Subject: Ajatuksia kansalaispalkasta
Date:
Thu, 8 Jan 1998 19:13:56 +0000
From: "Timo Niiranen" <niirti-1@mbox-1.inet.fi>
: Asko.Korpela@kolumbus.fi

Luokanopettajan kanta

Tervehdys!

Kiitos kirjoituksesta tämänpäiväisessä (8.1.) Hesarissa. Se oli minusta ihan hyvä keskustelunaloitus, toivottavasti jatkoa seuraa. Kun olit laittanut tuon sähköpostiosoitteesi alle niin ajattelin minäkin kertoa omia ajatuksiani.

Olen viime syksyn aikana törmännyt käytännössä siihen, miten nykyinen työttömyysturvajärjestelmä on rakennettu eriarvoisuutta lisääväksi ja lamaannuttavaksi. Olen ammatiltani luokanopettaja, minulla on joskus ollut vakinainen virkakin, mutta jätin sen kun lähdin töihin tietotekniikan pariin. Palasin kuitenkin kouluun, mutta olen saanut vain väliaikaisia virkoja. Tänä lukuvuonna en edes hakenut virkoja Turun ulkopuolelta, koska väsyin pitkiin työmatkoihin. (Viime vuosina 55-75 km yhteen suuntaan!) Opettajan töitä tehdessäni olen myös tehnyt kaikenlaisia sivuhommia. Viime vuodet olen pitänyt kotonani pientä Bed&Breakfast-majoitusliikettä, tietotekniikasta jäi perinnöksi jäsenrekistereiden pitäminen muutamalle järjestölle. Kaikki näistä saamani tulot olen saanut pitää (veroja lukuunottamatta) itselläni, tietysti. Ei kenellekään ole tullut mieleen pienentää opettajan työstä saamaani palkaa siksi, että olen koko ajan tienannut tonnin tai pari ylimääräistä joka kuukausi. Mahtaisivatko paljon esillä olleet korkeimman oikeuden tuomarit suostua siihen, että heidän vakipalkkaansa pienennetään heidän sivutulojensa vuoksi?