Uusi Suomi 16.12.2014 20:32 Pekka Pihlanto

Ajk kotisivu Pekka Pihlanto
Säästöt merkitsevät usein huonompaa laatua ja palvelua

Pekka Pihlanto

Niin yritykset kuin valtio ja kunnatkin pyrkivät nykyisin säästämään kaikessa. Säästäminen on hyve, mutta rajansa kaikessa. Harvemmin muistetaan, että säästäminen merkitsee usein laadun ja palvelun huonontamista.

Tuotteissa tehdyt raaka-aineen säästöt voivat olla asiakkaan kannalta pieniä, mutta silti harmillisia. Kun kännykän laturin johtoa lyhennetään, asiakas joutuu näkemään ylimääräistä vaivaa, kun johto ei enää ylety pistokkeesta pöydälle.

Tuote voidaan tehdä aikaisempaa ohuemmasta tai heikommasta materiaalista, jolloin rikkoutumisen vaara kasvaa. Televisiot ja muut tekniset laitteet eivät enää kestä yhtä pitkään kuin ennen. Materiaalien laatuja on ilmeisesti huononnettu ja valmistukseen käytetään entistä vähemmän aikaa ja vähätaitoisempaa työväkeä. Säästöä sekin.

Hometalot ovat esimerkki rakennusalan väärästä säästämisestä, ja ehkä myös rakennustaidon heikkenemisestä. Työt tehdään tiukalla aikataululla, eli hutiloiden. Jälki on sen mukaista.

Julkisessa taloudessa "rationalisoidaan" kuten yrityksissäkin eli vähennetään väkeä ja väitetään, että toiminta tehostuu. Tämä merkitsee usein sitä, että säästöt otetaan jäljelle jäävien työntekijöiden selkänahasta, sillä he saavat tehdä irtisanottujenkin työt. Ei luulisi millään työpaikalla olevan turhaa väkeä, joka voidaan irtisanoa ilman, että se näkyy tuotteiden laadussa.

Suuri sote-uudistus uhkaa muodostua jättimäiseksi "säästöpaketiksi", joka toteutuu tietenkin palvelujen saatavuuden – siis laadun – kustannuksella ja jopa aiheuttaa monille kunnille lisäkustannuksia. Ylimääräisenä bonuksena on vielä mittava byrokratian lisäys.

Asiakkaiden ja kansalaisten on vaikea tehdä mitään muuta kuin äänestää jaloillaan eli kääntyä kilpailijan puoleen – silloin kun se on mahdollista. Tämäkään keino ei useinkaan auta, sillä kilpailijat käyttävät yleensä samoja säästökeinoja. Sote -kansalainen voi turvautua yksityisen palveluntarjoajan apuun, jos rahat riittävät.

Media voisi olla valppaampi yritysten tuotteiden laadun heikennysten suhteen, mutta riippuvuus mainostuloista on usein tehokas arvostelun jarru. Sosiaalinen media on eräs mahdollinen tie. Se on joukkoboikoteillaan osoittautunut joskus hyvinkin tehokkaaksi, ja saanut silloin tällöin jopa suuryhtiön tarkistamaan politiikkaansa.

Pekka Pihlanto
Turku
Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus
Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän

Kirjoita nimesi tähän. (Nimettömiä ei huomoida.)

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Pekka Pihlanto ja kopion Asko Korpela


Asko Korpela 20141217 (20141217) o Kotisivu o Webmaster