Eräät
ammattikorkeakoulujen edustajat ovat ehdottaneet professorin virkojen
perustamista ammattikorkeakouluihin. Professoriliitto on torjunut ajatuksen
viitaten siihen, että professoriksi nimittäminen tapahtuu erityislailla
säädetyssä virantäyttömenettelyssä, jossa
tieteellinen pätevyys on yksi keskeisimmistä vaatimuksista. Professorien
tehtävät ovat tieteellinen tutkimus, siihen perustuva ylin opetus
ja tieteelliseen asiantuntemukseen perustuvat yhteiskunnalliset palvelutehtävät.
Nämä säännökset eivät Professoriliiton mukaan
sovi ammattikorkeakoulujen opetusvirkoihin.
Ammattikorkeakouluille olisi tietysti houkuttelevaa ottaa käyttöönsä
arvostettu yliopistollinen virkanimike ja muokata sen sisältö
omia käytännönläheisiä tavoitteitaan vastaavaksi.
Yliopistojen näkökulmasta ei kuitenkaan tunnu oikeutetulta, että
niissä tehdyn pitkäjänteisen työn avulla pyritään
näin ratsastamaan ja saamaan ansiotonta arvostusta, varsinkaan kun
samalla vesitettäisiin koko nimike. Muutama vuosi sitten etsittäessä
ammattikorkeakoulujen kaupan ja hallinnon alan tutkinnolle nimeä,
ammattikorkeakoulut halusivat ottaa käyttöönsä arvostetun
ekonomi-nimikkeen. Tämä torjuttiin perusteettomana ja tutkintonimikkeeksi
tuli tradenomi.
Eikö ammattikorkeakoulujen tulisi edelleenkin profiloitua omin
ansioin ja nimikkein, varsinkin kun nämä korkeakoulut edustavat
yliopistojen tieteellisestä linjasta täysin poikkeavaa käytännönläheistä
suuntausta? Tähän kaksijakoisuuteen perustuu koulutuksen ns.
duaalimalli, joka vähitellen vaarannetaan, jos tämän tyyppisiä
rajoja ja työnjaon näkyvyyttä häivyttäviä
hankkeita toteutetaan. Ulkomaisiin esimerkkeihin viittaaminen ei tässä
toimi, sillä eri maissa ja kulttuureissa tilanteet ovat täysin
erilaiset. Suomessa nimike- ja muutkin kysymykset on syytä ratkaista
meidän olosuhteisiimme sopivalla tavalla.
Pekka Pihlanto
professori
Turun kauppakorkeakoulu
Toimitus on lisännyt alkuperäiseen
otsikkooni sanan "ainoastaan", joka antaa hieman harhaanjohtavan kuvan.
Professorinimikettähän käytetään myös arvonimenä.
|