Uusi Suomi 18.11.2015 16:40 Pekka Pihlanto

Ajk kotisivu Pekka Pihlanto
Väsyneitä ja kyllästyneitä koululaisia

Pekka Pihlanto

Lähes puolet helsinkiläisistä 12-vuotiaista on väsynyt tai kyllästynyt kouluun. He kokevat koulunkäynnin merkityksen kadonneen. Joka kymmenes on uupunut koulunkäyntiin. Oppilaat kokevat, että heidän tapansa hyödyntää digitaalisia laitteita ei vastaa koulujen käytäntöjä. Näin kertovat äsken tehdyn tutkimuksen tulokset.

On järkevää yrittää ymmärtää, mistä tämä muutos johtuu ja sitten katsoa, mitä pitäisi tehdä. Ei ole viisasta lähteä muuttamaan koulua heti tietotekniikan ja oppilaiden ehdoin. Kyse ei ole väistämättömästä luonnonvoimasta eikä myöskään siitä, että lasten omaksumat tavat olisivat ilman muuta oikeat, ja koulun pitäisi niihin sopeutua. Lapset ovat ajopuita markkinatalouden digi -myllerryksessä – kuten monet aikuisetkin. Ajopuun kulkuunkin voidaan kuitenkin vaikuttaa.

Näkyvin ja suurin muutos koululaisten elämässä on varmasti tieto- ja kommunikaatiotekniikan vallankumous. Älypuhelimet tarjoavat mahdollisuuden jatkuvaan yhteyteen tiedon ja myös epätiedon lähteille sekä lähipiiriin. Älypuhelin voi viedä oppilaalta kaiken käytettävissä olevan ajan. Ja enemmänkin: se voi lisätä valveillaoloaikaa sekä varastaa aikaa koulutyöltä ja hyviltä harrastuksilta. Siitäkö väsymys? Netistä on tietysti paljon hyötyäkin, mutta se ei poista netin ongelmia.

Netti tarjoaa helppoa tyydytystä viihteen muodossa, ja se antaa näennäisen hallinnan tunteen: jos jokin sivusto vaikuttaa vaikealta, voi siirtyä aina uuteen. Tämä kaikki totuttaa oppilaan helppoihin psykologisiin palkkioihin ja pinnalliseen, surffailevaan elämäntyyliin. Se ei sovi yhteen oppimiseen tähtäävän koulun kanssa. Koulua ei voida juurikaan muuttaa tähän suuntaan murentamatta oppimistuloksia ja sivistystavoitteita.

Joku voi tietysti tyytyä siihen, että oppilaitoksista valmistuneet ovat pinnallisia, tietoteknisesti taitavia surffailijoita ja suhteellisen tietämättömiä sekä haluttomia vaativaan ajattelutyöhön ja monesti siihen kykenemättömiäkin. Näin uhkaa käydä, jos koulutusta muutetaan viihteelliseen suuntaan. Silloin saadaan ehkä hetkeksi vähemmän kyllästyneitä oppilaita. Fyysiseen väsymisongelmaan ei tätä kautta voida vaikuttaa – riittävä yöuni on kotien vastuulla.

On tärkeää myös tiedostaa, että haasteiden ja vastusten puuttuminen kasvattaa lapsista heikosti stressiä sietäviä, ja he uupuvat aivan normaalin paineen alla. Näin toteaa psykologi Keijo Tahkokallio.

Tunnetusti hyvä opettaja saa oppilaat innostumaan mm. lisäämällä oppilaiden omatoimisuutta, vapauden tunnetta – ja toimimalla aidosti oppilaista välittävään tyyliin huumorintajuakaan unohtamatta. Tällainen persoonallinen ote on lahja, jota lienee vaikea opettaa toisille. On kuitenkin syytä yrittää ja tähdentää opettajien koulutuksessa oppilaiden kohtelun hyviä käytäntöjä ja myös sen sudenkuoppia. Näin ehkä saadaan vähemmän koulunkäyntiin kyllästyneitä oppilaita.

Pekka Pihlanto
Turku
Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus
Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän

Kirjoita nimesi tähän. (Nimettömiä ei huomoida.)

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Pekka Pihlanto ja kopion Asko Korpela


Asko Korpela 20151118 (20151118) o Kotisivu o Webmaster