Julkaistu Turun Sanomissa 22.4.2003
Presidentti
Urho Kekkosen ja SDP:n välisiä suhteita koskeva Lasse Lehtisen
väitöskirja Aatosta jaloa ja alhaista mieltä on mielenkiintoinen
esimerkki poliittisia tapahtumia koskevien tieteellisten tulkintojen riippuvuudesta
tutkijan poliittisesta taustasta ja asennoitumisesta kohteeseen. Lehtinen
sanoo tulleensa joistakin asioista Kekkosen elämäkertateoksia
laatineen Juhani Suomen kanssa erilaisiin johtopäätöksiin,
vaikka kumpikin nojasi osittain samoihin asiakirjoihin.
Tavanomaisen luonnontieteellisen ajattelun kannalta tämä eroavuus
voi tuntua arveluttavalta, mutta niin sanotun tulkitsevan tutkimuksen näkökulmasta
ei ole yllättävää, että tutkijoiden tulkinnat
ovat erilaisia.
Juhani Suomi suhtautuu teoksensa kohdehenkilöön ymmärtävästi,
mutta ja näyttää samalla sivuuttaneen vähällä
huomiolla tämän luonteen pimeän puolen. Näin menetellen
tutkija ei kuitenkaan ole saanut täysipainoista kuvaa Kekkosen toiminnasta,
sillä ihmisen luonteen kokonaisuus heijastuu väistämättä
hänen tekoihinsa ja niiden motiiveihin.
Urho Kekkosta pidettiin melko yleisesti häikäilemättömänä
pelurina, mitä luonnehtii osuvasti aikalaisten puhe "Kekkosen konsteista".
Kekkosesta on myös sanottu, että hän oli "sutki" mies. Nykysuomen
sanakirjan mukaan se tarkoittaa juonikasta, ovelaa ja "liukasta" henkilöä.
Lasse Lehtinen tuo esiin myös nämä piirteet ja niiden
heijastaman itsekkään valtapolitiikan. Kekkosen luonteen pimeä
puoli ja siihen liittyvät ajoittain hillittömät elämäntavat
eivät ole täysin yksityisasioita, sillä ne esimerkiksi selittävät
ainakin osittain sen, että monet nuhteettomat poliitikot eivät
voineet koskaan hyväksyä Kekkosta tämän kiistattomasta
lahjakkuudesta huolimatta.
Juhani Suomi näkee lähes kaikissa Kekkosen toimissa ensisijaisesti
isänmaan etua vaalivan valtiomiehen, jota vain neuvostovastaiset ääriainekset
vastustivat. Kekkonen oli tunnetusti teräväsanainen vastustajiaan
kohtaan. Niinpä hänellä oli taipumus leimata nämä
päiväkirjassaan ja myllykirjeissään hyvin karkealla
tavalla. Kekkosen suorasukaiset arviot muista poliitikoista näyttävätkin
jossakin määrin heijastuneen Suomen teoksiin. Lukija ihmettelee
monesti, miten kuvatunlaisia "tunareita" pääsi pesiytymään
maamme poliittiseen eliittiin.
Lehtinen kuvaakin näiden ja monen muun poliitikon toimintaa selvästi
ymmärtävämmässä valossa kuin Suomi. Esimerkiksi
Rafael Paasio ei ollutkaan neuvostosuhteissaan yksiselitteisesti kömpelö,
vaan hän yritti isänmaallisena miehenä estää venäläisten
vaikutuksen maamme sisäpolitiikkaan. Tosin hänen voimansa eivät
tähän riittäneet kun häntä vastustamassa oli jopa
oma presidentti. Vastaavasti Lehtinen kuvaa Johannes Virolaisen huomattavasti
ymmärtävämmin kuin Suomi.
Urho Kekkosessa oli myös valoisa puolensa. Hän ajatteli omalla
tavallaan isänmaan etua mm. lähentäessään maatamme
varovaisesti länteen, hoitaessaan taitavasti talouspolitiikkaa venäläisten
kanssa ja torjuessaan selvästi maallemme vahingollisia yhteistyöehdotuksia.
Kekkonen ymmärsi syrjäseutujen vähävaraisia ja oli
yleensä uskollinen ystävilleen. Hän oli halutessaan loistava
seuramies ja armoitettu humoristi. Hän antoi hyvin paljon anteeksi
todellisina ystävinään ja kannattajinaan pitämilleen.
Kuvaavaa Juhani Suomen myötäsukaiselle asennoitumiselle teostensa
päähenkilöön on hänen näkemyksensä,
että Kekkonen ei ajatellut päiväkirjojensa tulevan koskaan
julkisuuteen. Todennäköiseltä kuitenkin vaikuttaa, että
näin merkittävässä asemassa ollut valtiomies, joka
huolellisesti arkistoi kaikki paperinsa, ei voinut ajatella näin naivisti.
Luultavasti hän jätti historian tuomiota ajatellen muitakin arkaluontoisia
asioita kuin noottikriisiä koskevat kommentit kirjaamatta päiväkirjaansa.
Suorasukaiset arviot vastustajista jäivät hänen "kostonaan"
jälkipolvien ihmeteltäväksi. Tosin ne kertovat hänestä
itsestään enemmän kuin kohteistaan.
Kiistatta merkittävää valtiomiestämme Urho Kekkosta
ja hänen valtakauttaan koskeva tutkimus ilmeisesti jatkuu ja samalla
tulkinnat täsmentyvät. Koskaan Kekkosesta ei kuitenkaan tulla
saamaan lopullista, yksiselitteistä kuvaa: hänessä oli liikaa
vastakkaisia särmiä.
Tutkijan valinnat ja niiden taustalla piilevä tunnepohjainenkin
asennoituminen Kekkoseen tulee aina vaikuttamaan lopputuloksiin, mutta
nyt nähdyt tunteenomaiset kannanotot vähenevät ajan myötä.
Tunteet ovat sinänsä erottamaton osa ihmisen toimintaa tieteessä,
politiikassa ja arkielämässäkin, mutta niille ei tulisi
antaa yliotetta realismiin tähtäävästä harkinnasta.
Pekka Pihlanto
professori
Turun kauppakorkeakoulu
|