Uusi Suomi 29.10.2016 16:49 Pekka Pihlanto

Ajk kotisivu Pekka Pihlanto
Mainonta tunkee iholle

Pekka Pihlanto

Mainonta tunkee tietoisuuteemme ovista ja ikkunoista. Siinä ei ole mitään uutta, mutta mainonnan muodot ovat tulleet entistä päällekäyvemmiksi. Samalla kuitenkin myös ihmisten torjuntamekanismit ovat kehittyneet.

Postiluukusta tuleva roskaposti siirtyy suoraan roskalaatikkoon ja TV-mainoksia vältellään tallentamalla ohjelmia ja pikakelaamalla mainokset. Tai käymällä mainoskatkojen aikana jääkaapilla. Ainakin aikuinen pystyy kehittämään mielessään mainoksen sivuuttamismekanismeja: lehden mainossivu kääntyy näkemättömin silmin. Saman kohtelun saavat ulkomainokset ja netin silmille hyppäävät pop-up -ikkunat.

Eräät mainokset tunkevat aivan väkisin tajuntaan, kuten markettien äänekkäät kuulutukset, joskin vähän ponnistelemalla pystyy usein sulkemaan korvansa niiltä, jos mainostettu tuote ei kiinnosta.

Uudehko häiritsevä mainostyyppi on paikallisbussien ikkunoihin liimattu mainosteksti ja -kuva. Graffiittien tekijät peittivät äskettäin junien ikkunoita sinisellä maalilla. Nyt mainostajat tekevät busseille saman. On tylsää istua bussissa ja yrittää katsella kaupunkimaisemaa kuin harson läpi. Mainoksen tarkoitus on ärsyttää, mutta ärsytyksen tulos saattaakin olla: tätä en piru vieköön osta.

On mainoksista tietysti hyötyäkin. Ne saattavat informoida tuotteista – tosin usein niillä luodaan vain mielikuvia, jotka eivät kerro tuotteen ominaisuuksista mitään. Mainokset voivat myös lisätä kilpailua, jonka tuloksena kuluttaja saattaa saada joitakin etuja. Mutta ostaja maksaa mainokset tuotteen hinnassa.

Nyt on kuitenkin kysymys mainonnan ylilyönneistä, ärsyttävyyden asteesta. Ovatkohan alan toimijat aina miettineet tätä puolta loppuun saakka? Mainostajat tuntuvat luottavan mainonnan tehoon lähes kritiikittömästi ja myös tuntuvat usein aliarvioivan kohdeyleisön älykkyystason. Lieneekö mainosbudjetteja leikattu tarpeeksi nyt kun ainakin kaikesta muusta säästetään?

Kustannusjahdissa saattaisi olla viisasta kiinnittää aikaisempaa enemmän kriittistä huomiota juuri tarpeettomiin ja varsinkin haitallisiin mainoksiin. Erityisesti ärsyttävät mainokset sietäisivät osakseen tuhdin leikkauksen.

Pekka Pihlanto
Turku
Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus
Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän

Kirjoita nimesi tähän. (Nimettömiä ei huomoida.)

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Pekka Pihlanto ja kopion Asko Korpela


Asko Korpela 20161029 (20161029) o Kotisivu o Webmaster