Pekka Pihlanto

Ajk kotisivu Pekka Pihlanto
Hallitus järjestelee sote-Titanicin kansituoleja

Uusi Suomi 30.6.2017 20:42 Pekka Pihlanto

Tuskin on hallituksen taholtakin myönnetty soten yhtiöittämispakon olevan perustuslain vastainen (tai: "ei perustuslain mukainen"), kun eduskunnassa aletaan uskoa, että uudistuksen 3 miljardin euron säästöt uhkaavat sulaa – sen sijaan kustannukset saattavat kasvaa. Eduskunnan valtiovarainvaliokunta kiinnitti nimittäin huomiota sote- ja maakuntauudistuksen riskeihin, jotka saattavat säästöjen sijaan jopa lisätä menoja. VATT:n tutkijat yhtyvät huoliin. (Yle 29.6.2017).

Valtiovarainvaliokunnassa ja hallituksessakin aletaan siis osittain herätä Ruususen unesta – varsin myöhäisheränneinä kylläkin. Asiantuntijat ja maallikotkin ovat epäilleet hankkeen tuomia säästöjä ja sen järkevyyttä yleensäkin jo vuosikausia, mutta hallitus on puskenut poliittista hankettaan eteenpäin härkäpäisesti. Nyt hallitus on siis myöntänyt, että valinnanvapauslaki vaatii korjausta ja uuden lausuntokierroksen. Mutta itse hankkeeseen kokonaisuutena uskotaan edelleen.

Kuitenkin jo hankkeen suunnaton koko, monimutkaisuus ja sen tavoitteet – keskustan maakuntamalli ja kokoomuksen yhtiöittämisideologia – viittaavat siihen, että myös koko hanketta ja sen aikataulua olisi mietittävä perusteellisesti uudelleen. Näillä poliittis-ideologisilla tavoitteilla kun ei ole mitään tekemistä potilaan, eikä terveydenhuollon todellisuuden kanssa. Kaikilta näiltä osin olisi siis palattava lähtöruutuun.

Yritysmaailmassa kannuksensa ansainneen pääministeri Sipilän luulisi omaavan kokemusta siitä, miten yritysfuusiot kangertelevat erilaisten kulttuurien kohdatessa toisensa ja joutuessa yhteistyöhön. Ja kuitenkin nämä tapaukset ovat pikkupähkinöitä verrattuna terveydenhuollon mullistukseen.

Myös valtionhallinnosta olisi löytynyt varottavia esimerkkejä, jos hallituksella olisi ollut realismin tajua. Työvoimahallinto ja alueelliset teollisuuspiirit yhdistettiin aikoinaan ja sotkua sulateltiin vielä pitkään. Läänien määrää vähennettiin, ja myöhemmin lääninhallitukset lopetettiin ja tilalle tulivat aluehallintovirastot – säästösyistä, mutta mitään säästöjä ei ole kyetty osoittamaan, eikä myöskään hallinnon tehostumista.

Terveydenhuollon asiantuntijat ovat kertoneet valinnanvapauden ja pakkoyhtiöittämisen lisäksi monista muistakin ongelmista, jotka käytännön tasolla odottavat – ja siellähän hankkeen menestys tai sen puute ratkaistaan. Hukkaan näyttävät kuitenkin menneen nämäkin ilmaiset neuvot.

Edelleen, tietojärjestelmäasiantuntijat arvioivat, että sote-hankkeen edellyttämien järjestelmien rakentaminen kestää kolmesta jopa kymmeneen vuoteen. Sitä ennen järjestelmä ei toimi. Järkipuhe ei tässäkään näytä menevän perille. Perustuslaki näyttää olevan ainoa jarru, jota hallitus joutuu tottelemaan. Mutta perustuslakia laadittaessa ei huomattu kieltää täysin epärealististen ja järjettömien päätösten tekemistä.

Soten tilanne näyttää tällä hetkellä lähinnä siltä, että hallitus järjestelee Titanicin kansituoleja ja sammuttelee paikallisia perustuslakitulipaloja laivan kivihiilivarastossa. Ja samalla höyrytään täyttä vauhtia pimeään, jäävuoria vilisevään yöhön.

Pekka Pihlanto
Turku
Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus
Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän

Kirjoita nimesi tähän. (Nimettömiä ei huomoida.)

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Asko Korpela


Asko Korpela 20170630 (20170630)