Subject: Ajatuksia kansalaispalkasta
Date:
Thu, 8 Jan 1998 19:13:56 +0000
From: "Timo Niiranen" <niirti-1@mbox-1.inet.fi>
: Asko.Korpela@kolumbus.fi

Luokanopettajan kanta

Tervehdys!

Kiitos kirjoituksesta tämänpäiväisessä (8.1.) Hesarissa. Se oli minusta ihan hyvä keskustelunaloitus, toivottavasti jatkoa seuraa. Kun olit laittanut tuon sähköpostiosoitteesi alle niin ajattelin minäkin kertoa omia ajatuksiani.

Olen viime syksyn aikana törmännyt käytännössä siihen, miten nykyinen työttömyysturvajärjestelmä on rakennettu eriarvoisuutta lisääväksi ja lamaannuttavaksi. Olen ammatiltani luokanopettaja, minulla on joskus ollut vakinainen virkakin, mutta jätin sen kun lähdin töihin tietotekniikan pariin. Palasin kuitenkin kouluun, mutta olen saanut vain väliaikaisia virkoja. Tänä lukuvuonna en edes hakenut virkoja Turun ulkopuolelta, koska väsyin pitkiin työmatkoihin. (Viime vuosina 55-75 km yhteen suuntaan!) Opettajan töitä tehdessäni olen myös tehnyt kaikenlaisia sivuhommia. Viime vuodet olen pitänyt kotonani pientä Bed&Breakfast-majoitusliikettä, tietotekniikasta jäi perinnöksi jäsenrekistereiden pitäminen muutamalle järjestölle. Kaikki näistä saamani tulot olen saanut pitää (veroja lukuunottamatta) itselläni, tietysti. Ei kenellekään ole tullut mieleen pienentää opettajan työstä saamaani palkaa siksi, että olen koko ajan tienannut tonnin tai pari ylimääräistä joka kuukausi. Mahtaisivatko paljon esillä olleet korkeimman oikeuden tuomarit suostua siihen, että heidän vakipalkkaansa pienennetään heidän sivutulojensa vuoksi?

Työttömyyskorvauksella ollessasi ne kuitenkin vaikuttavat sinulle maksettavaan korvaukseen. Sosiaali- ja terveysministeriö on vielä antanut työttömyyskassoille ohjeet, joiden mukaan yrityksen kuukausittaista tulosta laskettaessa ei vähennyksiksi hyväksytä kuin välittömästi vaikuttavat menot, esimerkiksi tavaraostot. Ei vuokria, ei posti- ja puhelinkuluja, ei ilmoituksia, ei kalustohankintoja, vaikka ne kaikki olisivat verottajankin hyväksymiä yrityksen toimintaan kiinteästi kuuluvia menoja. Viime syksynä sain työttömyyskorvausta vain elokuulta, kaikkina muina kuukausina muutamat sijaisuudet ja em. tavalla lasketut yritystulot olivat tarpeeksi lähellä sitä tasoa, jolla minulle ei enää makseta korvausta.

Vielä naurettavamman esimerkin tarjosi eräs ystäväni, joka osallistui kanssani ooppera-projektiin. Meille maksettiin kahdeksasta esityksestä ja koko syksyn harjoittelusta yhteensä 1500 mk. Tämäkin 1500 mk pienensi ystäväni saamaa työmarkkinatukea niin, että hänelle jäi laulamisen ilon lisäksi 400 mk lisätuloa. Jokainen työssäkäyvä sai sentään yli 700 - 800 mk kun oli pidätetty verot lisätulosta.

Tämä syksy on opettanut ainakin sen, että työvoimaviranomaisten mielestä on parempi, kun kukin meistä makaa kotona sohvalla ja käy kerran kolmessa kuukaudessa ilmoittautumassa, tai ainakin palauttamassa yhden vihreän lapun ja ottamassa uuden tilalle. Ihan sama taloudellinen lopputulos siitä seuraa.

Olisipa meillä kansalaispalkka! Joku summa, jolla voisi tulla toimeen säästellen eläen, ja jonka päälle saisi tienata ja yrittää niin paljon kuin haluaa!

Sitä odotellessa - periksi ei anneta - terveisin
Timo Niiranen

timo.niiranen@pp.inet.fi

ko Korpela 980112 (980112) o Asko.Korpela@kolumbus.fi (palaute ja aloitteet)

Mielipidesivulle o AJK kotisivulle