Julkaistu Helsingin Sanomissa 9.8.2002
Professori
Juha-Pekka Kallunki kritisoi (HS 1.8.) Raimo Ilaskiven näkemystä,
jonka mukaan johdon kannustinjärjestelmien tulisi perustua yrityksen
tulokseen, eikä optioihin eli yrityksen arvon kehitykseen. Kallunki
kysyy, että jos yritykset ovat parannelleet tuloksiaan optioiden arvojen
nostamiseksi, miten tuohon paranneltuun tulokseen suoraan perustuvat kannustinjärjestelmät
toimisivat optiojärjestelmiä paremmin.
Kysymys voi ensi näkemältä tuntua aiheelliselta, mutta
käytäntö osoittaa muuta. Tulospohjaisia kannustinjärjestelmiä
on ollut ennenkin, mutta miksi merkittävää tuloksen peukalointia
ja muita ongelmia on alkanut ilmetä erityisen paljon juuri nyt? Optioilla
on saatu tähtitieteellisiä palkkioita, joita vastaaviin summiin
ei tulokseen perustuvassa järjestelmässä olisi mitään
mahdollisuuksia. Ei ole ihme, että joidenkin yritysjohtajien eettinen
ote on tämän houkutuksen edessä alkanut lipsua.
Optioiden perimmäiset tarkoituksena oli sitouttaa johtajat yritykseen
ja saada heidät toimimaan osakkeenomistajien edun mukaisesti. Nämä
paperinmakuiset tarkoitukset ovat nyt pahasti murentuneet inhimillisen
käyttäytymisen realiteettien paineessa. Optioiden sitouttamisvaikutukseen
ei uskone enää juuri kukaan. Kilpailija voi tarjota edullisemman
optiosopimuksen, ja parhaassa tapauksessa johtaja voi saada optioilla sellaisen
voiton, että hänen ei tarvitse enää sitoutua töihin
lainkaan.
Viimeaikaiset yritysskandaalit ovat niin meillä kuin Yhdysvalloissakin
viitanneet siihen, että optiomaailmassa johdolle voi syntyä voittamaton
kiusaus paitsi tuloksen manipulointiin myös yltiöpäiseen
riskinottoon, jonka aiheuttaman tappion kärsivät yrityksen osakkeenomistajat
ja työntekijät.
Tulokseen perustuvat palkkiot ovat todennäköisesti korkeimmillaankin
vielä kohtuullisia. Ne eivät voi ainakaan ylittää yrityksen
tuloksen määrää, toisin kuin optiovoitot. Siten johtajien
ei kannata niiden saamiseksi pilata mainettaan manipuloimalla tulosta tai
ottamalla tolkuttomia riskejä.
Optiot ovat osoittautuneet sivuvaikutustensa johdosta huonoksi palkitsemistavaksi.
Niiden seurauksena yleinen luottamus johtajien eettiseen tasoon ja ammattitaitoon
on kokenut pahoja takaiskuja. Eräs keino optioiden hohdokkuuden vähentämiseen
olisi optiovoittojen säätäminen yrityksen tulosta vähentäväksi
kuluksi. Tähän käytäntöön eräät
yhdysvaltalaiset yritykset ovat jo siirtyneet vapaaehtoisesti.
Pekka Pihlanto
professori
Turun kauppakorkeakoulu
|