Turun Sanomat 3.7.2014

Ajk kotisivu Pekka Pihlanto
Kuntaliitosongelma ja sen ratkaisu

Kuntajakoselvittäjät esittivät äskettäin ehdotuksensa, jonka mukaan Turun seudulle halutaan muodostaa neljä kuntaa. Turkuun liitettäisiin Kaarina, Lieto, Paimio, Sauvo ja jopa Tarvasjoki (TS 19.6.). Turkulaisesta horisontista katsoen kiinnittää huomiota, että rajanaapurit Raisio ja Rusko eivät liittyisi luonnolliseen työssäkäyntikaupunkiinsa Turkuun, vaan maalaismaisiin kuntiin Nousiaisiin, Mynämäkeen ja Vehmaaseen.

Luonnollinen ja taloudellisesti oikeudenmukainen ratkaisu olisi liittää myös ainakin Turun selvät työssäkäyntireservaatit Raisio ja Rusko Turkuun – samalla periaatteella kuin ehdotuksessa Kaarina ja Lieto. Jos selvityksen pohjana olisi ollut työssäkäynti Turussa, Turusta olisi tehty todellinen keskuskunta. Nyt erityisesti raja Raision ja myös Ruskon kanssa on täysin keinotekoinen.

Paljonko Turussa ansaitusta työtulosta verotetaan nykytilanteessa ja verotettaisiin myös tämän ehdotuksen mukaan muissa kunnissa? Summa on varmasti melkoinen. Ihmiset saastuttavat autoineen Turun ilmaa työmatkoillaan, ja käyttävät hyväkseen turkulaista infrastruktuuria sekä täällä olevia työpaikkoja, mutta maksavat kunnallisveronsa esimerkiksi juuri Raisioon.

Syy kuntaselvittäjien epäoikeudenmukaiseen ratkaisuun on tietysti selvä. Turun taloudellisesti hyvinvoivat naapurikunnat – kuten kunnat yleensäkin – haluavat säilyttää itsenäisyytensä eli valtuustonsa ja johtajan paikkansa, ja pakkoa ei haluta käyttää. Tulisi kuitenkin ottaa huomioon, että Turku subventoi naapurikuntiaan menettämiensä verotulojen muodossa. Mihin perustuu tällaisten muita kuntia hyväksikäyttävien kuntien itsenäisyys? Pelkkään historiaan.

Ongelmaan olisi kuitenkin pakkoa joustavampi ratkaisu. Entisaikoina yritysten kuntaverot jaettiin niiden kuntien kesken, joissa yrityksellä oli toimintaa. Usein jakokriteerinä oli liikevaihdon määrä kunnassa.

Eikö olisi samaan tapaan mahdollista jakaa henkilöverotuksessa toisessa kunnassa työssä käyvän kokonaistulo työssäkäyntikunnan ja asuinkunnan kesken jossakin suhteessa? Ellei parempaa jakokriteeriä keksitä, niin vaikkapa tasan: fifty-fifty. Ratkaisu olisi taloudellisesti oikeudenmukainen, ja samalla häviäisi eräs keskeinen perustelu kuntaliitoksille tällaisessa työssäkäyntikunta-asuinkunta -tilanteessa. Laskennallisia ongelmia ei pitäisi olla: kyllä tietokone laskee, kunhan sinne syötetään tarpeelliset tiedot.

Antti Paasio Pekka Pihlanto
Professori Professori emeritus

Turku Turku

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän

Kirjoita nimesi tähän. (Nimettömiä ei huomoida.)

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Pekka Pihlanto ja kopion Asko Korpela


Asko Korpela 20140725 (20140725) o Kotisivu o Webmaster