![]() |
![]() |
VILLA INKERI RY
Valoa Inkerin vanhuksille! Näpäytä kuvaa, saat suuren. Kansikuva: Tuula Nickberg-Kinnarinen |
VILLA INKERI perustettiin helmikuussa 1993 Riihimäellä ja
nyt noin 300:n jäsenen joukko kattaa koko Suomen. Yhdistyksen tarkoitus
on auttaa vaikeuksissa olevia vanhuksia ja vammaisia Inkerinmaalla Venäjällä,
inkerinsuomalaisia heidän omilla asuntoalueillaan.
Sen jälkeen kun presidentti Mauno Koivisto antoi inkerinsuomalaisille paluumuuttajan statuksen, Suomeen on siirtynyt jo noin 17.000 inkeriläistä, ja muuttoa odottaa vieläkin noin 1.000 henkilöä vuosittain. Nuoret ja työkykyiset ovat olleet innokkaimpia muuttamaan kun taas vanhukset ja muuttoon kyvyttömät ovat jääneet yksin pieniin ja huonokuntoisiin asuntoihin tai taloihinsa. Viemäreitä ja vesijohtoja ei yleensä ole, vesi on kannettava kaukaa, puita on vaikea saada ja vanhukset ovat lähes kykenemättömiä niitä pilkkomaan. Ikä ja raskaan elämän tuomat vaikeudet lisäävät ongelmia. Yksinäiset vanhukset ovat useimmiten naisia sillä sodat ja Stalinin aikaiset karkotukset ovat vieneet useimmat miehet. Villa Inkeri-yhdistys pyrkii auttamaan vanhuksia, rakennuttamaan Inkerinmaalle palvelukoteja sekä käynnistämään kotipalvelutyön eri paikkakunnilla. Ensimmäinen palvelukoti avattiin viime vuosisadalta peräisin olevassa entisessä aatelistalossa ("Paronintalo") elokuussa 1994 Kupanitsan Kikerinossa, Pietarista noin 50 km Viron suuntaan. Noin 50:n kylän alueella, n. 100 km:n säteellä Kikerinosta on kartoitettu vanhusten ongelmia ja yhdistyksen rinnalla ovat työtä tehneet mm. Vantaan, Hämeenlinnan ja Lappeenrannan terveydenhuoltoalan oppilaitosten oppilaat. Tämä työ on kokonaan tehty talkootyönä. Venäjän sosiaaliviranomaiset ovat vastanneet palvelukotien 12-henkisen henkilökunnan paikkauksesta mutta Villa Inkeri ry tukee toimintaa jatkuvasti taloudellisesti, vastaten talon hallinnasta ja toiminnasta. Suomalaiset yhteisöt mm. Raha-automaattiyhdistys, Pohjola, Yle/Sävellahja, Ilmajoen musiikkijuhlat,Tulikivi, Gummerus, Pirkka-lehti ja K-Kauppiasiiitto ovat tukeneet tätä työtä, josta Villa Inkeri-yhdistys on syvästi kiitollinen. Talkootyön ja lahjoitusten lisäksi on tärkeä keräystapa ollut Suomesta vietyjen tavaroiden kirpputorimyynti, joka on keskittynyt Volosovon ja Koipinon kaupunkeihin sekä Kupanitsaan ja Riihimäelle. Seuraava tavoite on kolmas palvelukoti, jossa tulee olemaan myös kuntoutuspaikkoja. RAY:N osuus on noin 80 % ja yhdistyksen tulee kerätä loput. Kolmas palvelukoti tulee sijaitsemaan edellisten palvelutalojen lähettyvillä. |
Seija Lamberg, tel. +358 19- 730 6051 home |
Moni kansa on jo joutunut vuosisadallamme murhan kohteeksi.
Yksi - ja meitä suomalaisia puhutteleva - on inkeriläisten kohtalo. Vielä vuosisadan alussa Nevajoen molemmin puolin Suomenlahden ja Laatokan välissä eli yli 160.000 suomea puhuvaa inkeriläistä, vaurasta ja työteliästä väkeä. Vaikka he eivät muodostaneetkaan itsenäistä valtiota, heillä oli oma uskonto, kieli, kulttuuri, maa. Nyt inkeriläisiä on alueella muutamia kymmeniä tuhansia. Ja hekin ovat valtaosin vanhoja ja maattomia, nuoremmat jopa äidinkielensä unohtaneita. 1600-luvun alkupuolella Inkerinmaa joutui Ruotsin kruunun alle Stolbovan rauhan jälkeen. Ruotsin etujen mukaista oli asuttaa maa suomalaisilla ja etenkin luterilaisilla turvaksi venäläisiä vastaan. Suuri Pohjan sota heitti inkeriläiset jälleen Venäjän vallan alle. Ja nyt, lopullisesti, alettiin rakentaa 1700-luvun alussa uutta pääkaupunkia Pietaria. Uuden kaupungin läheisyys tarjosi inkeriläisille lisäansioita, kartanoita rakennettiin, mutta talonpojat joutuivat maaorjuuteen. Vallankumouksen jälkeen Inkeri pyrki itsenäistymään, epäonnistui ja 5000 inkeriläistä pakeni Suomeen. Tarton rauhan jälkeen alkoi venäläistäminen, suomen kielinen opetus kiellettiin, kirkot suljettiin, varakkaampi väki kuljetettiin Siperiaan. 1930-luvun vanojen jälkeen kolmannes inkeriläisistä oli karkotettu kotiseudultaan. Sota-aikana, Saksan miehityksen aikana inkeriläisistä yli 60.000 tuotiin Suomeen, välirauhan jälkeen 55.000 palautettiin takaisin Neuvostoliittoon. Vasta Stalinin kuoleman jälkeen saivat karkotetut palata kotiseuduilleen, joissa vieraat olivat asuttaneet heidän talonsa. Alkoi aika, jota Helena Miettinen nimittää kirjaan Maaton kansa 40:n vuoden hiljaisuudeksi. |
Asko Korpela 19990609 (19990609) o Asko.Korpela@kolumbus.fi o AJK kotisivu