Sixten Korkman: Talous ja humanismi

Tämä oli ensimmäinen varsinainen äänikirjani. Eikä todellakaan viimeinen. Ystäväni ja yhtiötoverini Esa minut äänikirjojen pariin johdatti kuten niin moneen muuhunkin hyvään asiaan, ensimmäiseksi uudelleen urheilun pariin 42 km eli maratonin juoksuun 42 vuotta sitten.

Viime aikoina olen vältellyt suomalaista kirjallisuutta ostellen kaiken luettavan Amazonilta ja ollen siinä käsityksessä, että vain Kivi, Kilpi ja Waltari ovat kunnollisia. BB kirjaluetteloita selaillessani ja kirjoihin tutustuessani totean, että taidan joutua muuttamaan käsityksiäni. Heti kolme ensimmäistä, kaksi Korkmania ja Wahlroos ovat aivan huipputeoksia. Ja aivan ilmeisesti lisää on tulossa. Tämäkin Korkmanin Talous ja humanismi. Aivan yllättävää tematiikkaa: uskonnon merkitys talouden kannalta. Uskonto välttävä 6 alkoi keskikoulun päästötodistukseni, kuitenkin luokan paras. Ulkopuolisena tarkastelijana olen asiassa pysynyt, kuitenkin iloisena kirkollisveron maksajana ja vapaaehtoisena KUA avustajana olen pysynyt, ei uskonnon vaan kirkon sosiaalisen toiminnan takia. Ja Korkman maalaa asialle äärettömän rikkaan ja värikkään taustan. Lutterin rämäpäisiä juttuja olen ennenkin lukenut ja miehen suosikkifilosofini Schopenhauerin rinnalle sanankäyttäjänä kohottanut. Korkman tarjoaa Lutterista runsaat kermat kakun päälle.

Teksti: Sixten Korkman 5* Lukija: Juhani Rajalin 5*

Sisällys (muistiinpanoista)

ESIPUHE
Jokaisella meistä on käsitys maailmasta ja jopa maailmankaikkeudesta, vaikka tuo käsitys on kenties pinnallinen ja jäsentämätön. Meillä on myös mielipiteitä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä sekä siitä, miten meidän tulisi elämämme elää. Lisäksi useimmilla meistä on näkemyksiä hyvästä yhteiskunnasta ja politiikalle asetettavista vaatimuksista. Mistä nuo käsitykset tai arvomme ja uskomuksemme kumpuavat? Ja miten ne vaikuttavat käyttäytymiseemme?

1 ALUKSI: MITKÄ OVAT KYSYMYKSET?
Mitä on humanismi? Mitä on talous? Mistä arvot ja uskomukset kumpuavat? Miksi kulttuuri on yhteiskunnallisesti tärkeää? Luottamus ja yhteiskunnan toimivuus Ideat muuttavat taloutta ja yhteiskuntaa – tai päinvastoin? Neljä tarinaa

OSA I KRISTINUSKO

2 ELÄMÄN MYSTEERI JA JUMALAN KAIPUU
Uskonto on erityinen kulttuurin muoto Kristinusko: perisynti ja pelastus Jumalan kaipuu Onko moraalia ilman Jumalaa?

3 KATOLISEN KIRKON HEGEMONIA
Katolinen kirkko ja yhteiskunta Katolinen kirkko ja talous

4 PROTESTANTTINEN REFORMAATIO
Reformaation tausta Luther tiestä taivaaseen Luther taloudesta ja valtiosta

5 KALVINISMI KAPITALISMIN AVITTAJANA
Mistä arvot ja uskomukset kumpuavat?muuttavat Ideat muuttavat taloutta ja yhteiskuntaa – tai päinvastoin? esitän neljä eri näkökulmaa tai tarinaa tai – muotisanalla ilmaistuna – narratiivia taloudesta ja yhteiskunnasta. Tässä yhteydessä tarina on pelkistetty kertomus siitä, keitä ”me” olemme, mikä on asemamme laajemmassa yhteydessä (yhteiskunnassa tai maailmassa), miten kannaltamme relevantti ympäristö toimii (syy-seuraussuhteet), ja minkälaista on arvojemme valossa merkityksellinen toiminta. Calvin tiestä taivaaseen Oliko Max Weber oikeassa? Saksalainen sosiologi Max Weber tarttui klassisessa teoksessaan Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki tähän kalvinismin myöhemmin yhä selkeämmin omaksumaan ajatukseen, jonka mukaan ahkerointi Jumalan antamassa kutsumuksessa ja siinä saavutettu Kalvinismi ja valtio

6 LUTERILAISUUS POHJOISMAISEN HYVINVOINTIVALTION ARVOPOHJANA
Luterilaisuus Ruotsin ja Suomen valtiokirkoksi Veroja ja veriveroja Maallistunut luterilaisuus hyvinvointivaltion arvopohjana

7 ONKO JUMALAN AIKA OHI?
Maallistumisen hypoteesi Kristinusko ja sukupuolten välinen tasa-arvo Kristinuskon kritiikistä Kristinusko on muuttanut maailmaa

OSA II VALISTUS

8 TIETEEN KULTTUURI JA VALLANKUMOUS
Eurooppa: moninainen ja yhtenäinen Tieteellinen maailmankuva Kopernikuksen maailmankuva

9 VALISTUS JA POLIITTINEN VASTUULLISUUS
Luonnonoikeus ja mainio vallankumous Järkiperäinen yhteiskunta: Thomas Hobbes Järkiperäinen yhteiskunta: John Locke

10 VALISTUS JA TALOUDEN VAPAUS
Markkinatalouden edellytysten vahvistuminen Markkinatalous ja näkymätön käsi: Adam Smith Anders Chydenius: suomalaisen aatehistorian suurmies

11 SUURI VAURASTUMINEN
Talouskasvun nopeutuminen Talouskasvun tausta: instituutiot Talouskasvun tausta: porvarillinen kulttuuri Talouskasvun tausta: ideoiden kilpailu ja kasvun kulttuuri

12 VALISTUKSEN PERINTÖ JA TULEVAISUUS
Valistuksen arvot ja uskomukset Valistuksen kritiikki Monimuotoinen liberalismi Onko valistuksen aika ohi?

OSA III KAPITALISMI

13 KAPITALISMI TALOUSJÄRJESTELMÄNÄ
Kapitalismin lyhyt historia Markkinatalouden tehokkuus Markkinoiden epäonnistumiset Julkisen vallan epäonnistuminen

14 KAPITALISMIN IDEOLOGIA JA UUSLIBERALISMI
Vapaus Mitä on vapaus? Tasa-arvoKaipaako kapitalismi moraalia? Uusliberaalisen opin ydin

15 KAPITALISMIN POLIITTISET KIPUKOHDAT
Miksi markkinatalous on epävakaa? Rahoitusjärjestelmän kriisialttius Onko länsimailla pysyvä taipumus taantumaan? Onko kapitalismi vakautettavissa? Eriarvoisuuden ongelma ja uusliberalismi Ilmastokriisi ja luonnon köyhtyminen Ongelmana ei niinkään ole kapitalismi Globalisaatio ja populismi

16 KOLMAS TIE JA IDEOIDEN TAISTELU
Hyvinvointivaltion perusteet Kapitalismi ja kolmas tie Ideoiden taistelu

OSA IV HUMANISMI

Ensimmäinen asia, jonka saat hyvin opetetusta humanistisista tieteistä, on kyky kriittiseen ajatteluun.

17 iHUMANISMIN KAIPUU
Humanistinen perspektiivi Markkinaistuminen muokkaa moraalia Yksiulotteinen ihmiskuva Meritokratian kahdet kasvot Polarisaation pulmallisuus Suhteemme ympäristöön Suhtautumisemme muukalaisiin

18 HUMANISMIN MERKITYKSESTÄ
Miksi humanistinen tutkimus on tärkeää? Humanistisen tutkimuksen arvostuksesta Taiteiden yhteiskunnallisista puitteista Miksi taiteet ovat yhteiskunnallisesti tärkeitä? Taiteiden rahoituksesta: kenen tulisi maksaa?

19 MAALLISTA USKONTOA ETSIMÄSSÄ
Ihmisoikeuksien tausta Ihmisoikeuksien lyhyt historia Onko ihmisoikeuksia olemassa? Ovatko ihmisoikeudet universaaleja? Mihin ihmisoikeudet velvoittavat? Onko ihmisoikeuksista hyötyä?

20 LOPUKSI: CREDO
Tähän on tultu Mitkä voisivat olla kestäviä arvoja? Mitkä ovat järkeviä uskomuksia?Minkälaisia vaatimuksia kohdistuu politiikkaan Psykologien laajasti omaksuman ”itsemääräämisteorian” mukaan ihmisen psykologisia perustarpeita ja onnellisuuden edellytyksiä ovat autonomia, kyvykkyys ja yhteisöllisyys.[307] Autonomia edellyttää, että ihminen voi tehdä valintoja ja vaikuttaa elämäänsä. Kyvykkyys tarkoittaa oppimista ja kehittymistä kohti omien tavoitteiden saavuttamista. Yhteisöllisyydessä on kyse ihmissuhteista ja niiden laadusta.

Mikään yhteiskuntajärjestelmä ei voi taata ihmisten onnellisuutta, mutta pohjoismaisella hyvinvointivaltiolla on etunsa: perhe- ja koulutuspolitiikka sekä sosiaaliturva tukevat yksilön autonomiaa ja kyvykkyyttä sekä sitä yhteiskunnan jäsenten välistä luottamusta, joka edistää yhteisöllisyyttä – tai ainakin vähentää polarisaatiota.

Ihmisoikeuksien ja demokratian toteuttaminen tapahtuu kansallisvaltion puitteissa. Valtio asettaa kansalaisille myös velvollisuuksia koskien esimerkiksi lakien noudattamista, verojen maksamista ja osallistumista sotavoimiin. Jokaisessa yhteiskunnassa joudutaan pohtimaan oikeuksien ja velvollisuuksien laajuutta ja keskinäistä suhdetta. Miten tulisi suhtautua ihmisoikeuksien universaalisuuteen? Kuten edellisessä luvussa todettiin, voi kansallisia velvoitteita pitää pidemmälle menevinä kuin yleismaailmallisia. Näin ajatteli jo kaksi vuosituhatta sitten Cicero. Hän tekee teoksessaan Velvollisuuksista eroa oikeudenmukaisuuden ja hyväntekeväisyyden välillä. Ensin mainittu viittaa toisen kunnioittamiseen, jälkimmäinen hänen aineelliseen auttamiseensa. Yksinkertaistaen voisi sanoa, että oikeudenmukaisuuden velvollisuus tarkoittaa perustavaa laatua olevien poliittisten ihmisoikeuksien kunnioittamista. Tämä velvollisuus on Ciceron mukaan universaali, kaikkia koskeva. Aineellisen auttamisen Totuudellisuus, tai pyrkimys siihen, on sekä velvollisuus, joka nykyoloissa karkeasti ottaen tarkoittaa taloudellisia ja sosiaalisia oikeuksia, ei sen sijaan ole universaali velvollisuus. Meillä on tältä osin enemmän velvollisuuksia läheisiä ihmisiä ja oman maamme kansalaisia kohtaan.[308]

Minkälaisia vaatimuksia kohdistuu politiikkaan?
Samat arvot ja uskomukset tai politiikan linjaukset eivät tietenkään ole kaikkien mieltymysten mukaisia. Aina voi toivoa, että yhteiskunnalliseen keskusteluun ilmestyisi uusia, tuoreita ja vallitsevia käsityksiä kyseenalaistavia näkökulmia. Niin meillä kuin muualla on paljon tilaa ihmisten arvoja ja uskomuksia sekä politiikkaa koskeville erimielisyyksille ja niitä koskevalle keskustelulle, joka parhaimmillaan on rakentavaa ja keskinäistä ymmärrystä lisäävää. Edellä esitetyt näkemykset eivät ole, eivätkä voi olla, muuta kuin esittäjänsä credo (minä uskon) perusteluineen. Arvoista ja uskomuksista on suotavaa käydä keskustelua, sillä ideat muokkaavat maailmaa – hyvässä ja pahassa.

Top Bottom

Mitä muut ajattelevat

Kun humanismi ja taloustiede saadaan ”pakkonaitettua” metatason tarkastelussa taitavin sanoin, saadaan myytyä hyvinvointivaltio ja sen idea vähän hidasälyisemmällekin libertaarille vastaansanomattomasti. Kiitos Sixten, puolustat ihmiskunnan suurinta saavutusta taitavasti.
Joonas

Erinomainen, ajatuksia herättävä teos, miellyttävä lukija. Marja
Todella hyvin koostettu teos ja melko helppotajuinenkin. Suosittelen. Irma
Loistava Kari
Loistava kirja. Sixtenillä on uskomaton tietomäärä ja kyky analysoida tietoa. Opin paljon uutta. Kati
Vahva suositus. Paras kirja aikoihin. Selkeä, johdonmukainen, looginen ja taustoittava kokonaiskuva taloudesta ja humanismista. Jaana
Hyvä Veikko
🙂 Lauri
Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä, varsinkaan jos pystyy perustelemaan. Mutta tämä on hienosti ja loogisesti perusteltu viisas kirja. Heikki
Hieno teos herkästä aiheesta. Oppinut kirjoittaja. Seppo
Erinomainen pojat
Tärkeää asiaa ja pohdintaa helposti ymmärrettävänä Lauri
Todella hyvä analyysi talouden ja humanismin historiallisesta kehittymisestä. Ritva
Paikoin puuduttava, mutta tärkeä aihe. Samuli
Elämän myötä syntyneet kysymykset saavat hyvin perusteltuja vastauksia. Upea kirja Ari Ollikainen

Top

BB Yhteenveto

Ainutlaatuinen kuvaus talousjärjestelmämme aatteellista juurista.
Ilman kristinuskoa, uskonpuhdistusta, valistusta ja hyvinvointivaltion ideaa markkinatalous ei olisi kehittynyt nykyisenlaiseksi. Siksi talouden ymmärtämiseksi tarvitaan kulttuuritietoisuutta ja humanismia.
Ideat muokkaavat maailmaa ja ne ovat muovanneet taloud Sixten Korkman vie lukijan älyllisesti valaisevalle matkalle halki aatteita ja arvoja muovanneiden kehityskausien. Hän pohtii myös, millaista moraalista uudelleenajattelua kestävä talousjärjestelmä nyt ja tulevaisuudessa kaipaisi.

E-kirja 266 s Äänikirja 11h 5min - 4.3*
Kategoriat: Tieto Yhteiskunta & kulttuuri Talous & business Uskonto & filosofia
Kielet: suomi Julkaistu: 21.10.2022
Äänikirjan kustantaja: Otava ISBN Äänikirja: 9789511460145
E-kirjan kustantaja: Otava ISBN e-kirja: 9789511460138
Top