiä ei huomoida.)

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Pekka Pihlanto ja kopion Asko Korpela


Pihlanto Pekka 20120319 (20120319) o Ajk kotisivu o keskustelu o WebMaster