Pekka Seppänen kirjoittaa Pelin hengessä (Talouselämä
33/2006), että yrityksellä ei ole sielua, sydäntä,
eikä aivoja - vain ihmiset ajattelevat, eivät yritykset. Yritys
ei myöskään ole mitään mieltä, vain ihmiset
ovat, mutta silti Google-haulla löytyy satoja osumia esimerkiksi sanaparille
"Nokian mielestä".
Tämä näennäisen yksinkertainen oivallus on mielenkiintoinen
avaus. On tavanomaista, että yleisessä kielenkäytössä
ja tutkimuksessa puhutaan yrityksistä persoonattomina organisaatioina,
joilla on selkeät tavoitteet ja tahto. Organisaatioita pidetään
"ikiliikkujina", jotka eivät juurikaan kaipaa ihmisten panosta.
Niinpä esimerkiksi johtamisen alueella käsitellään
muun muassa johtamismenetelmiä ja organisaatiomuotoja ihmisistä
irrallisina asioina. Samoin laskentatoimessa keskitytään tavallisesti
laskentamenetelmiin ja -järjestelmiin unohtaen toimijat.
Ajattelevien ihmisten häivyttämisellä on haittansa, sillä
käytännössä inhimilliset toimijat ovat yhtä tärkeitä
elementtejä kuin elottomat järjestelmät - joskus jopa tärkeämpiä.
Ihmiset ja järjestelmät kietoutuvat yhteen ja vaikuttavat toisiinsa.
Ihmisethän tekevät järjestelmät ja "pyörittävät"
niitä, ihmiset myös elävät niiden vaikutuspiirissä.
Pelkkien järjestelmien tarkastelu johtaakin siihen, että ongelmia
asetetaan ja ratkaistaan osajärjestelmän ehdoilla, sillä
elottomat rakenteet ja niissä toimivat ihmiset muodostavat tietyn
kokonaisjärjestelmän. Niinpä vastauksiakin saadaan vain
osaongelmiin.
Ei riitä, että henkilöstö- ja ihmisjohtaminen lokeroidaan
erillisiksi tiedon ja tieteen alueiksi, vaan ihmiset olisi syytä ottaa
huomioon keskeisenä elementtinä periaatteessa kaikkia yrityksen
toimintoja ja osa-alueita tarkasteltaessa - samaan tapaan kuin päätoimittaja
Seppänen tekee kolumninsa esimerkeissä.
Pitäisikin kysyä, miten ihmiset ja ryhmät vaikuttavat
järjestelmän toimintaan, ja miten järjestelmä ongelmineen
ja ratkaisuineen vaikuttaa ihmisiin. Vaikutukset eivät suinkaan ole
aina toivottuja.
Kun kysymyksissä mennään syvemmälle, joudutaan myös
miettimään - niin käytännön työssä kuin
käytännönläheisessä tutkimuksessakin - minkälaisia
ihmiset yleisesti ottaen ovat ja minkälaisia ovat ominaisuuksiltaan
juuri tietyssä organisaatiossa, tietyssä tehtävässä
toimivat yksilöt. Tämän tiedon perusteella voidaan pyrkiä
ymmärtämään yrityksen ja sen järjestelmien toimintaa
entistä syvällisemmin ja ehkä myös paremmin ennakoimaan
sitä.
Pekka Pihlanto
laskentatoimen professori emeritus
Turun kauppakorkeakoulu