Julkaistu professori Pertti Kettusen toimittamassa julkaisussa
”Pertin lukemaa syksyllä 1999” (Strategiklubi, Jyväskylän
yliopisto)
Pekka Pihlanto
Ihminen muutoksen virrassa
Pertti Kettusen mielenkiintoinen artikkeli peilaa ”muutoksen syviä
virtoja” käyttäen hyväksi kolmea erilaista, mutta toisiaan
täydentävää tarkastelutapaa. Kommentoin kirjoitusta
omasta, paljolti ihmisen käyttäytymistä korostavasta näkökulmastani.
Kirjoituksen mukaan tarvitsemme pinnan alle menevää ymmärrystä
muutoksen logiikasta, maailmaa muuttavista syvistä voimista. Ymmärrys
onkin mielestäni asian ydin. Liian usein ajatellaan, että muutoksen
ennakointi - ja siihen liittyen suunnittelu – on varsin mekaanista puuhaa.
On puhuttu ja kirjoitettu vuosikausia suunnittelumalleista ja suunnittelufilosofioista,
antaen ymmärtää, että viisasten kivi löytyisi
näistä. Apuvälineet voivat olla hyödyksi, jos niiden
luonne ja rajoitukset vain ymmärretään. Kuitenkin mielestäni
asian ydin on ihmisessä, hänen kyvyssään ymmärtää
tapahtuneita, tapahtuvia ja tulevia ilmiöitä.
Pertti Kettusen mainitsemista kolmesta tarkastelutavasta sitoudun siis
heti aluksi keskimmäiseen eli humanistiseen, ihmisen käyttäytymisestä
lähtevään. Tämä johtuu omasta taustastani ja maailmankuvastani:
olen jo vuosikymmenien ajan tutkinut ihmisen – päätöksentekijän,
johtajan, laskentahenkilön jne. – käyttäytymistä sekä
pyrkinyt ymmärtämään sitä. Pertti Kettusen mainitsemia
kahta muuta ajattelutapaa – organisaatioekologista ja liikkeenjohdon oppien
mukaista – tarkastelen siis voimakkaasti tästä näkökulmasta.
Heti aluksi on todettava, kuten Perttikin tähdentää, että
nämä kolme ajattelutapaa on kyllä syytä nähdä
toisiaan täydentävinä, mutta käsittääkseni
niitä on myös mahdollista ”hierarkisoida” niin, että inhimillinen
näkökulma on se perustavaa laatua oleva.
Evoluutiostahan
muutoksessa on paljolti kysymys
Pertin esittämään tapaan muuttuvan maailman tarkastelu organisaatioekologisesti,
evoluution silmälasein merkitsee tietyn metaforan valintaa, joka avaa
uuden näkökulman. Ajatellaan siis, että yhteiskunta, kunta,
yritys tai muu ihmisyhteisö on kuten luonto, tiettyjen voimien aiheuttaman
muutoksen kohteena. Mikä oleellista, näiden voimien vaikutuksissa
voidaan nähdä jotakin säännönmukaista, jonka pohjalta
on mahdollista ennustaa muutoksia ainakin jossakin määrin. Varoituksen
sana on kuitenkin heti paikallaan tämän metaforan käytön
suhteen. Luonto on varsin konkreettinen ilmiö, samoin kuin sen muuttumiseen
vaikuttavat voimatkin. Ihmisten tekemät järjestelmät, yhteiskunnat
ja yritykset ovat kuitenkin perin juurin erilaisia: ne ovat sosiaalisia,
ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa syntyneitä ja muuttuvia
ilmiöitä. Jos siis viedään luonnon ja sosiaalisten
järjestelmien samankaltaisuuden ajatus liian pitkälle, saatetaan
joutua pahasti harhaan. Tällainen ajattelu on tyypillistä tieteelliselle
lähestymistavalle, jota kutsutaan positivistiseksi tai nomoteettiseksi.
Tieteellisyyden nimissä jäljitellään ja lainataan luonnontieteen
menetelmiä aina ymmärtämättä, että sosiaaliset
järjestelmät vaatisivat subjektivistisempia lähestymistapoja
- sellaisia, joita meillä on liiketaloustieteen piirissä totuttu
kutsumaan toiminta-analyyttisiksi.
En kuitenkaan missään nimessä hylkää organisaatioekologista
ajattelutapaa. Aivan ilmeisesti on Pertin esittämään tapaan
olemassa ympäristöolosuhteita, jotka suosivat suuria yrityksiä,
ja joissakin tapauksissa myös pieniä. Sosiaalisissa, yhteiskunnallisissa
ja taloudellisissa ilmiöissä voi siten olla sellaisia säännönmukaisuuksia,
jotka ainakin keskimääräisesti pitävät jollakin
tarkkuudella paikkansa. On vain pidettävä mielessä, että
ympäristönsä trendeihin huonosti sopeutuva yksittäinen
yritys ei aina välttämättä ole tuomittu. Johto voi
vaikuttaa yrityksen toimintaan ja viisaalla päätöksenteolla
saatetaan yritys ehkä pelastaa huonolta näyttävässäkin
tilanteessa. On myös muistettava, että vallitsevat trendit ovat
usein vain johtajien aivoissa, ilman sen kummempaa kytkentää
todellisuuteen. Syntyy vain muoti-ilmiöitä, joita yleisesti seuraillaan
miettimättä kovin vakavasti oman yrityksen erityistilannetta
ja yleisesti hyväksytystä poikkeavia vaihtoehtoja. Strateginen
kilpailuetu voidaan kuitenkin usein saavuttaa tekemällä juuri
toisin kuin muut, mutta kuten Pertti toteaa, organisaatioekologista tutkimusta
leimaa hyvin vahva epäusko organisaation hallitun muuttamisen mahdollisuuksiin.
Tosin organisaatioekologisessakaan ajattelussa ei ihmisten vaikutusta
ole kokonaan sivuutettu. Esimerkiksi inertia, eli muutoksia vastustava
kitka, on tietysti useimmiten ihmisten asenteista johtuvaa. Se ei ole mikään
luonnonvoima, vaikka se toistuukin hämmästyttävän samankaltaisena
muutostilanteissa. Me emme yksinkertaisesti halua muutoksia, jos ne ovat
muiden ehdottamia ja jos ne heikentävät tavalla tai toisella
meidän asemaamme. Muutosta vastustava kulttuuri on sosiaalisen tason
asia, mutta yksilöt ovat sen omaksuneet ja ylläpitävät
sitä.
Muutoksessa on usein vaikuttamassa valtapoliittinenkin aspekti. Joku
haluaa muutosta, koska voittaa siinä henkilökohtaisesti jotakin.
Tällöin asianomainen pyrkii väittämään, että
muutos on väistämätön, muita vaihtoehtoja ei ole –
turha siis pullikoida vastaan. Tällainen ajattelu ei ole vierasta
esimerkiksi poliittisessa elämässämme. Tosiasia on, että
kun riittävän monet uskovat johonkin asiaan ja seuraavat sitä,
muiden on pakko mennä mukaan. Teknologinen kehitys esimerkiksi tietotekniikan
eteneminen on juuri tällaista. Jos enemmistö ei hankkisi uusia
ohjelmistoja ja laitteita heti niiden ilmestyttyä, uusien tuotesukupolvien
esiintulo ei olisi niin kiivasrytmistä kuin se nykyisin on. Vielä
kolmas esimerkki: globalisaation kannattajat puhuvat siitä väistämättömänä
luonnonvoimana, johon on vain sopeuduttava yhä ilmeisemmiksi käyvistä
haittavaikutuksista huolimatta. Näin Suomen kaltaisen pienen maan
osalta asia paljolti onkin, mutta kyseessä on ihmisten suunnittelema
järjestelmä, jolle voidaan asettaa reunaehtoja, jos vain riittävää
kansainvälistä poliittista tahtoa löydetään.
Ihminen viime kädessä
kaiken alkuunpanija
Pertin mukaan ihmisen ottaminen lähtökohdaksi siirtää
näkökulman ihmisen ajatuksiin, uskomuksiin ja arvoihin. Hän
toteaa, että tätä voisi sanoa vaikkapa humanistiseksi lähestymistavaksi.
Olen samaa mieltä. Olen kehitellyt laskentatoimen alueella lähestymistapaa,
jota kutsun humanistiseksi laskentatoimeksi. Ihmisen tieto ja tunteet sekä
kieli ovat keskeisiä käsitteitä muutoksenkin tarkastelussa.
Varsinkin tieto ja tunteet sitoutuvat voimakkaasti yksilöön ja
kieltä tarvitaan yksilöiden väliseen kommunikointiin. Tieto
luodaan keskeisesti juuri yksilön tasolla ja sen arvottamiseen tarvitaan
tunteita.
Nykyisin muotiin tullut käsite ”tacit knowledge” eli hiljainen,
ihmisen sisäinen tieto korostaa sekin tiedon sitoutumista ihmiseen.
Eksplisiittinen tieto on periaatteessa kaikkien yhteistä ja erilaisilla
tekniikan apuvälineillä siirrettävissä olevaa. Eräs
keskeinen ongelma yrityksissä onkin juuri ihmisiin, heidän maailmankuviinsa
sitoutuvan hiljaisen tiedon käyttöön otto muuttamalla se
eksplisiittiseksi. Jos tieto ei välity ja varastoidu organisaatiossa
ihmisiin, heidän tajuntoihinsa, muutos ei toteudu. Vastaavasti kaikki
keskeinen tieto, niin muutoksiin tähtäävä kuin muukin,
on ensimmäisessä vaiheessa hiljaista. Kun ihmiset luovat yhdessä
normeja, sääntöjä, suunnitelmia – mitä tahansa
yrityksen toimintaan liittyvää - se tapahtuu yksilöiden
ja heidän maailmankuviensa välisenä vuoropuheluna. Tämän
kaiken korostaminen viittaa siihen, että muutoksen aikaansaaminen
ei ole pelkästään tekninen ja järjestelmien asia, vaan
keskeisesti juuri yksilötason kysymys.
Pertti toteaa, että ihmisen identiteetti tai persoonallisuus on
hänen elämänkokemuksensa summa – sen pohjalta hän toimii
itsenäisenä toimijana yhteisössään. Tämä
on mielestäni tärkeä toteamus. Hyvin ratkaisevia yrityksen
toiminnalle ja mm. muutoksen aikaansaamiselle ovat niiden ihmisten persoonallisuudet,
jotka toimivat avainasemissa. Hyvin usein persoonallisuuden merkitystä
vähätellään, korostaen päätösten tekemistä
ryhmissä. Kuitenkin aina silloin tällöin tarkasteltaessa
julkisuudessa merkittäviä yritysmaailman päätöksiä
ja mullistuksia, esiin nousee avainhenkilön persoonallisuuden vaikutus.
Hyvä näinkin. Korostaisin kuitenkin, että yrityksen muutoksen
historia on paljolti siihen vaikuttaneiden persoonien historiaa. Kieltämättä
tarvitaan muitakin selitysperusteita kuin yksilöt ja heidän persoonallisuutensa,
mutta kysymyksessä on kuitenkin tekijä, joka on aina mukana vaikuttamassa.
Ihmisten uskomuksiin, arvoihin ja näkemyksiin vaikuttavat tietysti
muiden näkemykset ja yrityksessä sekä yhteiskunnassa kullakin
hetkellä vallitsevat yleiset käsitykset. Siihen viittasin jo
organisaatioekologisen ajattelutavan yhteydessä. Ihminen voi olla
ajopuu, joka ei vaivaudu miettimään asioita itse vaan omaksuu
vain muilta. Tätä omaksumista saattaa tosin tapahtua myös
aktiivisessa yhteistyössä ryhmässä – Pertti toteaakin,
että arvot ja näkemykset keräävät ihmisiä
ryhmiin, joilla on yhteiset arvot. Pertti viittaa nykyisen elämänmuodon
kaupallisuuteen ja sirpaloitumiseen, joiden vallitessa vahvojen aatteiden
tai arvojen kokoavaa voimaa ei näy. Tässä ympäristössä
elävän postmodernin ihmisen tuottamat ongelmat näkyvät
jo yhteiskunnissa monella tavalla. Nämä ilmiöt viittaavat
siihen, että ihminen voi monella tavoin jättää yksilöllisen
potentiaalinsa käyttämättä, mikä koituu tappioksi
niin hänelle itselleen kuin yhteiskunnallekin.
Kaikesta huolimatta positiivisen muutoksen kannalta arvokkaimpia ovat
yksilöt, nimenomaan ne, jotka ajattelevat positiivisen omintakeisesti
ja kykenevät samalla toimimaan yhteisössä sekä saavat
muut mukaan toimintaan. Tässä on mielestäni eräs syy
siihen, että kannattaa korostaa yksilöllisyyttä ja vapaatahtoisuutta
jopa enemmän kuin yksimielisyyttä ja joukon tahtoa - unohtamatta
kuitenkaan yhteisöllisyyttä. Käsittääkseni sosialismi
kompastui paljolti viimeksi mainitun ylikorostukseen yksilön ajattelun
kustannuksella.
Liikkeenjohdon opit muoti-ilmiöitä
Kuten Pertti toteaa, liikkeenjohdon oppien määrä on luvuton.
Kysymyksessä on laaja, usein konsulttien vetämä liiketoiminta,
jossa on pakko keksiä koko ajan uusia ismejä. Amerikkalaiset
John Micklethwait ja Adrian Wooldridge ovat kirjoittaneet aiheesta kriittisen
teoksen ”The Witch Doctors. What the management gurus are saying, why it
matters and how to make sense of it”. Nimi viittaa siihen, että konsultit
eivät pysty perustelemaan oppiensa hyötyä yhtään
sen paremmin kuin ammattiveljensä noitatohtorit. On näissä
opeissa omat ansionsakin, mutta yritysjohtajien olisi mielestäni pidettävä
päänsä kylmänä, eikä mentävä
suin päin mukaan kaikkiin uusiin ilmiöihin vain sen takia, että
ne ovat muodissa.
Pertti luettelee muutamia näiden oppien selkeitä perusperiaatteita:
mahdollisuus itsenäiseen toimintaan, selkeiden syy- ja seuraussuhteiden
olemassaolo sekä voitontavoittelu. Vaikka nämä eivät
aina toteutuisikaan tosielämässä, ne ovat silti huomionarvoisia
työhypoteeseja. Voitontavoittelun eräs tämänhetkinen
ilmenemismuoto, ”shareholder value” on amerikkalainen ilmiö, joka
on meillä nostettu muotiin melko kritiikittömästi. Ei ole
pohdittu riittävästi yhteiskunnallisen ja kulttuurillisen ympäristön
merkitystä. Esimerkiksi optiokäytäntöjen soveltamisessa
meillä tehdyt ylilyönnit ovat herättäneet ansaitusti
kriittistä keskustelua. Jos ulkomaiset sijoittajat vaativat yrityksiltämme
johdon optiosopimuksia, olisi heille selvitettävä, että
Pohjoismaisessa kansalaisyhteiskunnassa ne eivät välttämättä
toimikaan samaan tapaan kuin Yhdysvalloissa, vaan saattavat aiheuttaa yrityksille
ikäviä yllätyksiä. Mielestäni vanha kunnon sidosryhmäteoria
on edelleen meillä käyttökelpoinen malli. Se tähtää
yrityksen kaikkien sidosryhmien tasapainoon, eikä nosta osakkeenomistajien
etua kaiken mittapuuksi.
Kuten Perttikin viittaa, liikkeenjohdon opeissa käytetään
usein mekaanisia metaforia ja nähdään maailma voittopuolisesti
rationaaliseksi ja järjellä hallittavaksi. Ihmistä korostava
lähestymistapa antaa tässäkin keskusteluun oman realistisen
säväyksensä. Ihmiset eivät ole aina rationaalisia vaan
luontaisesti myös tunteet astuvat peliin yllättävän
usein. Maailma muuttuu ennustamattomalla tavalla ja juuri näissä
olosuhteissa on käytettävä sopivia järjen ja tunteiden
kombinaatioita. Tämä on rehellisempää ja myös
järkevämpää kuin uskotella konsulttien tapaan muille
ja itsellekin, että ennustaminen ja ”rationaalisten” suunnitelmien
laatiminen on mahdollista. En kiellä suunnittelun mielekkyyttä
– se on välttämätöntä toimintaa - mutta se on
nähtävä todenmukaisesti: suunnitelma ei voi olla yhtään
parempi kuin suunnittelijan taso tietäjänä ja tuntijana.
Peräänkuulutan siis vain tiettyä suhteellisuutta, johon
päästään myöntämällä ihmisen perusluonteiset
ominaisuudet rajoituksineen. Mikään liikkeenjohdon oppi ei voi
muuttaa tätä inhimillistä peruskysymystä, vaan ne tarjoavat
vain – parempia tai huonompia – välineitä ihmisten käyttöön.
Ihminen on loppujen
lopuksi yksin malleineen
Kaikkia Pertin esittämiä näkökulmia on syytä käyttää
hyväksi, mutta mitään niistä ei pidä korostaa
liikaa. Itse tein kuitenkin sen valinnan, että ihmisen näkökulma
on ensisijainen ja perustavinta laadultaan. Se on siinä mielessä
luonnollinen valinta, että jokainen meistä joutuu tekemään
havaintonsa ja päätöksensä omana itsenään,
ihmisenä, jonka ominaisuudet ja rajoitteet on syytä pitää
mielessä. Vaikka toimisimme minkä tahansa organisaation tai yhteisön
edustajana ja minkälaisessa ryhmässä tahansa, emme pääse
eroon siitä, että tarkastelemme tilannetta aina oman maailmankuvamme
ja persoonallisuutemme ohjaamana. Me voimme opetella ottamaan huomioon
muiden näkemyksiä ja toimimaan mahdollisimman objektiivisesti
sekä rationaalisesti, mutta ihmisen perussubjektiivisuudesta emme
kuitenkaan pääse kokonaan eroon. Tämä ilmenee myös
silloin kun pyrimme tarkastelemaan muutosta ikään kuin ulkopuolisena
tarkkailijana organisaatioekologisten silmälasien lävitse tai
käyttäen hyväksi liikkeenjohdon oppien viimeisempiä
muodikkaita malleja. Olemme loppujen lopuksi ryhmässäkin yksin
omine käsityskykyinemme ja maailmankuvinemme. |