![]() Sixten Korkman: Talous ja humanismiViime aikoina olen vältellyt suomalaista kirjallisuutta ostellen kaiken luettavan Amazonilta ja ollen siinä käsityksessä, että vain Kivi, Kilpi ja Waltari ovat kunnollisia. BB kirjaluetteloita selaillessani ja kirjoihin tutustuessani totean, että taidan joutua muuttamaan käsityksiäni. Heti kolme ensimmäistä, kaksi Korkmania ja Wahlroos ovat aivan huipputeoksia. Ja aivan ilmeisesti lisää on tulossa. Tämäkin Korkmanin Talous ja humanismi. Aivan yllättävää tematiikkaa: uskonnon merkitys talouden kannalta. Uskonto välttävä 6 alkoi keskikoulun päästötodistukseni, kuitenkin luokan paras. Ulkopuolisena tarkastelijana olen asiassa pysynyt, kuitenkin iloisena kirkollisveron maksajana ja vapaaehtoisena KUA avustajana olen pysynyt, ei uskonnon vaan kirkon sosiaalisen toiminnan takia. Ja Korkman maalaa asialle äärettömän rikkaan ja värikkään taustan. Lutterin rämäpäisiä juttuja olen ennenkin lukenut ja miehen suosikkifilosofini Schopenhauerin rinnalle sanankäyttäjänä kohottanut. Korkman tarjoaa Lutterista runsaat kermat kakun päälle. Teksti: Sixten Korkman 5* Lukija: Juhani Rajalin 5* |
Sisällys (muistiinpanoista)ESIPUHEJokaisella meistä on käsitys maailmasta ja jopa maailmankaikkeudesta, vaikka tuo käsitys on kenties pinnallinen ja jäsentämätön. Meillä on myös mielipiteitä hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä sekä siitä, miten meidän tulisi elämämme elää. Lisäksi useimmilla meistä on näkemyksiä hyvästä yhteiskunnasta ja politiikalle asetettavista vaatimuksista. Mistä nuo käsitykset tai arvomme ja uskomuksemme kumpuavat? Ja miten ne vaikuttavat käyttäytymiseemme? 1 ALUKSI: MITKÄ OVAT KYSYMYKSET? OSA I KRISTINUSKO2 ELÄMÄN MYSTEERI JA JUMALAN KAIPUU 3 KATOLISEN KIRKON HEGEMONIA 4 PROTESTANTTINEN REFORMAATIO 5 KALVINISMI KAPITALISMIN AVITTAJANA 6 LUTERILAISUUS POHJOISMAISEN HYVINVOINTIVALTION ARVOPOHJANA 7 ONKO JUMALAN AIKA OHI? OSA II VALISTUS8 TIETEEN KULTTUURI JA VALLANKUMOUS 9 VALISTUS JA POLIITTINEN VASTUULLISUUS 10 VALISTUS JA TALOUDEN VAPAUS 11 SUURI VAURASTUMINEN 12 VALISTUKSEN PERINTÖ JA TULEVAISUUS OSA III KAPITALISMI13 KAPITALISMI TALOUSJÄRJESTELMÄNÄ 14 KAPITALISMIN IDEOLOGIA JA UUSLIBERALISMI 15 KAPITALISMIN POLIITTISET KIPUKOHDAT 16 KOLMAS TIE JA IDEOIDEN TAISTELU OSA IV HUMANISMIEnsimmäinen asia, jonka saat hyvin opetetusta humanistisista tieteistä, on kyky kriittiseen ajatteluun.17 iHUMANISMIN KAIPUU 18 HUMANISMIN MERKITYKSESTÄ 19 MAALLISTA USKONTOA ETSIMÄSSÄ 20 LOPUKSI: CREDO Mikään yhteiskuntajärjestelmä ei voi taata ihmisten onnellisuutta, mutta pohjoismaisella hyvinvointivaltiolla on etunsa: perhe- ja koulutuspolitiikka sekä sosiaaliturva tukevat yksilön autonomiaa ja kyvykkyyttä sekä sitä yhteiskunnan jäsenten välistä luottamusta, joka edistää yhteisöllisyyttä – tai ainakin vähentää polarisaatiota. Ihmisoikeuksien ja demokratian toteuttaminen tapahtuu kansallisvaltion puitteissa. Valtio asettaa kansalaisille myös velvollisuuksia koskien esimerkiksi lakien noudattamista, verojen maksamista ja osallistumista sotavoimiin. Jokaisessa yhteiskunnassa joudutaan pohtimaan oikeuksien ja velvollisuuksien laajuutta ja keskinäistä suhdetta. Miten tulisi suhtautua ihmisoikeuksien universaalisuuteen? Kuten edellisessä luvussa todettiin, voi kansallisia velvoitteita pitää pidemmälle menevinä kuin yleismaailmallisia. Näin ajatteli jo kaksi vuosituhatta sitten Cicero. Hän tekee teoksessaan Velvollisuuksista eroa oikeudenmukaisuuden ja hyväntekeväisyyden välillä. Ensin mainittu viittaa toisen kunnioittamiseen, jälkimmäinen hänen aineelliseen auttamiseensa. Yksinkertaistaen voisi sanoa, että oikeudenmukaisuuden velvollisuus tarkoittaa perustavaa laatua olevien poliittisten ihmisoikeuksien kunnioittamista. Tämä velvollisuus on Ciceron mukaan universaali, kaikkia koskeva. Aineellisen auttamisen Totuudellisuus, tai pyrkimys siihen, on sekä velvollisuus, joka nykyoloissa karkeasti ottaen tarkoittaa taloudellisia ja sosiaalisia oikeuksia, ei sen sijaan ole universaali velvollisuus. Meillä on tältä osin enemmän velvollisuuksia läheisiä ihmisiä ja oman maamme kansalaisia kohtaan.[308]
Minkälaisia vaatimuksia kohdistuu politiikkaan?
|
Mitä muut ajattelevat
Kun humanismi ja taloustiede saadaan ”pakkonaitettua” metatason tarkastelussa taitavin sanoin, saadaan myytyä hyvinvointivaltio ja sen idea vähän hidasälyisemmällekin libertaarille vastaansanomattomasti. Kiitos Sixten, puolustat ihmiskunnan suurinta saavutusta taitavasti.
Erinomainen, ajatuksia herättävä teos, miellyttävä lukija.
Marja
|
BB YhteenvetoAinutlaatuinen kuvaus talousjärjestelmämme aatteellista juurista.Ilman kristinuskoa, uskonpuhdistusta, valistusta ja hyvinvointivaltion ideaa markkinatalous ei olisi kehittynyt nykyisenlaiseksi. Siksi talouden ymmärtämiseksi tarvitaan kulttuuritietoisuutta ja humanismia. Ideat muokkaavat maailmaa ja ne ovat muovanneet taloud Sixten Korkman vie lukijan älyllisesti valaisevalle matkalle halki aatteita ja arvoja muovanneiden kehityskausien. Hän pohtii myös, millaista moraalista uudelleenajattelua kestävä talousjärjestelmä nyt ja tulevaisuudessa kaipaisi. E-kirja 266 s Äänikirja 11h 5min - 4.3*
|