Tulilinjalle nousee erityisesti kaksi yrityksen sidosryhmää. Ensinnäkin luonnollisesti yrityksen toimiva johto, joka oli siirtänyt itselleen varallisuutta ylimitoitettujen, miljardiluokan bonusten ja eläke-etujen muodossa. Yhtiön kerrotaan maksaneen noin kolmen miljardin kruunun suuruiset bonukset ja palkkiot parillekymmenelle johtajalle 1970-luvulta lähtien. Johtoa epäillään törkeästä luottamusaseman väärinkäytöstä ja veropetoksesta. Myös Ericssonin entisiä johtajia epäillään veropetoksista ja juttuun liittyy lahjusepäilyjä. Skandian tytäryhtiössäkin oli jaettu ylisuuria bonuksia.
Johtajien asuntoja oli korjattu ylellisesti yhtiön laskuun ja kustannuksia
peitelty kirjanpidossa. Yrityksen palkitsemisjärjestelmä havaittiin
sattumanvaraiseksi, sillä palkkio ei kohdistunut aina niille, jotka
sen olisivat todella ansainneet. Kaiken tämän lisäksi paljastui
Skandian varainhallintayhtiön epäedulliseksi epäilty myynti,
jossa kärsivät henkivakuutusyhtiö Skandia Liv sekä
tämän yhtiön vakuutussäästäjät. Skandia
kuuluu käyttäneen Skandia Liviä vuosikaudet lypsylehmänään
ja on imenyt sieltä vuosittain kymmeniä miljoonia euroja.
Tilintarkastajat eivät reagoineetToimivan johdon ohella kriittisen huomion kohteeksi joutuivat Skandian tilintarkastajat. KHT-veteraani Yrjö Tuokko ihmetteli, että tilintarkastajat eivät reagoineet jo hyvissä ajoin. Heillä ei ollut henkistä kanttia nostaa asiaa julkisuuteen. Ilmeisesti liiallinen riippuvuus suuresta asiakkaasta oli esteenä: johdon ahneus ja tilintarkastajien lepsuus on tuhoisa yhdistelmä, Tuokko kiteytti. Paitsi tilintarkastus, myös yhtiön sisäinen tarkastus on joutunut moitteiden kohteeksi: se on leimattu olemattomaksi, minkä yhtiön hallitus onkin tavallaan myöntänyt todetessaan, että sisäistä tarkastusta vahvistetaan.Tilintarkastusala on jo aikaisempien skandaalien johdosta ryhtynyt ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin ja myös puolustamaan itseään. Tilintarkastukseen liittyviä uudistuksia on vireillä Suomessa, EU:n piirissä ja muuallakin maailmassa. Suomen KHT-yhdistyksen puheenjohtaja Anna-Maija Simola ja pitkän linjan KHT-tilintarkastaja Aunus Salmi ovat tähdentäneet, että tilintarkastaja ei voi nähdä kaikkea. Salmen mukaan sellaista järjestelmää ei olekaan, joka estää johtavien työntekijöiden suunnitelmallisen rikollisen toiminnan. Epäilemättä näin on, mutta Skandian tapaukseen tämä tuskin kaikilta osin pätee. Vai olivatko johdon eläkesopimukset salaisia ja eivätkö jättisuuret bonukset näkyneet oikeilla nimikkeillään kirjanpidossa? Ainakin johtajien asuntojen korjaukset oli kyllä naamioitu kirjanpidossa. Skandaali koskee luonnollisesti toimivan johdon ja tilintarkastajien lisäksi myös yhtiön hallitusta, jonka silmien alla tämä kaikki on päässyt tapahtumaan. Hallituksessa onkin suoritettu uudelleenjärjestelyjä, mutta itse prosessi on kangerrellut tavalla, joka ei lisää sijoittajien uskoa yhtiöön. Skandaalit eivät kuitenkaan jääneet tähän. Muualla Euroopassa Hollanti sai Aholdinsa ja Italia Parmalatinsa. Viimeksi mainitun tutkimukset laajenivat Yhdysvaltoihin, ja lahjontaepäilyjen osalta Ruotsiinkin. Parmalatin yhteydessä on puhuttu jopa mafiasta ja leimattu yritys "suureksi rikolliseksi yhteisöksi". Parmalatin kupla synnytettiin kirjaamalla taseeseen suuria määriä olemattomia eriä, joiden turvin ylisuuri velkaantuminen tuli mahdolliseksi. Kirjanpitopetosten yhteissumman epäiltiin nousevan pitkälti yli kymmenen miljardin euron. Yhtiön velkojen määrä on noussut moninkertaiseksi siitä, mitä yhtiö alunperin ilmoitti, ja sen liikevaihto- ja tulostietoja on todettu peukaloidun. Ongelman juurten uskotaan olevan Italian perhekapitalismissa: yksi mies määräsi suvereenisti jättiyhtiöstä. Tilintarkastajat auttoivat Parmalatin huikean rahoituskuplan luomisessa osallistumalla taseen manipulointiin, kaksoislaskutukseen ja valeliiketoiminnan harjoittamiseen. Eräitä yhtiön käyttämiä pankkeja on asetettu rikostutkintaan, sillä niiden epäillään tienneen kriisistä. Sitten oli vuorossa sveitsiläinen Adecco, maailman suurin henkilöstövuokrausyritys, jonka Pohjois-Amerikan yksikön tilinpidossa epäiltiin esiintyvän vilppiä. Eurooppa alkaakin jo olla valitettavan hyvin edustettuna ongelmayritysten luettelossa. Mitä tapaukset kertovat yritysmaailman moraalin tasosta? Voidaan
tietysti sanoa, että esimerkiksi Skandia on yksittäistapaus Pohjoismaissa,
mutta johdon palkkioskandaaleja on Ruotsissa kyllä esiintynyt jo aikaisemminkin.
Kaikkein näiden skandaalien jälkeen voidaan ainakin aavistella,
että yritysmaailman moraalin taso länsimaissa olisi yleisesti
laskenut.
Suomessakin tiettyä oireiluaMaamme on säästynyt skandaaleilta. Monet ovatkin sitä mieltä, että edellä mainitun suuruusluokan tapauksia ei meillä voisi tapahtuakaan. Liiketoimintakulttuurit ja myös kirjanpitosäännöstöt ovat meillä erilaiset kuin muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa.Kuitenkin tiettyä, joskin edellä mainittuja esimerkkejä huomattavasti lievempää etiikan puutteeseen viittaavaa oireilua on meilläkin havaittavissa. Rikollisesta toiminnasta ei sentään ole ollut kysymys. Sen sijaan ahneuden ja piittaamattomuuden tiliin lienee sijoitettavissa esimerkiksi ne suomalaisten yritysten toteuttamat mittavat irtisanomiset, joihin liittyivät suunnilleen samoihin aikoihin toteutetut suuret osingonjaot. Omistajilla on tietysti oikeus saada korvaus sijoittamastaan pääomasta siitäkin huolimatta, että henkilöstöä irtisanotaan. Toisaalta eettinen asennoituminen estäisi tällaisten helposti piittaamattomiksi tulkittavien päätösten tekemisen ajallisesti kovin lähellä henkilöstölle kipeitä leikkauksia. Ei ole johdon eikä omistajienkaan etu, jos työilmapiiriä pilataan onnettomasti ajoitetuilla ja ehkä osittain tarpeettomillakin irtisanomisilla. Yritykseen jääneiden työntekijöiden katkeruus ja työpaikkansa menettämisen pelko jäytävät yrityksen tulosta vaikeasti mitattavalla, mutta kuitenkin realisoituvalla tavalla. Esimerkiksi Wärtsilä Dieselin tapauksessa toimintojen siirto Italiaan on aiheuttanut italialaisen lakon tapaisia oireita. Mikäli näihin irtisanomistilanteisiin liittyy vielä anteliaita johdon optiosopimuksia, toimenpiteitä voidaan pitää vielä selvemmin epäeettisinä kuin samanaikaista runsasta osingonjakoa. Johdolla on usein saattanut ollut oma vaikutuksensa sen tilanteen kehittymiseen, jossa irtisanomisiin jouduttiin. Ei vaikuta hyvältä, jos irtisanomisten katsotaan johtuneen markkinavoimista, joille johto ei voinut mitään, ja samaan hengenvetoon kuitenkin todistellaan, että johto on optionsa ansainnut, saatuaan kurssit nousemaan. Tilanne muodostuu vielä onnettomammaksi etiikan kannalta, jos irtisanomisten nostamat osakekurssit lihottavat niistä päättäneiden johtajien optiotilejä. Eräs oire eettisistä ongelmista maamme talouselämässä
ovat myös sisäpiiritiedon väärinkäytösepäilyt,
joiden todettiin viime vuonna hieman lisääntyneen aikaisemmasta.
Taustalla on siis ollut johdon halu vaurastua sellaisten yhtiötä
koskevien tietojen avulla, joita muut eivät vielä tienneet.
Liiketoiminnan globalisoituminenko taustalla?Kaiken tämän taustalla näyttäisi inhimillisen heikkouden ohella olevan liiketoiminnan hallitsematon globalisoituminen ja siihen liittyvä kilpailun kiristyminen. Tulosten aikaansaaminen on muodostunut entistä tärkeämmäksi, ja kilpailun myötä se on tullut yritysjohdolle entistä haastavammaksi. Neljännesvuositalous on tehnyt yrityksen toiminnan ja sen tuloksen muodostumisen entistä läpinäkyvämmäksi. Kurssit reagoivat sijoittajien odotusten muutoksiin päivittäin ja jopa reaaliajassa. Suuret signaalit yritysten tuloskunnosta tulevat sitten neljännesvuosittain. Tämän kaiken seurauksena johdolta on mennyt työrauha, ja suunnitteluhorisontti on lyhentynyt lyhentymistään. Samalla on voimistunut kiusaus peukaloida tuloslukuja ja ulosmitata itselleen taloudellisia etuja pahan päivän varalle.Tällaisessa ympäristössä rauhallinen pitkän aikavälin harkinta vaikuttaa ylellisyydeltä. Monet kuitenkin pitävät tätä kehitystä aivan toivottavana ja perustelevat sitä resurssien tehokkaalla käytöllä. Siinä onkin mahdollisesti asian ydin: tarpeeksi monet vaikuttajat eivät vieläkään näe skandaaleja ja muita lieveilmiöitä riittävinä oireina ajattelutapojen muutoksen tarpeesta. Meilläkin omaksuttu yhdysvaltalainen rahoitusteoria nostaa yrityksen sidosryhmistä esille oikeastaan vain omistajat, unohtaen muut. Teoria tarjoaa arvovaltaisen tuen vallitsevan käytännön puolustajille. Keksiessään optioiden idean rahoitustutkijat tosin toivat valokeilaan omistajien seuraksi myös yrityksen ylimmän johdon, mutta kuten tiedämme, tämä ei kokonaistilannetta parantanut. Hiukan on kuitenkin aihetta optimismiinkin: hallitsematon optioiden käyttö näyttää olevan laantumassa myös meillä. Nokia ilmoitti valmistelevansa laajaa tulokseen perustuvaa osakeohjelmaa, ja samalla leikkaavansa merkittävästi optio-ohjelmiensa kokoa. Ericsson puolestaan jäädytti suunnitelmansa uusista optio-ohjelmista. Eräät tutkijat ovat kuitenkin väittäneet, että motiivi tuloksen manipulointiin on optioiden tilalle tai rinnalle tarjotuissa tulosperusteisissa kannustinjärjestelmissä vielä voimakkaampi kuin optiopalkitsemisessa, sillä palkkio riippuu pelkästään tuloksesta, jota on helpompi manipuloida kuin osakekursseja. Ratkaiseva ero on kuitenkin siinä, että tulosperusteisissa järjestelmissä ei ole mahdollisuutta niin suunnattomiin palkkioihin kuin löysissä optiojärjestelmissä. Juuri mahdollisuus rikastua kertaheitolla oli todennäköisesti ratkaiseva motiivi tuloksen ja kurssien manipulointeihin. Kohtuullisen palkkion takia ei kannata mainettaan vaarantaa. Selvää kuitenkin lienee, että perusongelmana on johtajien etiikan puute: mikään järjestelmä ei pystyne torjumaan johtajaa, joka haluaa itselleen etuja laittomin keinoin. Voiko siis sittenkään olla kysymys pelkästään
taloudellisen ympäristön muutoksista ja liian houkuttelevista
järjestelmistä, vai olisiko meillä ja muuallakin ollut jo
pitempään käynnissä moraalisten arvojen kannalta kielteinen
muutosprosessi? Esimerkiksi Suomessa on jo pitkään korostettu
yksilön vapautta liiallisuuksiin saakka. Jokaisen on saatava rajoituksitta
"toteuttaa itseään" siitä huolimatta, että melko hyvin
ennustettavissa olevat ihmisten epäonnistumiset elämänsä
hallinnassa tulevat sitten yhteiskunnan maksettaviksi. Olivatko suuret
ikäluokat viimeisiä, jotka vielä joutuivat kasvamaan sinänsä
ahdistavien rajoitusten ja auktoriteettien vaikutuspiirissä, mutta
samalla oppivat ottamaan vastuun tekemisistään? Kun yksilöiden
toiminnan säätelyä on purettu ja niin koulun kuin uskonnonkin
auktoriteetit kaadettu, ei liene saatu mitään korvaavaa tilalle.
Tähän vastuu- ja etiikkatyhjiöön tuntuisivat sopivan
yllättävän hyvin ne eri elämän aloilla tapahtuneet
ylilyönnit, joita on toistuvasti saatu seurata tiedotusv älineistä.
Yritysjohdon lisääntynyt ahneus on yksi näistä, mutta
ei tietenkään ainoa.
Muutkin sidosryhmät huomioonYhdysvalloissa on lämmitetty vanha pohjoismainen sidosryhmäteoria uudelleen stakeholder theoryn nimellä, mutta se ei liene yleisesti vaikuttanut yritysjohdon ajatteluun ja käytäntöihin. Joissakin tapauksissa se näyttää unohtuneen Pohjoismaissakin. Kuitenkin juuri sidosryhmäteoria ryyditettynä sopivalla annoksella yritysetiikkaa tarjoaisi ajattelun välineen, jolla yritysmaailmaa olisi mahdollista ryhtyä tervehdyttämään. Yrityshän nähdään sen mukaan kaikkien sidosryhmiensä eli omistajien, johdon, muun henkilöstön, luotonantajien, hankkijoiden, asiakkaiden, julkisen vallan jne. yhteenliittymänä. Jokainen ryhmä antaa yritykseen jonkin panoksen ja odottaa saavansa siitä vastikkeen. Niin kauan kuin panos-vastike-suhde on vähintään tyydyttävä, yksittäinen sidosryhmän jäsen pysyttelee mukana.Tämä ajattelumalli voidaan kuitenkin tulkita myös mekaanisesti ja sidosryhmien todellisesta hyvinvoinnista piittaamatta. Eettinen näkökulma toisikin sidosryhmämalliin tietyn tärkeä sisällön: ei ole samantekevää, mitä muiden sidosryhmien kuin omistajien ja johdon jäsenet ajattelevat, vaikka yhteistoiminta näyttäisikin jatkuvan. Tyytyväinen yksilö toimii mielellään ja tehokkaasti yrityksen edun mukaisesti. Eettiseen ajatteluun kuuluu, että itselle ei rohmuta kohtuuttomia ja vaikeasti perusteltavia osuuksia, vaikka se olisi laillisuuden rajoissakin. Aikaisemmin yhteisön kulttuuri ja valvonta vaimensivat suurimmat hillittömyydet. Edellä mainitsemaani liioiteltuun yksityisyyteen käpertyvää ajattelua olisi aihetta tarkistaa ja lisätä yhteisöllisyyttä. Nyt yhteiskunnallinen ja yhteisöllinen vastuu näyttävät jääneen pois sanavarastostamme. Nykyinen kehitys voikin jatkuessaan muodostua talouselämälle
ja yritysten johtajille vahingolliseksi. Menetettyä uskottavuutta
on hyvin vaikea palauttaa ainakaan nopeasti. Jo nyt voi arvioida meilläkin
yritysten johtajien kollektiivina nauttiman arvovallan jossakin määrin
vähentyneen. Esimerkiksi kipeitä irtisanomisia ja muita leikkauksia
olisi huomattavasti helpompi uskottavasti perustella, jos oma tontti olisi
puhdas.
Minkälaiseksi ajattelemme ihmisen?Eettisissä ongelmissa on loppujen lopuksi kysymys ihmisestä - siitä minkälainen ihminen todellisuudessa on peruspiirteiltään. Siksi olisikin päästävä analysoimaan niitä mekanismeja, jotka ihmisessä vaikuttavat. Vasta sitten on mahdollisuus realistisesti arvioida, mitä on tehtävissä.Lähes koko tutkijanurani ajan olenkin pyrkinyt selvittelemään, minkälaiseksi meidän olisi hyödyllistä ajatella yritysmaailmassa toimiva ihminen: johtaja, laskelman laatija ja sen käyttäjä, tilintarkastaja, jne. Kysymyksen mielekkyys on siinä, että muun muassa kauppakorkeakouluissa tarjotaan edelleen liian usein yltiörationaalisen ja mekaanisen homo economicuksen mallia, johon eettisyys ei oikein istu. On olemassa vaara, että opiskelijat vievät tämän yksipuolisen ja epärealistisen kummajaisen mukanaan yritysmaailmaan. Uppoutumatta tässä tarkemmin homo economicuksen vaihtoehtoihin totean vain, että se minkälaiseksi ajattelemme ihmisen "prototyypin", heijastuu väistämättä tapoihin, joilla toimimme muiden kanssa johtajina, laskentahenkilöinä, tilintarkastajina, asiakkaina, jne. Jos ihminen on ajatusmallimme mukaan mekanistinen, ärsykesidonnainen, tiukasti omaa etuaan ajava hyödynmaksimoija, me toimimme suhteessa muihin tämän käsityksemme mukaisesti, ja meistäkin uhkaa tulla samanlaisia. Emme voi vaihtaa ihmiskäsitystämme täysin toiseksi myöskään silloin kun suljemme työpaikkamme oven ja poistumme. Siten yksiviivaisen käsityksemme ongelmat heijastuvat yksityiselämäämmekin. Kun kirjoitin 1980-luvun loppupuolella talouden toimijoiden käyttäytymisen huomioon ottamisen tärkeydestä näytti siltä, että niin yhteiskunnassa yleensä kuin talouselämässäkin vallitsevat tendenssit eivät suosi tällaista pohdiskelua. Esimerkiksi rahoitusmarkkinoiden ja uusien rahoitusinstrumenttien kehittyminen tuntui silloin vievän huomiota tekniseen, instrumentaaliseen suuntaan. Tämän kehityksen myötä oli samalla paljastumassa aukkoja talouden toimijoiden käyttäytymistä koskevan tietämyksen suhteen. Tietoa tosin oli jo silloinkin riittävästi, mutta se ei vain hakeutunut esimerkiksi käytännön yritystoiminnan piiriin. Myös tietotekniikan ja sen sovellusten voimakas kehitys näytti tekevän välttämättömäksi järjestelmien käyttäjien ominaisuuksien aikaisempaa syvällisemmän pohdiskelun, mutta harva siihen ryhtyi. Samaa voinee vähintään yhtä perustellusti sanoa
nykyisestäkin tilanteesta. Kun yritystoiminta ja siihen liittyen tietojärjestelmät,
laskentatoimi sekä tilintarkastus ovat jatkuvassa muutoksen tilassa,
huomio uhkaa keskittyä yksinomaan teknisiin ilmiöihin kuten raportoituihin
tuloksiin, pörssikursseihin, tietotekniikkaan, IAS-standardeihin,
jne. Vähemmälle jää se, miten ihmiset yleensä
toimivat, miten he yleisesti ottaen ajavat omaa etuaan, reagoivat paineissa
ja menestyksen huumassa, miten tämä kaikki vaikuttaa näiden
järjestelmien käyttöön sekä miten järjestelmät
vaikuttavat ihmisiin.
Terve järki riittää pitkälleKuten tiedämme, käytännön toiminnassa ihminen omine intresseineen, vahvuuksineen ja heikkouksineen kietoutuu kaikkiin mainittuihin teknisen tason ilmiöihin erottamattomalla tavalla. Sen ovat Skandia ja muut skandaalit monien yllätykseksi kärjistetysti osoittaneet. Koska näin on myös yritystoiminnan pienemmissäkin jokapäiväisissä tapahtumissa, meidän ei enää pitäisi lokeroida ihmisiin liittyviä näkökohtia totuttuun tapaan erilleen itse varsinaisista "asioista". Ihminen ja eettinen ulottuvuus ovat niin tärkeitä, että emme voi jättää niitä pelkästään psykologien, sosiologien, filosofien ja juhlapuhujien huoleksi. Meidän on tuotava ne osaksi jokapäiväistä toimintaamme yritys- ja muissa organisaatioissa - eikä vasta sitten kun jokin menee vikaan etiikan pettäessä. Helppoa tämä ei kuitenkaan ole siinä ympäristössä, jossa nyt joudumme toimimaan.Vaikka nykyisin puhutaankin elinikäisestä opiskelusta ja oppimisesta, edellä sanottu ei tarkoita sitä, että yrityksissä toimivien pitäisi kiireittensä keskellä ryhtyä opiskelemaan ihmistieteitä ja etiikan sääntöjä. Terve käytännön järki - ja tunne - riittävät kyllä varsin pitkälle tosiasioiden tunnustamiseksi, muutostarpeen analysoimiseksi sekä toteutuksen käynnistämiseksi. Sen sijaan kauppakorkeakoulut ja muutkin kaupallista sivistystä jakavat koulutusyksiköt voisivat ottaa ohjelmiinsa nykyistä laajemmin ihmisen käyttäytymiseen ja yritysetiikkaan liittyvää opetusta. Opiskelijoilla pitäisi olla enemmän aikaa kuin yritysten johtajilla ja muulla henkilökunnalla paneutua näihin tärkeisiin perusasioihin riittävällä syvällisyydellä. Pekka Pihlanto
|
||||||||
PalautettaAsko Korpela: Homo economicus
Pekka Pihlanto: Lisää homo economicuksesta
Asko Korpela: Mitä on hyöty ja mitä on taloudellisuus?
Pekka Pihlanto: Perinteinen homo economicus
|
||||||||
Lähetä palautetta! |