Ajk kotisivu Pekka Pihlanto
Tuotesuunnittelijoilta unohtuu usein käyttäjä

Turun Sanomat 16.4.2019 3:00

Tuon tuostakin törmää tuotesuunnitteluun, jossa käyttäjän näkökulma on unohdettu. Jo vuosi sitten markkinoille tuotiin "modernin" näköisiä tuoleja, joissa oli yksi pieni vika: niissä istuminen oli epämukavaa. Niitä katselikin istumisen sijasta mieluummin hiukan kauempaa.

Otetaanpa toiseksi esimerkiksi upouusi sähköliesi. Sen katkaisijoiden yläpuolella olevat ohjesymbolit (keittolevyn sijainti liedellä) ovat hyvin pieniä, vaikka tilaa olisi lieden etuosassa vaikka kuinka paljon.

Vanhassa Strömbergin liedessä oli paremmat symbolit: neljä selkeää pistettä, jotka kuvasivat neljää sähkölevyä ja niistä yksi oli musta eli se, jota kyseisellä katkaisijalla säädeltiin. Uudessa liedessä on päällekkäin kaksi hentoa viivaa, kapeampi ja hieman leveämpi (leveämpi tarkoittaa etulevyä, kapeampi takalevyä).

Tarkoitustaan ajatellen symbolit ovat lähinnä viitteellisiä. Suunnitelmia piirretäänkin näköjään design edellä, eikä niinkään informatiivisuus. Ikään kuin muotoilijat suunnittelisivat etikettitekstejä ja tuotteiden ulkonäköä lähinnä toisia suunnittelijoita varten, toteuttaen jotakin alan sisäistä normistoa.

Pidetäänkö muotoilijapiireissä ensisijaisena sitä, että tuote näyttää "tyylikkäältä", ja edustavatko juuri pienet tekstit ja kuviot sitä? Kokonaisuuden antama taiteellinen vaikutelma näyttäisi usein ratkaisevan, eikä suinkaan yksityiskohtien selkeys ja ymmärrettävyys.

Tuotteen käyttäjiä on monenlaisia, on nuoria ja vanhoja – kaikki heistä eivät ole muotoilijoiden kaltaisia, nuoria tai keski-ikäisiä.

Lienevätkö suunnittelijat useinkaan itse edes käyttäneet tai pitäneet kädessään suunnittelemaansa tuotetta – siinä vaiheessa, jolloin tuotteen ulkonäköön olisi voinut vielä tehdä parannuksia? Ei tunnu todennäköiseltä.

Suunniteltavan tuotteen käytettävyyden parantamiseksi suunnitteluryhmään pitäisikin ottaa mukaan lisää käytön asiantuntijoita: esimerkiksi yksi hahmopsykologi – ja lisäksi vaikkapa yksi isoäiti. Myös monipuolisesti kokoonpannun kuluttajaraadin näkemystä kannattaisi kuunnella riittävän aikaisessa vaiheessa.

Näin ehkä saataisiin tuotteen muotoiluun vahvemmin erilaisten käyttäjien näkökulma, joka tarkoittaisi ennen kaikkea havainnollisuutta ja selvyyttä. Taiteellisella vaikutelmalla ei olisi niin väliä, ellei kyse olisi taide-esineestä.

Suunnittelijoiden haksahdukset tuovat mieleen muitakin vastaavia, joissa itse kohteen varsinainen tarkoitus on heitetty lahjakkaasti sivuun ja ryhdytty tavoittelemaan jotakin aivan muuta.

Esimerkiksi myttyyn mennyttä sote-hanketta valmisteltaessa mentiin "maalia tekemään" valmentaja Sipilän johdolla poliittiset tavoitteet edellä ja potilaat sekä hoito jossakin jälkijunassa. Niinpä tulos ei ollutkaan "maali", vaan puhdas pannukakku.

Pekka Pihlanto
Turku
Kirjoittaja on turkulainen professori emeritus

Palautetta 

Lähetä palautetta! 


Kirjoita otsikko palautteelle

Kirjoita palauteteksti tähän

Kirjoita nimesi tähän. (Nimettömiä ei huomoida.)

..ja sähköpostiosoitteesi

Tämän palauteviestin saa Asko Korpela


Asko Korpela 20190416 (20190416)