Internet kaikille! 

Julkaistu HKKKn viikkotiedotteessa No 8 23.4.1998 o Kirja uusiksi!

Diasporassa ollessamme opetusteknologiassa on tapahtunut mullistus: internet. Jos et ole tätä havainnut tai tullut ajatelleeksi, lue seuraavat rivit. Jos pidät luentosi kirjoittaen sitä mukaa muistiinpanoja, tällä uudella tekniikalla ei ole mitään annettavaa. Menetelmäsi on ehkä opiskelijan kannalta edelleen parempi kuin internet. Mutta jos kuljetat mukanasi yhdenkin paperin tai kalvon, internet on tutustumisen arvoinen vaihtoehto.

HK-InternetKaikille-19980423-HKKK-tied.gif

Tutustuin internetiin vajaa kaksi vuotta sitten syksyllä (1996) pari viikkoa ennen kuin opetus alkoi. Kahden viikon tutustumisen jälkeen olin vuoren varma, ettei kahden vuoden kuluttua kukaan käytä mitään muuta tekniikkaa. Toisin näyttää kuitenkin käyneen. Taidan yhä kuulua pioneereihin. Mutta vieläkin olen täysin vakuuttunut välineen ylivoimaisuudesta: suurin askel sen jälkeen kun kynä keksittiin. 

Jos arvelet, että se nyt on vaan sellaista surffailua, erehdyt. Itse en suostuisi enää pitämään muuta kuin korkeintaan hää- tai hautajaispuheen ilman internettiä. Olen pian lähdössä eläkkeelle, mutta olen todella hyvilläni, että ennen sitä sain tämän kokea. Menen luennolle kuin Suuri Herra: tyhjin käsin ja voin luottaa täydellisesti siihen, että paperit ja kalvot eivät mene sekaisin ja että asiat pysyvät täsmälleen järjestyksessä.

Jos osaat käyttää Wordia tai Word Perfectiä, osaat käyttää myös internettiä. Olen laskeskellut, että seuraavalla reseptillä voimme yhdellä rysäyksellä siirtyä kaksi vuotta sitten kuvittelemaani tilaan: kaikki käyttävät tätä uskomatonta tiedonsiirtovälinettä. 

Lupaan henkilökohtaisesti opettaa seitsemän ensiksi ilmoittautuvaa noin puolessa tunnissa täysin päteviksi internetin opetuskäyttäjäksi oman koneensa ääressä, jos  

1. Koneessasi on ennen paikalle tuloani nettiyhteys ja Netscape 3.0 tai uudempi selain 
  2. Osaat käyttää jompaakumpaa edellä mainittua tekstinkäsittelyjärjestelmää ja opetustekstisi ovat tiedostoissa. 
  3. Sinulla on oma hakemisto serverillä. Jos ei ole, pyydä että se perustetaan. 
  4. Lupaat puolestasi parin viikon totuttelun jälkeen opettaa seitsemän kolleegaa tähän hienoon välineeseen.
Lupaan, että tämän koulutuksen jälkeen pärjäät ominesi ja koet saman mitä minäkin: vapaudut papereista ja kaikesta sekoilusta opetusmateriaalin kanssa. Mitään erityisiä ATK taitoja ei tarvita, ei todellakaan, ei Exceliä, ei yhtään mitään. Vaikka materiaalisi olisi vain paperilla, kunhan se ei ole käsin kirjoitettu, et ole toivoton tapaus. Tarvitset vain skannerin tai skanneripalvelua. [Opit asian myös helposti ominesi: Näpäytä tästä! ] o [Kommentti vuonna 2000] o [ Internet ja yksityisyys ]

Katso sivujani. Osoite on http://www.hkkk.fi/~korpela (tästä pääset näpäyttämällä alleviivattua). Pääset sivustooni myös kirjoittamalla koulun osoitteen jälkeen /~korpela. Surffaamalla sitä on vaikeata löytää. Vaadinkin tässä julkisesti, että koulun kotisivulla olevan kohdan 'opetus' takaa täytyy löytyä yksinkertaisesti kaksi mustapistelistaa: 

• opettajien nimet aakkosjärjestyksessä 
  • kurssiluettelo koodien mukaisessa järjestyksessä
Näistä kummastakin täytyy olla suora linkki, edellisestä opettajan 'kotisivulle' ja jälkimmäisestä kurssin 'kotisivulle'. Mitään muuta ei tarvita. Nykyisestä sotkusta sekä opiskelijat että ulkopuoliset valittavat ja aivan aiheesta. 

Asko Korpela 

Asko Korpela 20000525 (19980112) o o AJK kotisivu