1.1 Mita makroteoria on
1.1.1 Kansantalous ja taloustiede
1.1.2 Makroteorian sisalto
1.2 Teoria ja todellisuus
1.2.1 Havainnot
ja ennusteet ja tieteellinen
1.2.2 Talousteorian peruselementit
1.2.3 Taloudellisten
tapahtumien luonne
1.3 Makrotaloustiede
ja talouspolitiikka
1.3.1 Talouspolitiikka, Mita
se on
1.3.2 Ryhmaedut ja talouspolitiikka
1.3.3 Talouspolitiikan
keskeiset tavoitteet
1.3.4 Politiikan paalinjat
1.4 Makroteorian oppisuunnat
1.4.1 Klassikot
1.4.2 Keynes ja neo-keynesilaiset
1.4.3 Monetaristit
1.4.4 Uusklassinen koulukunta
Yhteenveto
Kuviot:
Eik voisi rationalisoida
S st possut
Kyll se on empirea
Ceteris paribus
Tilastollisen riippuvuuden
luonne
Setelimylly
Talousviisaat
Klassikkopylv t
Verokarhu pelip yd ss
Tietokoneohjelma: FUNCT
Mit taloudellinen kasvu tarkoittaa? Mist ty tt myys johtuu? Mit on inflaatio? Mit pahaa vaihtotasevajeessa? Mik on energiatarpeen ja ymp rist n k kohtien v linen ristiriita? Mik on julkisen talouden merkitys kansantalouden toiminnan s telyss ? Miksi devalvaatio on niin 'paha sana'?
Makroteoria ja Suomen kansantalous o Kansantaloustieteen kurssit o AJK kotisivu
1.1.1 Kansantalous
ja taloustiede o 1.1.2 Makroteorian
sis lt
Adam Smith
N ihin ja moniin muihin laajakantoisiin yksil n ja yhteiskunnan toiminnan kannalta keskeisiin kysymyksiin etsit n vastauksia mm taloustieteen avulla. Tieteellinen tarkastelutapa merkitsee tiedon organisoimista j rjestelm ksi, jonka avulla pyrit n ymm rt m n ja ennakoimaan el m n ilmi it sek pyrit n vaikuttamaan niihin ja ohjaamaan niit haluttuun suuntaan. T ss kirjassa tarkastellaan asioita taloustieteen kannalta.
Kansantalous
on j rjestelm tuotannon, jakelun ja kulutuksen organisoimiseksi tietyn elintason saavuttamista varten.
Taloustiede
tutkii ihmisen ja yhteiskunnan valintoja niukkojen tuotan- nontekij iden k yt ss ja jakelussa yhteiskunnan j senten ja j senryhmien kesken.
N m sopivat m ritelmiksi talouden ja taloustieteen n k kulman hahmottelemiseksi. Mutta t h n kirjaan sis ltyv n makrotaloustieten peruskurssin sis lt on m ritelt v viel kin ahtaammin.
Makrotalousteoriassa
tarkastellaan kansantalouden toimintaa ja suorituskyky kokonaisuuden kannalta.
N k kulman painopiste on yhteiskunnan puolella. T m ei suinkaan sulje tarkastelusta pois kuluttajaa ja yritt j , taloudellisen p t ksenteon perusyksik it . He ovat mukana, mutta heit ei tarkastella yksil llisin p tt jin vaan ryhmin . Er s t rkeimmist makroteorian teht vist onkin selvitt juuri koko kulutussektorin kulutusp t sten reaktioita ja koko yrityssektorin tuotanto- ja investointip t sten reaktioita kokonaistaloudellisiin muutoksiin ja talouspolitiikan toimenpiteisiin.
Mikrotalousteoriassa
tarkastellaan vastaavasti hintoja ja m ri koskevaa p t ksentekoa nimenomaan yksitt isen p tt j n eli kuluttajan tai yritt j n kannalta.
Adam Smith 1723-90 |
---|
Adam Smithi pidet n modernin taloustieteen
is n , vaikkei h nen p teoksensa An Inquiry to kovin modernilta t m n p iv n lukijasta n ytt isik n. Smithin t rkein kontribuutio taloustieteess oli h nen selityksens ty njaon merkityksest taloudelliselle kehitykselle. Keskeisi teemoja oli my s valistuneen oman edun tavoittelun arvostus. Hallituksen merkitys talousprosessissa oli h nen mielest n minimoitava. Taloudellinen vapaus kuului luonnonj rjestykseen. Pyrkiess n ajamaan omaa etuaan yksil ajaa my s yhteiskunnan etua. |
Kes ll 1983 Suomessa korotettiin liikevaihtoveroa kahdella
prosenttiyksik ll . Miten t t toimenpidett voidaan
tarkastella makroteorian kannalta? Ent miten mikroteorian kannalta?
Makrotalousteoriasta
on apua haluttaessa selvitt , mik vaikutus liikevaihtoveron korotuksella on yksityiseen kulutukseen: kasvaako se vai supistuuko se ja kuinka paljon? Miten t m kysynn n muutos vaikuttaa tuotantoon ja ty llisyyteen? Heikent k vai vahvistaako yksityisen kulutuskysynn n muutos Suomen vaihtotaseasemaa? Mik vaikutus liikevaihtoveron korotuksella on yleiseen hintatasoon ja Suomen kilpailukykyyn maailmanmarkkinoilla? Miten yritysten investointisuunnitelmat sen takia muuttuvat? Miten korotus vaikuttaa valtiontalouden tasapainoon?
Mikroteoreettisella
analyysilla pyritt isiin vastaavasti selvitt m n esim miten liikevaihtoveron korotus muuttaa kuluttajan ostop t ksi : Tapahtuuko siirtymist verollisista verottomiin hy dykkeisiin? Muuttuuko kulutuksen rakenne hy dykeryhmitt in? Muuttuuko kulutuksen ja s st misen suhde? Yritt j n osalta mikro-teoreettinen tarkastelu edellyt isi mm sen seikan selvitt mist , pystyyk yritt j siirt m n veronkorotuksen kokonaan kuluttajan maksettavaksi vai joutuuko h n nipist m n korotukseen palasen voitostaan.
Jotta taloudellisista ongelmista voitaisiin k yd j rkev keskustelua, t ytyy tehd selv ero k sitteiden 'positiivinen' ja 'normatiivinen' v lill .
Positiivinen
toteamus koskee tosiasioita niin kuin ne ovat, ovat olleet tai tulevat olemaan.
Kiista positiivisesta toteamuksesta voidaan aina ratkaista tosiasioiden perusteella. 'Viime perjantaina satoi' tai 'Huomenna aurinko nousee id st ' ovat positiivisia toteamuksia. My s 'Tuotantokustannusten nousu on johtanut Suomen kilpailukyvyn heikkenemiseen maailman- markkinoilla' ja 'Jokainen tuottavuuden nousun ylitt v palkan-korotusprosentti johtaa ty tt myyden kasvuun 5000 henkil ll ' ovat positiivisia. V itteet saattavat olla rimm isen kiistanalaisia, mutta niiden paikkansapit vyys tai paikkansapit m tt myys voidaan silti selvitt tosiasioiden perusteella.
Normatiivinen
toteamus pit sis ll n mielipiteen tai arvoarvostelman. Sit ei voida osoittaa paikkansapit v ksi tai paikkansapit m tt m ksi tosiasioiden perusteella.
Jos edellist v itt m hieman muutetaan ja sanotaan: Mieluummin prosentin palkankorotus ja 5000 lis ty tt myys kuin entinen palkka ja entinen ty tt myys. T ss lauseessa hyv ksyt n edell mainittu positiivinen v itt m totena, mutta silti se on normatiivinen, koska se pit sis ll n arvoarvostelman. Vakiintuneessa ty ss oleva ammattimies arvostaa palkankorotusta, ty tt myysrajalla vaappuva henkil taas tyytyisi mielell n entiseenkin palkkaan, kunhan saisi vain pit ty paikkansa. Jopa niinkin k rkev lausuma kuin 'Juopuneena ei pit isi ajaa autoa' on normatiivinen eik siis sellaisenaan sovellu tieteellisen tarkastelun kohteeksi. Sen sijaan v ite 'Alkoholin nauttiminen heikent autonajotaitoa' voidaan osoittaa oikeaksi mm tilastotietojen perusteella. Se on siis positiivinen v itt m .
Miten n m liittyv t tieteeseen?
Tieteellinen, niin my s taloustieteellinen, tarkastelu rajoittuu pelk st n positiivisiin kysymyksenasetteluihin. T m ei suinkaan merkitse, ett normatiiviset kysymyksenasettelut olisivat v h arvoisempia. Melkeinp voitaisiin sanoa p invastoin. Normatiiviset taloudelliset kysymykset ovat ik nkuin perimm isi kysymyksi ja ne j v t j ljelle sen j lkeen kun positiiviset on ratkaistu. Ne joutuu poliitikko ratkaisemaan nimenomaan arvostuksia punniten.
1.2.1
Havainnot ja ennusteet ja tieteellinen o 1.2.2
Talousteorian peruselementit
1.2.3 Taloudellisten
tapahtumien luonne
Kokeile tietokoneohjelmaa
Toimeentulon hankkiminen, vuokran maksaminen, ruokaostosten tekeminen, verojen maksaminen ovat taloudellista todellisuutta, tapahtumia, numeroita. Niist muodostuu taloustieteen kannalta havaintoaineisto. Teorian teht v n on selkiinnytt tosiasioiden massasta yleisi lainomaisuuksia, jotka sitovat tapahtumia toisiinsa. Jokainen k sitys tosiasioiden v lisist riippuvuuksista on teoria, tarkoituksella luotu tai tahattomasti syntynyt.
Melkein jokaisella on jokin k sitys my s yleisist kokonaistaloudellisista riippuvuuksista: Siit miten inflaatio voitaisiin pys ytt tai ty tt m t ty llist . Veronmaksaja on ehk sit mielt , ett julkiset menot on pantava kuriin inflaation hillitsemiseksi. Pienyritt j taas ep ilee ammattiyhdistysliikett ja suuria valtionyrityksi inflaation perimm isiksi syiksi.
N iden esimerkkien perusteella voidaan kiteytt :
Talousteoria
on pyrkimys kuvailla todellisuutta yksinkertaistaen ja korostaen sen oleellisia piirteit .
Talousteorioita nimitet n my s laeiksi, periaatteiksi tai malleiksi.
Edell olevilla inflaatioteorioilla on kaksi yhteist piirrett :
Kysymys onkin vain siit , mik on hyv teoria - tai mik olisi paras teoria esim juuri inflaation selitt miseksi ja inflaatiota koskevien ennusteiden tekemiseksi. Toinen ja edellist sis lt rikkaampi talous-teorian m ritelm voisi olla:
Talousteorian
avulla voidaan ymm rt havaittuja taloudellisia ilmi it ja sen avulla voidaan ennustaa tiettyjen tapahtumien taloudellisia seurauksia.
Er s t rkeimmist taloustieteen ja luonnontieteiden v lisist eroista on n iden tieteiden kehitt mien lainomaisuuksien tarkkuudessa. Luonnonlait n ytt v t pit v n paikkansa yksiselitteisesti, kun taas talousteoriat pit v t paikkansa vain summittaisesti. Kysymys on selv st asteerosta. Itse tieteellinen menetelm on molemmissa sama. Se kiteytyy vanhassa dualistisessa k siteparissa induktio ja deduktio.
Induktio
Induktio on menetelm , jolla havaintoaineistosta johdetaan yleisp tevi hypoteeseja, teorioita.
Deduktio
on prosessi, jonka avulla teorian yleisp tevyyden perusteella tehd n johtop t ksi , ennustetaan yksityistapauksia.
Deduktion avulla tehtyj ennusteita verrataan my hemmin toteutuneisiin tapahtumiin ja arvioidaan teorian p tevyytt . Ellei ennuste pid paikkaansa, tosiasioista pyrit n johtamaan uusi, parempi teoria.
N in koko tieteellinen menetelm on er nlaista el m nilmi iden loputonta sahausta, jossa joka toinen veto on induktio, joka toinen deduktio.
Niin kauan kuin el m tuottaa uutta havaintoaineistoa on vanhaa teoriaa testattava ja hiottava niin ett se vastaa uusia ilmi it . El m tuottaa empiirist havaintoaineistoa teoreettisten ajatusrakennelmien testaamiseen. Teoriaan tarvitaan, jotta voitaisiin empiirisess aineistossa 'n hd mets puilta'.
Veronmaksajan ja pienyritt j n k sitykset inflaation syist eiv t perustuneet tieteelliseen menetelm n. Ne olivat intuitiivisia el m nkokemuksen perusteella syntyneit k sityksi , sin ns mahdollisesti hyvinkin kilpailukykyisi tieteellisell menetelm ll tuotettujen teorioiden kanssa.
Miten deduktiota ja induktiota k ytet n
teorian
rakentamisessa?
Esimerkkin voidaan tarkastella vaikka kysynt teorian muotoutumista.
Teorian peruselementtej on nelj :
Kysynt teorian keskeisen l ht kohdan mukaan hy dykkeen kysynt aikayksik ss kasvaa, jos sen hinta alenee muiden tekij iden pysyess ennallaan. Esim henkil autojen kappalem r inen kysynt riippuu niiden hinnasta (ja er ist muista tekij ist ).
T m teoria voidaan purkaa mainituiksi nelj ksi elementiksi.
Muuttujat.
Kysynt teoria koskee kahta muuttujaa: kysynn n m r ja hintaa. Ne ovat muuttujia, koska niiden suuruus voi vaihdella.
Hinta
(auton) on maksettava tavaran saamiseksi. Kysynn n m r aikayksik ss on se m r , jonka ihmiset voivat ja haluavat hy dykett ostaa.
Olettamukset.
Teorian mukaan siis oletetaan, ett muut kysynt n vaikuttavat tekij t kuin hinta, pysyv t muuttumattomina. T m on taloustieteelle tyypillinen ceteris paribus 'muut ennallaan' olettamus.
Tutkimuksessa l hdet n liikkeelle mahdollisimman yksinkertaisesta tapauksesta, tutkitaan ensin vain yht kysynt n vaikuttavaa tekij . T m on kunnon teorian t rkeimpi tunnusmerkkej . Teoria on el m n tarkoituksellisen karkea yksinkertaistus. T rkein riippuvuus selvitet n ensin, my hemmin tutkitaan muitakin. Autojen kysynt riippuu niiden hinnasta olettaen, ett esim kuluttajien tulot tai bensiinin hinta eiv t muutu. Tutkimuksen edistyess n m olettamukset joudutaan ilman muuta purkamaan ja vastaavat muuttujat joudutaan ottamaan tarkasteluun mukaan.
Hypoteesi.
Hypoteesi on tutkijan 'ty ohje' ja ilmaisee k sityksen siit tavasta, jolla muuttujat suhtautuvat toisiinsa.
Kysynt teorian perushypoteesi on: kysynn n m r kasvaa, jos hintaa alennetaan. T ss siis vallitsee k nteinen riippuvuus m r n ja hinnan v lill . Jos kuluttajan tulot otetaan mukaan tarkasteluun, on niit koskeva hypoteesi: tulojen kasvu lis autojen kysynt . Vallitsee suora riippuvuus.
Ennuste.
Siirryt n deduktiosta induktioon. Ennuste on mahdollista laatia, jos ker t n riitt v m r empiirist havaintoaineistoa: tietoja hinnoista ja niiden vallitessa toteutuneesta myynnin m r st .
Jos asiaa ajatellaan historiallisesti, voidaan todeta, ett aluksi auton hinta oli korkea, koska auton valmistuksessa ei k ytetty sarjatuotantoa. Vain varakkailla oli mahdollisuus hankkia auto. Sittemmin siirryttiin sarjatuotantoon ja hinta putosi murto-osaan entisest n. Induktiivisilla tutkimusmenetelmill hypoteesille annetaan kvantitatiivinen sis lt eli yksinkertaisesti m ritell n mik matemaattinen funktiomuoto sopii parhaiten kuvaamaan kysynn n m r n ja hy dykkeen hinnan v list riippuvuutta. M ritell n edelleen t m n funktion parametrien numeroarvot. Sen j lkeen pystyt n tekem n my s m r llinen ennuste. Tilastotieteen mene-telmill voidaan ilmaista my s tietyll todenn k isyydell menekin yl - ja alarajat.
Luonnonlait n ytt v t pit v n paikkansa suurella tarkkuudella, mutta yhteiskunnallisten ilmi iden v liset riippuvuudet ovat l yhi . T m seikka hankaloittaa suuresti sek teorianmuodostusta ett talouspolitiikkaa. Syy- ja seuraussuhteen l yt miseen tarvitaan paljon havaintoja. Ja jos tehd n jokin talouspoliittinen toimenpide, ei voida olla varmoja, ett se johtaa toivottuun lopputulokseen.
Kokeile tietokoneohjelmaa! |
---|
Tilastollisten riippuvuuksien stokastista (satunnaista)
luonnetta havainnollistaa t h n kirjaan liittyv n AJK tietokoneohjelmiston
demonstraatio-ohjelma FUNCT. K yt sit muutaman kerran
(ajan k ytt 5-10 min). Ohjelma on paketissa SMAEXEZZ
Talleta paketti kansioon c:\tmp Siiry resurssihallinnalla (explorer) kansioon c:\tmp Siirry resurssihallinnalla (explorer) kansioon c:\ajk\sma |
1.3.1 Talouspolitiikka,
mit se on? o 1.3.2
Ryhm edut ja talouspolitiikka
1.3.3 Talouspolitiikan
keskeiset tavoitteet o 1.3.4
Politiikan p linjat
Talouspolitiikan tavoitteet
Talousteoria on viime k dess syntynyt vastauksena k yt nn n haasteisiin. Toisin sanoen, tarve ratkaista k yt nn n ongelmia on synnytt nyt teoriat. T st kin n k kulmasta katsoen teoria on vain v line, tapa tarkastella 'todellisuutta', el v el m . Ehk t st kiinte st siteest johtuen talousteorialta odotetaan liian usein valmiita ratkaisuja. John Maynard Keynes, yht lailla arvostettu talouspolitiikan taitaja kuin teoreetikko, on sanonut:
"The theory of economics does not furnish a body of settled conclusions immediately applicable to policy. It is a method rather than a doctrine, an apparatus of the mind, a technique of thinking, which helps its possessor to draw correct conclusions." |
1 Parisatavuotinen perinne o 1.3 Makrotaloustiede ja talouspolitiikka
Talouspolitiikkaa
ovat pyrkimykset l yt ratkaisuja taloudellisiin ongelmiin.
Oikeastaan talouspolitiikka on m ritelt v viel kin ahtaammin, sill talouspolitiikkaa (politeia, kreikan valtio) harjoittaa periaatteessa vain yhteiskunta, eiv t kuluttajat, eiv t yritykset. Kysymys on siis nimenomaan makrotaloustieteen alueeseen liittyv st asiasta. Jotta taloustieteest olisi apua ongelmien selvitt misess , on t rke t , ett talouspolitiikan harjoittajalla on riitt v sti tietoa taloudellisista syy- ja seuraussuhteista.
Politiikan tekij n on tunnettava ja otettava huomioon kulttuurin, yhteiskuntael m n, lains d nn n, politiikan ja talouden n k kohdat voidakseen harjoittaa menestyksellist talouspolitiikkaa. Talouspolitiikan harjoittaminen edellytt v ist m tt m sti arvoarvostelmia kuten edell esimerkiss kannanotto inflaation ja ty tt myyden suhteen. Taloustieteilij ei tieteenharjoittajana ole n iden arvostusten suhteen mill n tavalla etuly ntiasemassa.
V nta håll! Eth n vain yrit
pest k si si
ja luikerrella asiantuntijan vastuusta?
T st ei ole kysymys. Tarkoitus on vain vet selv raja, johon saakka ekonomistin vastuu ulottuu ja josta poliitikon vastuu alkaa.
Joskus tuntuu my s silt , ett talousteoria ei niink n pysty antamaan vastauksia kysymykseen 'Mit pit isi tehd ?' kuin kysymykseen 'Mit ei pit isi tehd ?' Mutta hyv niinkin. Hyv , jos talousteorian tuntemus est tekem st tyhmyyksi ja harjoittamasta v r politiikkaa. Pari esimerkki ep viisaasta politiikasta ja ristiriitaisista talouspoliittisista tavoitteista.
ESIM 2: Ep viisasta politiikkaa.
Rahan painattamista julkisten menojen maksamiseksi on ekonomistien mielest aina ollut ep viisasta politiikkaa.
Varoitukseista huolimatta moni hallitus on t h n politiikkaan langennut - ja samalla useimmiten hautautunut t h n itse kaivamaansa kuoppaan. Painokoneen py ritt minen on aina tuntunut viattomammalta puuhalta kuin verojen korottaminen. Tunnetaan er it hyperinflaatiotapauksia, joissa rahan arvo on laskenut jopa tuhansia prosentteja viikossa!
ESIM 3: Ristiriitaiset tavoitteet.
Erityisesti vaalivuosina puhutaan paljon ty tt myyden poistamisesta ja inflaation tukahduttamisesta rinnakkaisina tavoitteina.
Nyky n t ysty llisyydeksi m ritell n 4-5 prosentin ty tt myys. Hintojen nousun j mist pariin prosenttiin oltaisiin valmiit pit m n tavoittelemisen arvoisena asiana. Mutta kuka hyv ns ekonomisti tiet , ett n in tiukat tavoitteet ovat kesken n ristiriidassa.
Ehk 3 prosentin ty tt myyteenkin (ainakin tilap isesti) voitaisiin p st , mutta se edellytt isi, ett ostovoiman annettaisiin hillitsem tt kasvaa ja jouduttaisiin hyv ksym n joku 10 prosentin inflaatio. Se taas j yt isi ulkomaisen kilpailukyvyn olemattomiin ja jonkun ajan kuluttua ty tt myys olisi entist pahempi.
Vastaavasti inflaatio voitaisiin painaa tiukalla deflaatiopolitiikalla ehk jopa l helle mainittua parin prosentin tasoa, mutta silloin jouduttaisiin hyv ksym n huomattavasti suurempi ty tt myys. T m n tapainen tilanne n htiin, kun ljykriisin j lkeinen inflaatio painettiin alas 70-luvun j lkipuoliskolla. Inflaatio saatiin taltutetuksi mm Suomen Pankin tiukalla rahapolitiikalla, mutta j lkeenp in on her nnyt keskustelua siit , oliko poliikka ehk pyk l n verran liiankin kire t . Joudn perinne o 1.3 Makrotaloustiede ja talouspolitiikka
Talouspolitiikan tekeminen pakottaa valitsemaan vaihtoehdoista, joilla on erilaiset seuraukset eri kansalaisryhmien kannalta.
Jokainen kuuluu johonkin erityiseen eturyhm n. Opiskelijat ja opettajat puhaltavat melko varmasti yhteen hiileen, jos kysymys on varojen k yt st korkeakoululaitoksen hyv ksi, mutta painotuksessa saattaisi olla suurikin ero. Ty lains d nn st ovat kiinnostuneet sek ty ntekij t ett ty nantajat, mutta n iden keskin iset etun k kohdat voivat olla varsin vahvassa ristiriidassa. Samoin sek kuluttajat ett maatalous ovat kiinnostuneet maatalouspolitiikasta, mutta etun k kohdat voivat olla ristiriidassa.
N iden ristiriitojen ratkaiseminen edellytt valintoja ja kompromisseja. Valinta taas edellytt arvoarvostelmaa, normatiivista kannanottoa. Ekonomisti ei pysty n it kysymyksi ammattitietonsa perusteella ratkaisemaan, mutta h nen teht v ns on selvitt eri vaihtoehtojen seuraukset. H nen panoksensa on arvokas, koska sen avulla n hd n selvemmin mit vaikutuksia mist kin toimenpidevaihtoehdosta voi seurata.
1 Parisatavuotinen perinne o 1.3 Makrotaloustiede ja talouspolitiikka
Makroekonomisti pyrkii selvitt m n syit , jotka ovat tuotannon ja varallisuuden kasvun ja vaihtelun takana sek syit jotka johtavat tuotannon, ty llisyyden ja hintojen muutoksiin. H nen teht v ns on etsi keinoja taloudellisen tuloksen parantamiseksi.
Tavoitteet
ovat n kemyksi - joskus my s t sm llisesti asetettuja numeerisia tavoitteita - siit mihin tai mihin suuntaan kansantalouden tai sen osien halutaan kehitt .
Politiikkaa
tehd n pyritt ess saavuttamaan n m tavoitteet.
Jos taloudellisen toiminnan tavoittet olisi konkretisoitava oikein lyhyesti, kelpaisi kai lause 'enemm n on parempi'. Lis ostovoimaa antaisi my s lis tarpeiden tyydytyst . Mutta sit mukaa kuin l nsimaissa on vaurastuttu, on my s havaittu, ettei vaurastuminen v ltt m tt sittenk n merkitse tulemista onnellisemmaksi tai paremmaksi. P in vastoin, saavutettuaan tietyn elintason ei-taloudellisten tekij iden merkitys hyvinvoinnin perustekij in n ytt kasvavan.
Kuitenkin konkreettisina kansantalouden ja talouspolitiikan tavoitteina voidaan pit ainakin seuraavia seikkoja:
1 | Hintatason vakavuus. Viime vuosina t m on edellytt nyt toimenpiteit inflaation hillitsemiseksi, maltillista tulopolitiikkaa ja pid ttyvyytt julkisen talouden kasvattamisessa. |
2 | T ysty llisyys. Viel 20 vuotta sitten t ysty llisyyten pidettiin 2 prosentin ty tt myytt , muutama vuosi sitten oltiin viel sit mielt , ett t ysty llisyys edellytt isi ty tt mien m r n pudottamista 5 prosenttiin ty voimasta. Nyt ty tt myys on ty voiman tarjonnan kasvun pys hdytty uudelleen supistunut ja ollaan uudelleen tavoittelemassa 2-3 prosentin ty tt myyslukuja. |
3 | Taloudellinen kasvu. Ihminen ei tyydy pelkk n korkeaan elintasoon, vaan haluaa, ett se jatkuvasti viel paranisi. Tarvitaan taloudellista kasvua. Paikallaan pysyminen koettaisiin itse asiassa taantumisena. |
4 | Ymp rist n k kohdat ovat aivan viime vuosina nousseet t rkeiksi hyvinvoinnin kriteereiksi. Saastehaitat ja luonnonvarojen s steli s k ytt ovat t llaisia tekij it . |
5 | Taloudellinen perusturva halutaan varmistaa el kel isille, sairaille, ty kyvytt mille ja ty tt mille. |
6 | Tasapuolinen verotus. Yhteiskunnassa on tyytym tt myytt sen johdosta, ett verotusj rjestelm n porsaanrei'ist pujahtelevat aivan tietyt tulonsaajaryhm t ja nimenomaan suurituloiset. Veronkiertoa kuutamo-urakoinnin muodossa harrastetaan kaikissa yhteiskuntaluokissa. Yksityinen tavoittelee siin omaa etuaan, mutta muita kohtaan se on ep reilua ja yhteiskunnan kannalta se on tuomittava teko. |
7 | Taloudellinen vapaus on er s t rke tavoite sek yritystoiminnan, kuluttajien ett ty ntekij iden kannalta. Tietty liikkumavara ja yksil llinen p t ksenteko takaavat joustavamman ja nopeamman sopeutumisen muuttuviin olosuhteisiin kuin j ykk byrokratia. |
1 Parisatavuotinen perinne o 1.3 Makrotaloustiede ja talouspolitiikka
Miten n ihin tavoitteisiin p st n?
Siin p pulma onkin, varsinkin kun jotkut tavoitteet tuntuvat olevan kesken n ristiriidassa. Inflaation ja ty tt myyden samanaikaisen torjumisen vaikeudesta oli jo puhe. Viime aikoina on kiinnitetty suurta huomiota esim kasvun ja ymp rist tekij iden ristiriitaan. Politiikan tekij joutuukin punnitsemaan ja etsim n sopivaa politiikkaa siten ett se edist isi kulloinkin t rkeimm ksi katsottua tavoitetta ja samalla aiheuttaisi mahdollisimman v h n haittaa sen kanssa ristiriidassa oleville tavoitteille.
P keinot tavoitteiden saavuttamiseksi ovat finanssipolitiikka, rahapolitiikka ja tulopolitiikka.
Finanssipolitiikalla
tarkoitetaan julkisen sektorin, valtion ja kuntien harjoittamaa menojen ja tulojen s tely .
Menoilla rahoitetaan ennen muuta sosiaaliturva eli ostovoiman siirrot sellaisille kansalaisille, jotka eiv t ty panoksellan pysty rahoittamaan el mist n. Toinen, pienempi osa julkisista menoista kattaa julkisen talouden lopullista kulutusta ja p omanmuodostusta. Varat menoihin ker t n verotuksella, siis pakollisilla maksuilla. Budjetin alij m n s tely on er s finanssipolitiikan keino. Se rahoitetaan vapaaehtoisesti lainanotolla.
Rahapolitiikkaa
harjoittaa p asiassa Suomen Pankki. Sen teht v n on ohjes nt ns mukaan 'Suomen rahalaitoksen pit minen vakaalla ja turvallisella kannalla.'
Liian paljon rahaa johtaa inflaatioon. Liian tiukka rahapolitiikka taas rahoitusvaikeuksiin ja lamaan. Suomen Pankin kyky harjoittaa tehokasta rahapolitiikkaa perustuu sen asemaan pankkien pankkina. Se voi s dell niit ehtoja, joilla talousel m palveleva pankkij rjestelm rahoittaa kansantalouden toimintaa. My s valuuttapolitiikka hoidetaan Suomen Pankin toimesta.
Tulopolitiikka
on uusin talouspolitiikan p haara. Sit harjoittavat ty nantajien ja ty ntekij iden etuj rjest t.
Tulopolitiikan ratkaisut koskevat ennen muuta palkkatasoa. Koska palkat ovat t rkein tuotantokustannus ja kustannukset t rkein l ht kohta hintojen m r ytymisess , on tulopoliittisista ratkaisuista varsin lyhyt ja mutkaton kanava inflaatioon, er seen keskeisimmist talouspolitiikan tavoitteista. T ll tavoin ty markkinaj rjest ill on suuri, nyky n ehk suurin, vastuu maassa harjoitettavasta talouspolitiikasta.
1 Parisatavuotinen perinne o 1.3 Makrotaloustiede ja talouspolitiikka
1.4.1 Klassikot o 1.4.2
Keynes ja neo-keynesil iset
1.4.3 Monetaristit o 1.4.4
Uusklassinen koulukunta
Keynes kirjoitti
Yhteenveto
Ekonomistin, erityisesti makroekonomistin, teht v on auttaa poliitikkoa talouspolitiikan muotoilussa. H n
ennustaa
mit todenn k isi seurauksia on kullakin talouspoliittisella toimenpiteell .
selvitt
mitk toimenpiteet useista vaihtoehtoisista ovat tehokkaimpia siten, ett sivuvaikutukset ovat niin v h n haitallisia kuin mahdollista.
tiet
mitk tavoitteet ovat kesken n yhteensopivia, mitk ristiriidassa.
laskee
L nsimaissa koettiin 1930-luvulla suuri lama, joka johti ennenn kem tt m n ty tt myyteen. T h n liittyvien ongelmien analysoimiseksi John Maynard Keynes julkaisi teoksensa
John Maynard Keynes The General Theory of Employment, Interest, and Money |
---|
Keynes julkaisi teoksensa vuonna 1936. Keynes pyrki paikkaamaan aukon silloin vallinneessa analyysimenetelm ss , jota h n nimitti 'klassiseksi'. Menetelm perustui David Ricardon, John Stuart Millin, F.Y. Edgeworthin ja Alfred Marshallin julkaisuihin. N m viime vuosisadan ja t m n vuosisadan alun tunnetut ekonomistit kiinnittiv t v h n huomiota ty tt myyden ja laman ongelmiin pit en niit ohimenevin ilmi in ja tilap isin lipsumisina perustavaa laatua olevasta resurssien t ysk yt st . Klassinen koulukunta oli kiinnostunut ensisijaisesti siit , kuinka niukkoja resursseja parhaiten voitaisiin k ytt ja kuinka rahan m r n muutokset vaikuttavat hintoihin. Heilt puuttui tulonmuodostuksen teoria. |
Keynesin vallankumouksellisimpia uudistuksia olivat ality llisyys- tasapainon ongelmien painottaminen ja sen analysointiin tarvittavan mallin rakentamisen perusideat. H nen teoriansa mukaan on mahdollista, ett talous asettuu ality llisyystasapainoon ilman ett on olemassa pyrkimyst irtautua siit , pois ty tt myystilanteesta ja kapasiteetin vajaak yt st . H nen mukaansa t llaisissa tilanteissa tarvitaan julkisen vallan toimenpiteit .
Keynesin kirja johti makrotaloustieteen perustavaa laatua olevaan uudelleen muotoiluun. Rakennettiin tulonmuodostuksen malli. T m malli sis lt ne muuttujat, joiden vaikutuksesta tuotannon m r ja tulot aikayksik ss m r ytyv t.
Tulonmuodostuksen teoria on yh makroanalyysin ydin. Mutta mukaan on liitetty paljon uusia asioita. Sen on tehnyt uuskeynesil inen koulukunta korjauksina ja t ydennyksin keynesil iseen malliin sit mukaa kuin tietol hteet ovat parantuneet ja tietojenk sittelytekniikka kehittynyt. Nykyiset uuskeynesil iset tulonmuodostuksen mallit panevat enemm n painoa rahan, hintojen ja tarjontatekij iden vaikutuksille kuin keynesil inen malli joskus 1940- ja 1950-luvuilla.
1960- ja 1970-luvuilla er t ekonomistit Milton Friedman in johdolla hy kk siv t tuimasti uuskeynesil isi vastaan. Heid n mielest n keynesil inen n kemys tulon muodostumisesta oli virheellinen. T t koulukuntaa nimitet n painotustensa mukaan monetaristeiksi. Ei kuitenkaan ole olemassa yht yhten ist kaikkien monetaristien hyv ksym teoriarunkoa. Sen sijaan heill on useita avainv itt mi .
T rkein niist on, ett analyysissa on annettava etusija rahan m r lle. Muutokset rahan m r ss ratkaisevat kaikilla lohkoilla tulonk ytt p t ksi teht ess . Monetaristit uskovat, ettei talouspoli- tiikkaa tarvittaisi lainkaan, jos talousel m n annettaisiin toimia t ysin vapaasti.
Raha ja korko sis ltyv t my s keynesil iseen malliin, mutta sen mukaan ne vaikuttavat vain p omanmuodostuksen kautta. Rahan m r n vaikutus varallisuuteen, odotuksiin ja kulutukseen oli j nyt monetaristien mielest liian v h lle huomiolle. He kehittiv t nyt ylikysynt n perustuvan inflaatioteorian. Mutta heilt puolestaan j i vaille huomiota tarjontateoria ja tapa, jolla kysynn n muutokset jakautuivat hinnan ja m r n muutosten kesken.
1970-luvulla on kehittynyt viel uusi koulukunta, joka on asettunut kritikoimaan sek uuskeynesil ist ett monetaristista n kemyst vastaan. T m uusklassinen koulukunta painottaa tarjontatekij it ja rationaalisia odotuksia.
Sen ajatukset l iv t nopeasti l pi k yt nn n politiikkaan. Yhdysvalloissa Reaganin ja Englannissa Thatcherin talouspolitiikka on muotoiltu n iden ajatusten mukaan. Perusajatuksena on klassisen koulukunnan tapaan kansantalouden toiminta vapaan kilpailun olosuhteissa.
Heid n k sityksens mukaan hinnat ja palkat joustavat kysynt - ja tarjontasuhteissa tapahtuviin muutoksiin. T m n n kemyksen mukaan talouspolitiikka ei tehoa lyhyell t ht yksell , koska ep vakaa kehitys johtuu politiikan virheist . Toinen syy politiikan ep onnistumiseen on yksinkertaisesti se, ett on olemassa tietty v himm ism r heilahtelua, jota ei mill n keinolla voida pienent . Ainoa mahdollisuus lis t tuotannon m r on tehd enemm n ty t ja kohentaa tuottavuutta. T h n p st n supistamalla julkisen talouden osuutta, sen puuttumista talousprosessiin ja lis m ll kannustavia tekij it , ennen muuta alentamalla verotusta.
Rationaalisten odotusten idea taas on ett markkinavoimat reagoivat nopeasti ja tehokkaasti muutostietoihin. Yritt jill on riitt v sti tietoa talouspolitiikan pelist ja he osaavat sen vuoksi laskelmoida etuk teen, mik kortti ja miten seuraavaksi pelataan. Varautuvat siihen ajoissa, ja siten toivottu vaikutus j saavuttamatta.
Kortti vie ja kortti tuo!
1 | Makrotaloustieteess tieteellinen tarkastelutapa merkitsee tiedon organisoimista j rjestelm ksi, jonka avulla pyrit n ymm rt m n, ennakoimaan ja ohjaamaan taloudellisia tapahtumia. |
---|---|
2 | Makroteoriassa taloudellisen p t ksenteon perusyksik t kuluttajat ja yritykset, ty nantajat ja ty ntekij t k sitell n ryhmin . Julkinen talous on talouspolitiikan p t ksentekij . |
3 | Vain positiiviset kysymyksenasettelut soveltuvat tieteellisen tarkastelun kohteeksi. Normatiiviset kysymykset edellytt v t arvo- arvostelmia, eik niit voida ratkaista asiantuntemuksen perusteella. |
4 | Makrotaloustieteess teorianmuodostus on deduktion ja induktion vuorovaihtelua. Peruselementtej ovat muuttujat, olettamukset, hypoteesit ja ennusteet |
5 | Makroteoria on syntynyt tarpeesta pyrki ratkaisemaan taloudelliset ongelmat j rkiper isesti. Kokonaistaloudellisia tavoitteita on lukuisia ja niist jotkut ovat kesken n ristiriidassa. |
6 | Talouspolitiikan p alueet ovat finanssipolitiikka, rahapolitiikka ja tulopolitiikka. |
7 | Klassisen koulukunnan mukaan ty tt myys oli tilap inen h iri . Hintojen ja m rien riippuvuus rahan tarjonnasta. Puuttuu tulon- muodostuksen teoria. |
8 | Keynesin uudistus: ality llisyystasapainon ongelmien painotus ja analysointiin soveltuvan tulonmuodostuksen mallin perusideoiden esitt minen. Tarvitaan julkisen talouden toimenpiteit . |
9 | Monetaristien mielest tehokkaan talouspolitiikan v line on rahapolitiikka, koska tulonk ytt p t ksi teht ess k ytett viss oleva rahoitus ratkaisee. |
10 | Uusklassisen koulukunnan mukaan tarjontatekij t ja rationaaliset odotukset ovat t rkeit . Talousel m toimisi parhaiten vapaassa kilpailussa. |
Suomen kansantalous o Harjoitusteht v t o Kansantaloustiede o AJK kotisivu
Asko Korpela 970114 (961206) - Asko.Korpela@kolumbus.fi - (palaute tekij lle)
[ccc]