Julkaistu Kanavassa 4-5/2000
Presidenttiehdokkaat ottivat vaalikampanjan ensimmäisen kierroksen
aikana hyvin paljon toisistaan poikkeavia kantoja Nato-kysymykseen ja myöskin
Karjalan palautukseen. Sittemmin uusi presidentti on ottanut varsinkin
sotilaalliseen liittoutumiseen selvää etäisyyttä. Yleensä
näitä kahta kysymystä on tarkasteltu toisistaan irrallaan,
mutta niiden välillä voidaan nähdä tietty yhteys.
RiittääköNATO-optio?
Natoon liittymisemme suhteen kenenkään ei voida sanoa olevan
ilman muuta oikeassa tai väärässä, sillä tulevaisuutta
eikä ratkaisujen seurauksia ei voida ennustaa. Suomen virallista kantaa
sotilaallista liittoutumista vastaan perustellaan usein sillä, että
kukaan ei uhkaa meitä ja että Pohjolan tilanne on vakaa. Monet
jättävät tosin Natoon liittymisen option avoimeksi eli tulevaisuudessa
saatetaan pyrkiä jäseneksi, jos muuttunut tilanne sitä edellyttää.
On kuitenkin otettava huomioon se mahdollisuus, että jos Suomea
koskettava kansainvälinen kriisi joskus syntyy ja tarvetta liittoutumiseen
ilmenee, pääsyä Natoon ei enää olekaan, koska
sotilasliitto haluaa välttää sekaantumista akuuttiin kriisiin.
Sen sijaan Naton päättäjille saattaa olla luonnollista laajentaa
aluettaan rauhanomaisen tilanteen vallitessa eli suhteellisen riskittömästi
– yleensähän johtajat haluavat laajentaa organisaatiotaan ja
samalla valtaansa.
Maamme kannalta liittymisessä olisi luonnollisesti kyse varautumisesta
epävarmaan tulevaisuuteen. Se toimisi hieman samaan tapaan kuin palovakuutus,
joka on luonnollisesti otettava ennakolta. On väitetty, että
palovakuutusmetafora on tässä tapauksessa ontuva,
sillä vakuutus ei estä tulipaloa. Tämä metafora on
kuitenkin tarkoitettukin kuvaamaan Nato-kytkennästä vain tulevaisuuteen
varautumista koskevaa puolta. Natoon liittyminen on todellisuudessa palovakuutusta
parempi keino: se saattaa suorastaan estää "palon" syttymisen.
Meillä on totuttu edelleen katselemaan Venäjän tilannetta
varsin toivorikkaaseen sävyyn ja aliarvioitu siellä esiintyvien
ongelmien laajuutta sekä kestoa. Optimismi on tiettyyn rajaan saakka
hyve, mutta näyttää kuitenkin siltä, että Venäjän
yhteiskunnallinen ja taloudellinen tilanne on ilmeisesti vielä pitkään
hyvin epävakaa ja kriisialtis. Jää nähtäväksi,
minkälaista politiikkaa Vladimir Putin alkaa harjoittaa. Erään
viitteen hänen näkemyksistään antaa se, että hän
on solminut hyvät yhteydet armeijaan. Venäjällä on
tunnetusti piirejä, jotka katsovat maallaan olevan oikeutettuja vaatimuksia
"lähiulkomaiden" suhteen. Tällaisten mahdollisuuksien huomioon
ottaminen on realismia, ei pirun maalaamista seinälle.
Esimerkiksi Tsetsenian sota on viitannut siihen suuntaan, että
liialliseen luottavaisuuteen ei olisi varaa, ja että hakeutuminen
Naton suuntaan hyvän sään aikana vaikuttaisi tutkimisen
arvoiselta vaihtoehdolta. Sanotaan, että maamme nykyisen liittoutumattomuuspolitiikan
perusteet on tarkasti selvitetty. On kuitenkin ilmeistä, että
tilanne Euroopassa muuttuu koko ajan, joten selvitysten tulokset vanhenevat
nopeasti. Itse asiassa maamme on tunnetusti suorittanut tiettyä lähentymistä
sotilasliittoon teknisellä ja henkiselläkin tasolla. Jotkut ovat
olleet tästä huolissaan ja epäilleet, että maatamme
hivutetaan hitaasti mutta varmasti sotilasliittoon. Presidentin kanta saattaa
kuitenkin muuttaa tilannetta.
Meillä on Natoon liittymistä usein arvosteltu sen varsin suoraviivaisen
ajattelun pohjalta, että sota Venäjän ja Naton välillä
välttämättä syttyy ja maamme joutuu taistelukentäksi.
Tämä olisi tietenkin onneton vaihtoehto. Tärkeää
on kuitenkin tajuta, että mahdollinen Natoon liittymisemme tähtäisi
sodan uhkan vähentämiseen, ei lisäämiseen – se voisi
nimenomaan ehkäistä maahamme kohdistuvaa sotilaallista ja muutakin
painostusta sekä samalla vähentää sodan syttymisen
mahdollisuutta. Jos suursota Euroopassa kuitenkin syttyisi, meidät
todennäköisesti vedettäisiin mukaan olimmepa Naton jäsenenä
tai emme. Jo maamme liittyminen Euroopan Unioniin ratkaisi tässä
mielessä varsin paljon, ja monet pitivät liittymisen tärkeimpänä
syynä juuri turvallisuutemme lisääntymistä. Kun Venäjä
ei tätä liittoa vastustanut, ratkaisu oli poliitikoillemme loppujen
lopuksi varsin helppo.
Luonnollisesti Natoon liittymisellä olisi omat huomattavat haittansakin.
Jäsenyydestä aiheutuvat kustannukset ovat korkeita, mutta kyllä
uskottava sitoutumaton puolustuskin maksaa, eikä sellaista itse asiassa
kyetä hankkimaankaan pelkästään maamme omin voimin.
Myös Yhdysvaltojen taloudellisen, kulttuurisen ja sotilaallisen vaikutusvallan
todennäköinen kasvu maassamme entisestään olisi haitallinen.
Välitön ja painavin turvallisuushaitta olisi kuitenkin se, että
heti kun ilmaisemme halukkuutemme liittymiseen, välit Venäjän
kanssa viilenevät ja poliittista sekä ehkä sotilaallistakin
painostusta alkaa ilmetä. Tätä riskiä, joka näyttäisi
lisääntyneen presidentti Putinin valinnan myötä, ei
poliittinen johtomme halua nyt ottaa. On sinänsä ymmärrettävää,
että nykyistä vakaata turvallisuustilannetta ei haluta vaarantaa
epämääräisessä tulevaisuudessa mahdollisesti realisoituvien
turvallisuushyötyjen saamiseksi.
Poliitikoillamme on myös se selkänoja kannalleen, että
kansalaisten selvä enemmistö ei tällä hetkellä
puolla liittoutumista. Tosin yleensä meillä kansalaiset edelleen
tukevat virallisia ulkopoliittisia näkemyksiä lähes yhtä
kuuliaisesti kuin suomettumisen aikoina. Yleinen mielipide oli EU:hun liittymistäkin
vastaan niin kauan, kuin poliittinen eliitti ei ollut vielä valmis
ilmaisemaan myönteistä kantaansa.
Venäjän reaktioiden pelossa on kuitenkin ilmeistä viisautta
ainakin lyhyellä tähtäyksellä. Lieneekö tehty
asiantuntijavoimin skenaarioita siitä, miten Venäjän johto
tulisi Natoon liittymisprosessin käynnistyessä todennäköisesti
reagoimaan, ja miten pian se mahdollisesti myöntäisi realiteetit
sekä olisi halukas maansa etujen mukaiseen taloudelliseen yhteistyöhön?
Tietysti on melko selvää, että joukkojen määrä
ja ryhmitykset itärajan takana muuttuisivat offensiivisemmiksi, mutta
ei siellä tälläkään hetkellä liene sotilaallista
tyhjiötä. Jos mahdollisen Nato-option käyttöön
joskus ryhdyttäisiin, se edellyttäisi rehellistä ja taitavaa
diplomatiaa Venäjän suuntaan, josta maallamme on kyllä kokemusta.
Nykyisessä pidättyvässä turvallisuuspolitiikassamme
voidaan nähdä mielekkyyttä pitemmälläkin aikavälillä
mm. siinä mielessä, että Nato-option avoimena pitäminen
saisi venäläiset varomaan muuttamasta tilannetta sellaiseksi,
että liittymisemme tulisi ajankohtaiseksi. Tässä on kuitenkin
se heikko kohta, että tilanne Venäjällä voi ajautua
maatamme uhkaavaksi hyvin nopeasti ja hallitsemattomasti esimerkiksi ääriainesten
voittaessa vaalit. Samalla Nato-ovi saattaisikin meiltä lopullisesti
sulkeutua. Nykyisen liittoutumattomuuspolitiikkamme perusongelmana on juuri
se, että ei ole varmaa, että tilanne säilyy jatkossakin
rauhallisena kunhan emme vain liittoudu sotilaallisesti, emmekä muutoinkaan
ärsytä itäistä naapuriamme.
Karjalan palautus epärealistista
Eräät presidenttiehdokkaista ja monet muutkin ottivat kantaa
Karjalan palauttamiseen, mutta eivät juurikaan kytkeneet sitä
Nato-kysymykseen. Mitkä Karjala-hankkeen perustelut olisivat? Jotkut
katsovat palautuksen oikeudenmukaisuuskysymykseksi. Tämä on kuitenkin
kestämätön perustelu kansainvälisissä suhteissa.
Paasikivi totesi aikoinaan, että Kreml ei ole mikään raastuvanoikeus.
Eräät tutkimustulokset ovat antaneet sen kuvan, että
Karjalan palautus olisi meille taloudellisesti edullista. Alueen infrastruktuurin
kuntoon saattaminen vaatisi kuitenkin mittavaa pääomapanostusta
ja usean sukupolven verran aikaa. Pääomaa tuskin helposti löytyisi
ja ainakin se olisi muista kehittämiskohteista poissa – olisiko maamme
kansalaisten enemmistö siihen valmis? On myös luultavaa, että
venäläiset eivät luopuisi alueen metsä- ja muista luonnonvaroista
ilman tuntuvaa korvausta muodossa tai toisessa. Palautuksen edullisuutta
koskevat taloudelliset laskelmat eivät voi siis olla kovin luotettavia
– epävarmuus on liian suuri.
Lisärasituksen muodostaisivat alueen venäläisväestön
sosiaalikustannukset. Ilman nykyistä väestöähän
aluetta tuskin voi ajatella saatavan takaisin. Määrältään
ehkä jopa puolen miljoonan venäläisen – määrähän
voisi palautusneuvottelujen aikana kasvaa huomattavasti nykyisestä
- siirtyminen Suomen kansalaisiksi tai ainakin asukkaiksi muodostaisi myös
melkoisen sosiaalisen ja todennäköisesti ulkopoliittisenkin ongelmakimpun.
Jos taas väestön siirto sittenkin tulisi kysymykseen, näiden
uudelleen asutuskustannukset tulisivat luonnollisesti Suomen maksettaviksi.
Varsin painava syy torjua haaveet Karjalan palautuksesta on myös
se, että Venäjä ei ole ilmaissut pienintäkään
merkkiä halukkuudestaan aloittaa valloittamiensa alueiden palautusneuvottelut
– pikemminkin asia on päin vastoin. Venäjä on viime aikoina
osoittanut horjuvan suurvalta-asemansa johdosta suurta "isänmaallista
herkkyyttä". Sen arvovalta ei todennäköisesti kestäisi
alueiden palauttamista tai edes myymistä korkeallakaan hinnalla. Tsetsenian
tapahtumat ovat eräs esimerkki Venäjän halusta pitää
alueensa hallussaan hinnalla millä hyvänsä. Pietarin turvallisuus
on myös edelleen pätevä syy tai tekosyy Karjalan pitämiseen
puskurivyöhykkeenä. Me emme pysty perustelemaan venäläisille,
että luovutuksesta ei aiheudu potentiaalista sotilaallista uhkaa Pietarille.
Suurvallan luulo on tiedon väärtti tällaisissa asioissa.
Ei liene myöskään selvää, miten EU suhtautuisi
asiaan.
Kuten puolustusvoimiemme komentaja on todennut, olisi suorastaan ongelma
Suomelle, jos venäläiset alkaisivat kaikesta huolimatta tarjota
Karjalaa takaisin. Edellä esitettyjen näkökohtien lisäksi
olisi olemassa se vaara, että jossakin vaiheessa Karjalan palautuksen
jälkeen valta vaihtuisi Venäjällä ja se alkaisi vaatia
syyllä tai toisella aluetta takaisin.
Karjalan palautusta kannattavat mielipiteet ovat usein varsin tunnepitoisia
ja siten realiteetit sivuuttavia. Kuinka moni karjalaiset sukujuuret omaavista
tai muista suomalaisista olisi todellisuudessa halukas investoimaan asuntoon
tai edes kesämökkiin ja muuttamaan pitkään kehitysalueena
pysyvään Karjalaan? Vielä aiheellisempaa on kysyä,
mitä vanhasta Karjalasta on jäljellä? Se on olemassa enää
perinteissä ja muistoissa. Entiseksi sitä ei saataisi millään
panostuksella.
NATOn ja
Karjalan kysymykset liittyvät toisiinsa
Karjalan palautus ja Natoon liittyminen voidaan kytkeä toisiinsa ainakin
seuraavilla tavoin. Jos Natoon liittymisprosessista alettaisiin vakavasti
puhua, varmasti optimistisimmatkin Karjalan palautusta haaveilevat ymmärtäisivät
palautuksen mahdottomaksi: venäläiset eivät päästäisi
Natoon havittelevaa maata niin lähelle Pietaria. Toisaalta jatkuva
Karjala-keskustelu saattaa lisätä epäluuloja itärajan
takana sekä vähentää palautuksen todennäköisyyttä
entisestään. Samalla ehkä tarve harkita turvallisuuden tarpeemme
tyydyttämistä liittoutumalla saattaa kasvaa jossakin määrin.
On toisaalta periaatteessa mahdollista ajatella, että voisimme "ostaa"
Karjalan takaisin sitoutumalla olemaan liittoutumatta sotilaallisesti,
mutta maamme kannalta tällainen kauppa ei olisi mitenkään
järkevä.
Karjalaa on siis syytä edelleen pitää suojavyöhykkeenämme
itään – se on samassa roolissa myös Venäjän kannalta.
Samalla on koko ajan syytä tutkia ja arvioida Nato-option realisoimista
– sikäli kuin sellainen on enää edes olemassa - pitäen
silmällä maamme legitiimejä turvallisuusintressejä.
Niitähän on muillakin kuin suurvalloilla. Tämä painotus
ei suinkaan merkitse sitä, että emme ottaisi edelleen huomioon
myös Venäjän näkökulmaa, mutta nyt ajattelisimme
ensisijaisesti omia etujamme ja Venäjän reaktioita vain omalta
kannaltamme.
Ajattelutavan muutos on meille vaikea, sillä presidentti Kekkonen
opetti meitä olosuhteiden pakosta ajattelemaan pelkästään
Neuvostoliiton intressien kannalta, katsoen ne yhdensuuntaisiksi meidän
etujemme kanssa. Yleensä näissä yhteyksissä viitataan
geopoliittiseen asemaamme ja nimenomaan pitkään itärajaamme.
Raja on luonnollisesti edelleen realiteetti ja juuri sen takia meillä
onkin legitiimejä turvallisuusintressejä. Turvallisuuspoliittinen
liikkumatilamme on kuitenkin mm. EU-jäsenyyden ja itänaapurissamme
tapahtuneiden muutosten ansiosta toinen kuin Kekkosen aikoina. Emme tosin
tiedä, tarvitaanko tätä liikkumatilaa koskaan. Monikaan
ei meillä ennustaisi, että uuden vuosituhannen alkupuolella sodat
vähitellen loppuvat maailmasta, mutta kuitenkin useimmat suhtautuvat
ihmeen luottavaisesti vakaan tilanteen säilymiseen Pohjolassa.
Pekka Pihlanto
kirjoittaja on laskentatoimen professori
Turun kauppakorkeakoulussa
|