Turun Normaalilyseon ylioppilasluokka VIII B vuonna 1960 oli näin jälkikäteen ajatellen vähän yksitoikkoinen joukko. Ei siitä olisi Anssi Kelakaan saanut oikein revityksi menestyshittiä: "Meistä tuli professoreita, professoreita, professoreita, professoreita, professoreita…" Luokalla oli nykymitoilla ylellisen vähän oppilaita, vain kaksikymmentä. Sittemmin heistä viidestä tuli professoreita. "Se on kaksikymmentäviisi prosenttia", laskee yksi heistä, Tauno Metsänkylä - ilman taskulaskinta, sillä hän on matematiikan professori. Yhtä suurta professoripitoisuutta ei mahdollisesti ole ollut millään muulla suomalaisella ylioppilasluokalla, vaikka sekä ylioppilaiden että professorien määrä on noista vuosista lisääntynyt tuntuvasti. Mukana on myös heidän entinen historianlehtorinsa Olli Miettinen,
78, joukosta ainoa, joka käy välillä tupakalla - nurkan
takana, kuten kaikki nykyisin. Miettinen oli jo nuorena opettajana oppilaitaan
ymmärtävä herrasmies, jonka arveltiin ammentavan opetusmetodinsa
Dale Carnegien klassikko-oppaasta Miten saan ystäviä, menestystä
ja vaikutusvaltaa. Miettinen muistetaan myös siitä, että
hän teki sinunkaupat oppilaittensa kanssa ja hänellä oli
periaatteita: "Sen valossa mitä kerran oli, voimme nähdä
mitä olemme ja mitä kerran voisi olla". Hän totesi, että
on aika jäädä eläkkeelle, kun näkee aikuisen miehen
- opettajakollegan - tulevan kouluun villapaidassa!
Aktiivinen opettajainhuoneKukaan heistä ei oikein osaa sanoa, miksi heitä on niinkin paljon - siis professoreita samalta luokalta, ja aika monta muutakin pitkälle kouluttautunutta. "Kyllä kai se on sattumaa ennen kaikkea", arvioi Metsänkylä.Kuitenkin tuon ajan Norssista löytyy myös muutamia järkeenkäypiä selityksiä. Aiempi Turun yhteislyseo oli juuri muuttunut normaalilyseoksi ja siirtynyt vanhasta ahtaasta postitalosta uusiin kelvollisiin tiloihin Mestarinkadulle. Nykyisin Turun normaalikoulu toimii Varissuolla. Saman tien vaihtui suuri osa opettajakunnasta - suoraan sanottuna paljon entisiä pätevämpiin ja modernimmin ajatteleviin. Oman panoksensa toivat myös normaalilyseoon kuuluvat auskultantit. Kunnianhimoa riitti, sillä vuoden 1960 luokista tulivat ensimmäiset ylioppilaat, jotka olivat käyneet koko lukionsa uudistetussa koulussa. Koulu sai myös uuden rehtorin, Sampo Haahtelan, joka toi mukanaan
siihen aikaan radikaaleja aatteita, kuten oppilaiden itsehallinnon - nykytermein
kouludemokratian. Haahtela myös kirjoitti romaaneja, mm. Opettajainhuoneen
(Gummerus 1956), josta hänen oppilaansa löytävät tuttuja
piirteitä. Juuri opettajainhuone oli myös Norssin sydän.
"Siellä oli poikkeuksellisen miellyttävä ja aktiivinen ilmapiiri,
pioneerihenkeä. Se ei ollut preussilaista kuria, mutta ei toisaalta
sallittu auskultanttien sooloiluakaan."
Kehtasi pitää koulunkäynnistäAjan mittaan turkulaiset tottuivat tulokkaisiin ja päinvastoin. Ylioppilasluokalla oli jo kaikille selvää, että ainakin luokan välkystä Tauno Metsänkylästä tulee vielä jotakin. Ruotsin yliopettaja Ossi Lahti ei liene antanut sattumalta "Tanulle" esimerkkilausetta: "Med tiden kan han bli professor." Kaikki luokassa tiesivät, että niin käy - ja niin kävi sen jälkeen, kun Metsänkylä kirjoitti kuusi ällää. Selvää oli sekin, että Tauno seuraisi isänsä, matikanopettaja Yrjön jälkiä joko matemaatikoksi tai opettajaksi - tai molemmiksi. Hänen erikoisalaansa ovat "ympyräkunnat, jotka eivät tarkoita Haminaa". Tila ei riitä selvittämään, mitä ne tarkoittavat, sillä kun Tauno lähetti klassista matematiikkaa käsittelevän väitöskirjansa Olli Miettiselle, tämä sanoo ymmärtäneensä siitä vain painopaikan."Häpeämättömästi pidin koulunkäynnistä, varsinkin lukiossa oli tavattoman mukavaa", Metsänkylä tunnustaa. Se hänelle sallittiin, koska minkäpä hän lahjakkuudelleen voi, eikä koulukiusaamista ollut siihen aikaan vielä oikein keksittykään ainakaan sillä nimellä. "Ilmapiiri oppilaiden kesken oli ehkä suvaitsevampi kuin se tietääkseni on nykyisin", arvioi Pihlanto. "Ehkä se johtui myös kovasta kurista." "Ennen ymmärrettiin puolesta sanasta. Nyt ymmärretään
puolet sanoista", huomauttaa Olli Miettinen. "Onhan se laitaa, ettei vielä
yläasteellakaan opita, kuinka paljon on 7 x 7 metrin kokoisen neliön
pinta-ala! Ja se näkyy myöhemmässäkin koulutuksessa
- jopa erikoislääkäreiden tasossa."
Improbaturilla professoriksi
Kielitaito vaikutti myös Seppälän uranvalintaan. Hän
lähti lukemaan kemian insinööriksi Åbo Akademiin,
mutta ei osannut tarpeeksi ruotsia. Eläintiedettä opiskellessaan
hän kypsyi latinaan. "Niinpä päädyin maantieteilijäksi."
Sillä alalla hän on joutunut oppimaan kieliä kantapään
kautta, aluksi kääntämällä puolalaisten englanninkielistä
mongerrusta saksaksi, sittemmin julkaisemalla teoksia englanniksi ja tutkijana
muun muassa Englannissa, Uudessa Seelannissa, Saksassa ja Kanadassa. Maantieteilijän
uransa hän aloitti "kenttäorjana" Lapissa ja on viihtynyt kylmässä
muutenkin, muun muassa Etelämantereella. Yli kaksi vuotta elämästään
hän on asunut teltassa.
Professorin pahin hetkiLaajasti maailmaa on kiertänyt myös Juha Niinikoski, joka väitteli Turun yliopistossa ja jatkoi tutkijana San Fransiscossa. Turkuun palattuaan hän erikoistui kirurgiaan ja myöhemmin thorax- ja verisuonikirurgiaan. Hänellä on myös erityispätevyys sukellus- ja ylipainelääketieteessä. Hänen uransa raskain urakka sattui vuodelle 1994, kun hän johti Turun yliopistollisessa keskussairaalassa Estonian uppoamisesta selvinneiden pelastusoperaatiota. "Siinä työssä päivät venyivät 18-tuntisiksi, kun piti hoitaa vähän kaikkea hyportermiapotilaista pääministerivieraisiin ja mediaan saakka. Mutta yksikään hoitoon tuoduista ei menehtynyt."Matti Mäkeläkin suunnitteli lääketieteen uraa, eläinlääkärinä,
mutta ei siitä mitään tullut, kun nuori mies pyörtyi
nähdessään verta. Ei hänestä tullut myöskään
geologia eikä metsänhoitajaa, tuli fyysikko ja tietojenkäsittelyopin
professori. "Piti tehdä väitöskirja, kun en ymmärtänyt
seminaariesitelmäni aihetta. En tosin ymmärrä sitä
vieläkään, se oli jotain numeerisen analyysin teoriaa."
Monipuolisen miehen erikoisharrastuksiin kuuluvat erikoisharrastukset:
sellaisiksi hän mainitsee jokaisessa matrikkelissa eri lajin, muun
muassa pimeässä kävelemisen.
Pekka Pihlanto |
Palautetta |
Lähetä palautetta! |
Pihlanto Pekka 20060602 (20060602) o Asko.Korpela@nbl.fi o Webmaster