Uusi Suomi 20.11.2014 09:17 Pekka Pihlanto

Ajk kotisivu Pekka Pihlanto
Sote-sotku kruunaa hallituksen "saavutukset"

Pekka Pihlanto

Hallituksen oli kasvonsa säilyttääkseen pakko päätyä sopuun täysin keskeneräisestä sote-hankkeesta. Olisikin ollut viisainta siirtää koko sotku seuraavalle hallitukselle. Kukaan tuskin tietää, miten sote-uudistus tulee käytännössä vaikuttamaan sosiaali- ja terveyspalveluihin. Jotkut asiantuntijat tyrmäävät uudistuksen nykymuodossaan täydellisesti.

Perustava ongelma hankkeessa on siinä, että sen varsinainen tarkoitus, säästöjen aikaansaaminen on peitelty, ja sitä perustellaan paremmalla palvelulla ja tehokkuudella.

Ehkä ongelmallisin piirre hankkeen rakenteessa on uusi organisaatiotaso sote-alue eli tietyn alueen kuntien muodostama kuntayhtymä, jolle sälytetään palvelujen "järjestämisvastuu". Järjestämisvastuussa olevan Sote-alueen tehtävänä on antaa tuottamisvastuu niille kuntayhtymille, joilla on järjestämislaissa määritellyt edellytykset tuottaa kattavat sosiaali- ja terveyspalvelut tietyllä alueella.

Uudistuksen perustuslaillisista ongelmista on puhuttu paljon. Ne syntyvät lähinnä siitä, että esitys on ristiriidassa perustuslain turvaaman rahoitusperiaatteen kanssa. Periaate edellyttää, että tuottajalla on oikeus riittävään rahoitukseen tehtävän hoitamiseksi. Uuden järjestelmän rahoituskuviot ovatkin vielä aivan levällään.

Ennen kuin uusi järjestämisvastuullinen sote-alue oppii, mitä sen on todellisuudessa konkreettisesti tehtävä, kuluu arvokasta aikaa sähläämiseen. Parhaimmillaankin organisaatiouudistuksiin sopeutumiseen menee vuosia. Tämän hankkeen epäselvyydet luovat sekaannusta, mikä aiheuttaa suurta epävarmuutta myös tuottamistasolla, sillä rutiinit eivät pääse vakiintumaan järjestelmän ollessa jatkuvassa muutostilassa.

Valtataistelut ja kärhämät järjestävän ja toteuttavan tason välillä tulevat olemaan ilmeiset. Samoin sote-alueen hallintoelimistä tulee todennäköisesti kuntien edustajien välinen poliittinen taistelukenttä, mikä heikentää asiallisen päätöksenteon mahdollisuuksia.

Potilaiden asema tässä sotkussa ei ole kadehdittava. Vaikka Sote-alue tulee olemaan kunkku, aina riittää epäselvyyttä siitä, millä tavalla ja tarkkuudella se puuttuu tuottamistoimintaan ja miten sote-alue laatii palvelujen järjestämispäätöksen tuottamisvastuussa olevien kuntayhtymien kanssa käytyjen neuvottelujen perusteella.

Hanke olisikin pitänyt käynnistää pienten askeleiden politiikalla nojautuen nykyiseen – sentään kohtuullisen hyvin toimivaan järjestelmään. Mutta silloin hallitus ei olisi päässyt lyömään rumpua "ainutlaatuisesta" uudistuksesta. "Yhden luukun periaate" ei kuitenkaan paljon potilaita lohduta, jos luukku on kaukana – mitä hankkeen tosiasiallinen säästötavoite ilman muuta tarkoittaa.

On onnetonta, että uudistus leimattiin luottoluokittajien kaipaamaksi suureksi rakenneuudistukseksi, mitä se onkin, mutta eri tavalla kuin hankkeen kätilöt kuvittelevat. Uudistuksen viiteryhmä on siten aivan väärä: tärkein osapuoli olisivat potilaat, eivät luottoluokittajat. Jos ja kun hankkeesta tulee näillä aineksilla pannukakku, kumpikaan ryhmä ei tule jakamaan kiitosta. Eivätkä myöskään lystin maksavat veronmaksajat.

Pekka Pihlanto
Turku
Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus
Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän

Kirjoita nimesi tähän. (Nimettömiä ei huomoida.)

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Pekka Pihlanto ja kopion Asko Korpela


Asko Korpela 20141120 (20141120) o Kotisivu o Webmaster