Kansanedustaja
Kimmo Kiljunen viittaa Aasian hyökyaaltokatastrofiin ja pitää
sitä esimerkkinä uudesta uhkasta, jota ei ole otettu huomioon
(TS 4.1.). Toteutunut uhka on kieltämättä uusi, mutta Kiljunen
tekee asiasta sen yllättävän johtopäätöksen,
että viime vuoden turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa keskustelussa
keskityttiin vanhentuneisiin turvallisuusuhkiin ja siten vääriin
asioihin, kuten jalkaväkimiinoihin, Natoon liittymiseen ja varuskuntien
lakkauttamiseen.
Kiljusen lausunto on erinomainen esimerkki siitä, että suomalaiseen
keskusteluun ei mahdu kerrallaan kuin yksi asia. Globalisaation myötä
suomalaiset ovat kieltämättä päässeet entistä
suuremmin joukoin matkustamaan alueille, missä luonnonkatastrofit
ja myös poliittiset häiriöt voivat saattaa heidät hengenvaaraan.
Mutta mitä nämä näkymät vaikuttavat lähialueittemme
turvallisuuspoliittisiin uhkiin? Eivät tietenkään mitään.
Huomiomme on inhimillisistä syistä nyt kohdistunut tuoreeseen
katastrofiin ja mahdollisesti uusien samantyyppisten torjuntaan. Tämä
ei tietenkään tarkoita sitä, että entiset uhkat haihtuisivat
olemattomiin tai että niiden hoitamiseen ei enää olisi taloudellisia
mahdollisuuksia uusien ohella.
Meillä on edelleen naapurinamme poliittiselta kehitykseltään
arvaamaton suurvalta. Vieläkään ei tunnu olevan poliittisesti
korrektia muistuttaa tästä mahdollisuudesta varsinkaan nyt, kun
naapureiden johtajat ovat vakuutelleet suhteiden ongelmattomuutta. Naapurimme
tapaisessa yhteiskunnassa voi kuitenkin joskus, vaikkakin ehkä hyvin
kaukana tulevaisuudessa, sattua täysin ennakoimattomia sosiaalisia
tai poliittisia "maanjäristyksiä", joihin on viisasta varautua.
Olemme liittymässä EU:n nopean toiminnan joukkoihin ja ilmeisesti
jopa hyväksymässä niiden operaatioiden käynnistämisen
ilman YK:n mandaattia. Viimeksi mainitusta voi seurata mahdollisuus, että
joudumme tilanteeseen, jossa Venäjä on eri kannalla kuin EU.
YK:n mandaatissahan olisi tällaisessa tapauksessa se vika, että
joukkojen toiminta estyisi ja mahdollinen kansanmurha jatkuisi esteettä.
Jo mahdollisuus joutua eri puolille kuin Venäjä merkitsee
mielestäni sitä, että Naton turvatakuu meille olisi paikallaan.
Jos taas ratkaisumme olisi se, että näissä Venäjän
vastustamissa tapauksissa torjuisimme osallistumisen, heräisivät
syystäkin suomettumisväitteet uskottavuuttamme nakertamaan.
Kun suurin osa EU:n jäsenmaista jo kuuluu Natoon, ei meillä
pitäisi olla mitään todellista syytä torjua jäsenyys.
Sen ei tarvitsisi merkitä sotilaallisiin konflikteihin joutumista,
mutta se varmistaisi, että meitä ei missään tilanteessa
ryhdyttäisi sotilaallisesti painostamaan.
Pekka Pihlanto
professori emeritus
Turku
|