Julkaistu Turun Sanomissa 9.2.2001
Pääministeri patisti kaikkia hallituspuolueita ottamaan vastuuta
puolustuksesta, puhuessaan turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon
valmistelusta. Toinen valtiovarainministeri on ollut sanaharkassa kenraalien
kanssa puolustusmäärärahoista, ja hallituksen ministerit
ovat sanailleet jalkaväkimiinoista luopumisen aikataulusta. Jalkaväkimiinat
ovatkin tärkeä yksityiskohta tässä keskustelussa. Ulkopoliittinen
johto on jo päätynyt hyväksymään Ottawan sopimuksen
ja luopumaan miinoista. Aikataulun ohella on kysymys korvaavista järjestelmistä
ja niiden rahoittamisesta.
Miinoista luopumista koskevaa periaatepäätöstä ei
voida varmaankaan enää muuttaa, mutta on kuitenkin mielestäni
syytä vielä keskustella hankkeen järkevyydestä, jotta
tiedettäisiin minkälainen "malli Kajander" on nyt syntymässä.
Luopumiselle ei ole esitetty juurikaan muuta syytä kuin se, että
maamme maine kärsii, jos kieltäydymme. Suomi on pyrkinyt olemaan
kansainvälisissä yhteyksissä mallikelpoinen oppilas. Ulkopoliittisten
toimijoidemme olisi tietysti jossakin määrin kiusallista selittää
ulkomaisille kollegoille kieltäytymistä tai asian lykkäämistäkin.
Toisaalta luulisi uskottavia perusteluja löytyvän maamme geopoliittisesta
asemasta. Ei ole myöskään todennäköistä,
että kieltäytyessämme luopumasta miinoista joutuisimme itävalta-tyyppisen
boikotoinnin kohteeksi. Lievää paheksuntaa ehkä esitettäisiin
jonkin aikaa, ja siinä kaikki. Nizzan kokous osoitti konkreettisesti,
että mallioppilas Suomea lukuun ottamatta valtiot pitävät
tiukasti kiinni omista eduistaan.
Korvaavat järjestelmät ovat kalliita, ja ne eivät ehkä
korvaa jalkaväkimiinoja läheskään täydellisesti.
Uskottava oma puolustus, josta muistetaan puhua Nato-optiota torjuttaessa,
saattaa joutua ratkaisevasti kyseenalaiseksi jos miinoista luovutaan. Näin
varsinkin siinä todennäköisessä tapauksessa, että
korvaavat järjestelmät syövät puolustusbudjetissa muun
puolustuksen rahoitusta.
Jalkaväkimiinojen "epäeettisyyttä" koskevat pohdinnat
perustuvat ongelmavaltioiden soveltamiin käytäntöihin. Sivistysvaltio
ei kylvä miinoja maastoon sattumanvaraisesti vaan käyttää
niitä suunnitelmallisesti maahan tunkeutuneen vihollisen liikkeiden
hidastamiseen. Miinat ovat inhimilliseltä kannalta vain pieni yksityiskohta
sodan julmassa logiikassa. Olivatpa miinat sitten kiellettyjä tai
sallittuja, sota merkitsee aina mittaamattomia kärsimyksiä kaikille
kansalaisille ja tuhoa monille.
Sodan vaarasta ei ole tarpeen uhota, mutta se on aina periaatteessa
olemassa, sillä emme tunne tulevaisuutta. Konfliktin todennäköisyys
ei suinkaan lisäänny siitä, että puolustusvalmius pyritään
pitämään edes nykyisellä tasolla, mutta se saattaa
jopa lisääntyä, jos valmiutta merkittävästi heikennetään.
Kun edes naapurillamme ei ole mahdollisuuksia luopua jalkaväkimiinoista,
miten meillä voi olla?
Pekka Pihlanto professori Turku |