Pekka Pihlanto

Ajk kotisivu Pekka Pihlanto
Uusi uljas taksilaki - pahat aavistukset toteutuivat

Uusi Suomi 11.1.2019 17:40 Pekka Pihlanto

Kaupunkilehti Turkulainen julkaisi taksiyrittäjän haastattelun (9.1.), jossa yrittäjä arvioi, että Turussa on noin viisikymmentä pimeää taksia. Hänen mukaansa poliisi ei ole näistä kiinnostunut, vaikka hän on antanut poliisille kuvat ja rekisterinumerot. Pimeiden taksien kuljettajat olivat jopa uhkailleet yrittäjää, ja hän oli nähnyt näillä teräaseita. Pimeät taksit tarjoavat riskin myös niiden asiakkaille – paitsi riskin ylihinnan kiskonnasta, myös turvallisuusriskin.

Vaikka pimeiden taksien yleistyminen ja muut uuden lain haittapuolet olivat ilmeisesti yllätys hallitukselle, ne eivät olleet sitä kaikille. Kirjoitin uudistuksesta viime kesäkuun alussa Turun

Sanomissa seuraavasti:

"Heinäkuun alussa tulee voimaan uusi liikennepalvelulaki, joka vapauttaa taksipalvelut sääntelystä. Vapauksien nimiin vannovat iloitsevat ja monelle uudelle yrittäjälle ilmestyy leipäpuu.

Mutta miten käy taksipalvelujen hinnan ja laadun? Kovin monessa viimeaikojen uudistushankkeessa asiakas on jäänyt sivurooliin – vaikka asiakas toki muistetaan puheissa mainita.

Taksiuudistuksen sanotaan parantavan palvelun saatavuutta kun uusia yrittäjiä rynnistää markkinoille. Myös taksimaksujen uskotaan halpenevan kilpailun ansiosta.

Ruotsin ja Viron esimerkit kuitenkin osoittavat, että matkustajien kohtuuttoman rahastamisen vaara on meilläkin ilmeinen. Uudistuksen toteuduttua hinnoittelu on vapaa ja taksamittari ei ole enää pakollinen. Mittarin käyttökään ei tietenkään välttämättä takaisi rehellistä rahastusta, mutta nykykäytännössä ei ole esiintynyt ongelmia.

Muutoksen myötä väärinkäytösten vaara on olemassa varsinkin turistien kohdalla. Myös loppuillan ravintola-asiakkaat voivat muodostua rahastuskohteiksi, kun taksien kysyntä ylittää runsaankin tarjonnan. Kun mittaria ei ole, verottaja saattaa jäädä silloin tällöin nuolemaan näppejään.

Viranomaiset neuvovat asiakkaita sopimaan laskun loppusumman etukäteen, ja kuljettajan on kerrottava asiakkaalle ennen matkaa, jos sen hinta ylittää sata euroa. Mutta miten asiakas pystyy todistamaan mitä sovittiin, jos hinta onkin yllättäen korkeampi? Suostuvatko kuljettajat kirjoittamaan sovitun summan matkan alussa paperille?

Eräs mahdollinen ongelma liittyy liikenneturvallisuuteen. Pakollisen taksikurssin käymistä ei enää vaadita, mutta edelleen on suoritettava ajokoe. Norminpurkutalkoiden ilmapiirissä saattaa alalle kuitenkin päästä nykyistä vähemmin taidoin varustettuja kuljettajia.

Lisäksi autojen kirjo laajenee. Jopa kuorma-autolla ja mopoautolla pääsee taksarin ammattiin kiinni. Taksikylttiä ei autoissa enää tarvita.

Toivottavasti taannoinen pimeiden taksien ralli kauppatorin laidalla ei sentään tarjoa esimakua uudistuksen nurjasta puolesta. Nämä autot olivat joskus kunnoltaan mitä sattui ja kuljettajan vieressä saattoi istua apumies tai koira. Kaiken kaikkiaan uudistuksessa on piirteitä, jotka ovat omiaan vähentämään asiakkaiden turvallisuuden tunnetta.

On myös pelätty, että taksipalvelujen saatavuus heikkenee syrjäseuduilla, ja autot kasaantuvat kaupunkien keskustoihin, missä on paljon matkustajia. Näin normienpurkutalkoot lisäävätkin kansalaisten epätasa-arvoa.

Sopii kuitenkin toivoa, että vastuulliset taksiyrittäjät ottavat kilpailuvaltikseen nykytilanteen hyvät puolet: kuljettajien ja autojen tasovaatimukset, luotettavat taksamittarit, taksikyltit ja tehokkaat taksinvälityskeskukset." (Julkaistu Turun Sanomissa 2.6.2018 otsikolla Uusi uljas taksilaki).

Nämä pahat aavistukset ovat jo tähän mennessä pitkälti toteutuneet. Hallitus voisikin herätä unestaan ja osoittaa poliisille lisää resursseja, jotta se voisi hoitaa lainsäätäjän töppäyksen aiheuttamat lisätyöt kunnialla. Kansalaisten luottamus poliisia kohtaan on tällä menolla vaarassa.

Pekka Pihlanto
Turku
Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus
Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän

Kirjoita nimesi tähän. (Nimettömiä ei huomoida.)

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Asko Korpela


Asko Korpela 20190128 (20190128)