Yliopiston luonteesta:
Innovaatioyliopisto ei ole aito yliopisto
Kansan Uutiset, Viikkolehti 23.11.2007
Teknillisen korkeakoulun, Helsingin kauppakorkeakoulun ja Taideteollisen
korkeakoulun yhteinen innovaatioyliopistohanke etenee opetusministerin
mukaan kuin juna, piittaamatta asiantuntijoiden keskuudessa syntyneestä
yhä voimistuvasta kritiikistä. Viimeksi Turun yliopiston emeritusprofessorit
Keijo Paunio ja Risto Santti vaativat Tieteessä tapahtuu-lehdessä
(7/2007) eduskuntaa kaatamaan hankkeen. Tämä olisikin viisasta,
mutta milloin meillä on luovuttu jo päätetyn hankkeen toteutuksesta,
vaikka se todettaisiin täydeksi tyhmyydeksi?
Alun perin huippuyliopistoksi kutsuttu hanke perustuu käsitykseen,
että yhdistämällä kolme Suomessa tyypillistä tasoa
edustavaa yliopistoa, saavutettaisiin isolla rahalla tieteellistä
huippua edustava kokonaisuus. Miten keskinkertaisia yhdistämällä
saataisiin huippuja? Akatemiaprofessori Olli Lounasmaa on osuvasti todennut,
että huippuyliopistoa ei perusteta - se syntyy.
Sailaksen paperi pohjana
Valtiosihteeri Raimo Sailaksen vetämä työryhmä päätyi
siihen näkemykseen, että innovaatioyliopisto saadaan aikaan suurella
taloudellisella panostuksella ja organisoimalla hallinnollisia rakenteita
uudelleen. Hankkeen peruspääomaksi on kaavailtu 700 miljoonaa
euroa, josta 500 miljoonaa tulisi valtiolta ja loput talouselämältä.
Lisäksi on luvassa huomattava vuotuisen käyttömäärärahan
korotus. Pelkkä raha ei kuitenkaan ratkaise yliopiston paremmuutta
- jos itse hankkeen idea ontuu, kuten tässä tapauksessa - vaan
rahat valuvat hukkaan.
Myöskään organisaatiokaavioiden laatikoita uuteen uskoon
siirtelemällä ei saavuteta innovaatioita eli uudistuksia, vaikka
meillä valtionhallinnossa tunnutaan näin uskottavan. Tutkijoiden
toiminta ja hedelmällinen yhteistyö, joka on uutta luovan tutkimuksen
eräs elinehto, ei parane siitä, että heidät sijoitetaan
saman katon alle. Päinvastoin, suuria yksiköitä väkivaltaisesti
luomalla synnytetään vain lisää byrokratiaa, joka on
omiaan tappamaan luovuutta. Hyvät tutkijat löytävät
nykyisessä tietoyhteiskunnassa yhteistyökumppaninsa organisaatioiden
ja valtioiden rajoista piittaamatta mistä tahansa.
Nykyisin yliopistoiltamme vaaditaan rahoituksensa varmistamiseksi tieteellisiä
ja opetuksellisia näyttöjä. Innovaatioyliopistolle tulisi
edellä mainittu pääoma ilman mitään nimenomaista
tulosvaatimusta: pelkät odotukset ja lupaukset joskus kaukaisessa
tulevaisuudessa mahdollisesti saavutettavista tuloksista riittävät.
Maamme hallitus ottaa siis melkoisen riskin aikoessaan heittää
näin suuren rahasumman kuin mustaan aukkoon.
Päinvastaisista vakuutteluista huolimatta on myös pelättävissä,
että tämä pääoma on poissa maamme muilta yliopistoilta,
sillä näin suuri tasokorotus yliopistobudjettiin ei tunnu uskottavalta.
On vastuutonta ryhtyä pelaamaan tämän kaltaista riskialtista
peliä valtion muutoinkin niukkenevilla budjettivaroilla. Ellei raha
ole poissa muilta yliopistoilta, otetaanko se esimerkiksi sosiaalisektorilta
- sairaat ja vanhuksetko saavat kärsiä innovaatiohuumasta? Monet
nykyiset yliopistot ovat jo tietyiltä osiltaan huippuja - niiden kurjistaminen
olisi onnetonta tiedepolitiikkaa.
Perinteinen yliopistomalli
toimii hyvin
Olemme useassa yhteydessä (mm. Kansan Uutiset 20.4.07 ja Kaleva 20.10.07)
tuoneet esiin esimerkin suhteellisen nuoren yliopiston onnistuneesta kehityksestä.
Oulun yliopisto sai alkunsa, kun yliopistomies Urho Kekkonen ja talonpoikaisjärjellä
ajatteleva opetusministeri Kerttu Saalasti katsoivat kaukonäköisesti,
että pohjoiseen tarvitaan yliopisto. He edustivat sitä henkeä,
että yliopistoväki tietää mitä tekee, eivätkä
he halunneet perustamisen jälkeen enää enemmälti puuttua
yliopiston autonomiaan: perinteinen yliopistomalli kelpasi heille. Tämän
yliopiston menestystä kuvaa Nokian tulo Ouluun: se ei hakeutunut sinne
vapaan tonttimaan, vaan uuden tiedon johdosta, jota teknillinen tiedekunta
oli pystynyt luomaan.
Myös Oulun yliopiston tutkijajohtoinen lääketieteellinen
tiedekunta saavutti pian kansainvälisen kärjen tuottaen sekä
materiaalisia että immateriaalisia huipputuotteita. Oli merkittävää
koko Pohjois-Suomelle, että yliopistossa kyettiin kartoittamaan alueen
tyypillisiä sairauksia, ja yliopistoon nojaten rakennettiin kansainvälisestikin
ainutlaatuinen terveyden huoltoverkko. Tämä koitui erityisesti
vähäosaisen väestön hyväksi. Oulun yliopistossa
annettiin alusta alkaen viisaasti tilaa myös humanistisille tieteille,
mikä takaa tasaisen yhteiskunnallisen kehityksen tukemisen.
Oulun yliopiston kehittyessä saatiin konkreettinen havainto-opetus
siitä, että nimenomaan etevät yksilösuoritukset saavat
yliopiston kukoistukseen. Pioneereista voitaisiin mainita esimerkiksi K.
Kivirikko/R. Vihko (kemia), O. Räsänen (immunohistologia), M.
Järvinen (proteiinikemia) ja K. Kouvalainen/R. Herva (vastasyntyneiden
sairaudet).
Kaupallisia innovaatioita
talouselämälle?
Mitä sitten ovat innovaatiot, joita nyt suunnitellaan metsästettävän
suurilla rahoilla? Innovaatiolla tarkoitetaan jotakin uutuutta, tavallisimmin
uutuustuotetta, esimerkiksi teollista tai teknistä keksintöä.
Innovaatio on jokin idea, käytäntö tai esine, jota yksilöt
pitävät uutena. Kaupallisen innovaation ei siis tarvitse olla
todellinen - riittää, että niin uskotaan olevan!
Ei ole sattuma, että uuden yliopiston nimessä esiintyy kaupallisuutta
uhkuva innovaatio-termi. Kysymyksessä näyttää olevan
yritysmaailman ikioma yliopistohanke. Siihen viittaavat muun muassa talouselämältä
kerättävä kahden miljoonan euron pääomapanos ja
innovaatioyliopiston kaavailtu hallintomalli. Uusi yliopisto tullaan organisoimaan
säätiömuotoon. Säätiön hallitukseen kerätään
vahva edustus talouselämästä ja valtionhallinnosta - epäilemättä
myös valtiovarainministeriöstä, jossa idea varsinaisesti
haudutettiin. Hallituksen puheenjohtaja tulee varmaankin edustamaan jotakin
suuryritystä. Koska hallitus valitsee rehtorin, tämä joutuu
herkällä korvalla kuuntelemaan talouselämän ääntä,
jolloin tieteen ja opetuksen intressit jäävät väkisinkin
toissijaisiksi.
Juuri hankkeen innovaatiohakuisuus, rahoituspohja ja hallintomalli viittaavat
vahvasti siihen, että idea ei istu yliopiston perusajatukseen, vaan
on suorastaan sen vastainen. Innovaatioyliopisto ei siten tule olemaan
aito yliopisto. Vaikka suunnitelmissa toista vakuutetaan, siitä muodostuu
pikemminkin eräänlainen ammattikorkeakoulu - ammattiylipisto
- joka pyrkii tieteellisen huippututkimuksen sijasta kehittelemään
talouselämälle välittömästi hyödyllisiä
myyntikelpoisia uutuuksia. Kun diplomi-insinööri, ekonomi ja
teollinen muotoilija lyövät päänsä yhteen, alkaa
ehkä syntyä teknisesti eteviä, hyvin muotoiltuja ja erinomaisesti
kaupaksi meneviä tuotteita. Ne kerryttävät kyllä nopeasti
osakkeenomistajien ja optioita janoavien yritysjohtajien pankkitilejä,
mutta eivät tuota pitkäjänteisesti hyödyttäviä
tuotteita.
Tällainen yliopisto vetää puoleensa rahantuntevaa nuorisoa,
jota ei niinkään elähdytä tiedonhalu ja kiinnostus
itsensä sivistämiseen sekä yhteiskunnan kehittämiseen.
Nopea valmistuminen hyväpalkkaiseen ammattiin riittää, mutta
tutkimus ja tietojen syventäminen eivät kiinnosta. Niinpä
innovaatioyliopiston opetus tullaan järjestämään talouselämän
ohella näitä tulevaisuudessa epäilemättä lukukausimaksuja
maksavia "asiakkaita" parhaiten palvelevalla tavalla.
"Mestari tunnetaan rajoistaan"
Aidon yliopiston kivijalka on perustutkimus. Sillä tarkoitetaan tieteen
omista lähtökohdista etenevää, tieteellisen mielenkiinnon
ja tiedonhalun siivittämää tutkimusta. Uudella tiedolla
on siinä itseisarvo: tutkimuksen hyvyys ei tule lainkaan siitä,
suostuuko joku maksamaan sen tuloksista eli onko niillä kaupallista
arvoa. Tiede pyrkii totuuteen, mutta kaupallisvetoisessa tutkimuksessa
kuuluu ylimpänä tilaajan ääni. Selkokielellä sanottuna,
yliopiston tehtävänä on keksiä "ruuti", mutta ei enää
keksiä yhä lisää ruutia.
Tieteen omin ehdoin tutkimus on edennyt ja yliopistot kehittyneet niin
kauan kuin niitä on ollut olemassa. Tutkimukset on saatu tehdä
perusteellisesti ja rauhassa, ilman kaupallisten projektien tiukkoja määräaikoja:
hiljaa hyvä tulee -periaatteella. Kuten tiedetään, myös
tällä tavoin tehty tutkimus on tuottanut yhteiskuntia ja ihmiskuntaa
hyödyttäviä innovaatioita. Tämä on hyväksi
koettu tie, mutta se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, joita
globaalin neljännesvuositalouden maailmassa ei enää näytä
olevan. Monet opetusministeriön viime vuosien hankkeet, joiden ideat
on omaksuttu yritysmaailmasta ja eräiden aktiivipoliitikkojen kuvitelmista,
ovat pyrkineet tekemään yliopistoistamme yrityksiä muistuttavia
tehopakkauksia.
Eräs hyvin varoittava esimerkki yliopiston toimintaan puuttumisesta
lähivuosilta Turusta on opetusministeri Maija Raskin väkisin
läpi ajama sairaanhoitajien muuntokoulutus lääkäreiksi.
Se on maksanut yhteiskunnalle lukuisten tutkijoiden palkan verran, mutta
on saavutuksiltaan mitätön ja herättänyt turhautumista
opiskelijoidenkin keskuudessa. Kaiken kaikkiaan tällainen aktiivipoliitikon
harjoittama runnomistoiminta osoittaa, että asianomainen ei ymmärrä
yliopiston ylevää autonomista luonnetta, vaan käsittää
yliopiston lähinnä ammattikouluksi. Tässä kohden tulee
mieleen Johann Wolfgang von Goethen lausahdus: "Mestari tunnetaan rajoistaan".
Innovaatioyliopisto näyttää olevan viimeisin "innovaatio"
arveluttavalla tiellä, joka voi johtaa aidon yliopistolaitoksen rapautumiseen.
Innovaatioyliopistohanke ja yleensäkin yliopistojen muuttaminen
yrityksiksi saattavat tuottaa myös kannattajilleen ikävän
yllätyksen. Perustutkimus tulee mitä ilmeisimmin kuihtumaan lyhytjänteisyyden
aiheuttaman kiireen ja hosumisen seurauksena: tutkijoilla ei ole enää
aikaa paneutua syvällisiin ja haastaviin tutkimusaiheisiin, sillä
tutkimuksen rahoittajat ja tulosten mittaajat odottavat malttamattomina
kaupallisia innovaatioita. Siten on pelattava varman päälle ja
valittava tutkimusaiheet niin, että jo ennen tutkimustyön aloittamista
nähdään, mitä tuloksia tai tuloksilta näyttäviä
tuotoksia hankkeella saavutetaan. Yliopiston tutkimustoiminnan perusluonteeseen
sen sijaan kuuluu, että siinä on varaa ryhtyä tutkimaan
myös alkuperäiselle tutkimushypoteesille vastakkaistakin tulosta.
Vanha yliopistollinen totuus on, että jos kriittinen ja syvällinen
perustutkimus jää yliopistossa vähälle huomiolle ja
osaamattomien käsiin, niin kohta myös päivittäisen
akateemisen opetuksen taso alkaa murentua. Tällainen negatiivinen
kehitys on nyttemmin nähty konkreettisesti muutamissa nuorissa yliopistoissa,
joissa on demokratiauudistuksen innossa välttämättä
haluttu lisätä pikkubyrokraattijoukkion sanavaltaa yli tutkimuksen
sisällöstä vastaavien rehtorin ja professorien. Yliopisto
ei todellakaan voi olla demokratian, eikä minkään ylhäältä
asetetun säätelyjärjestelmän kokeilukenttä.
Mitä tulee innovaatioyliopistoon, kuten innovaation määritelmä
kertoo innovaatioyliopistossa riittää, että ihmiset - rahoittajat
ja asiakkaat - pitävät saavutettua tulosta uutena. Näin
ollen perustutkimuksen sijaan joudutaan tekemään lähinnä
vain soveltavaa tutkimusta. Siten innovaatioyliopiston rinnastus ammattikorkeakouluun
ei ole lainkaan perusteeton.
Uusi uljas innovaatioyliopisto saattaakin tuottaa jopa vähemmän
todellisia innovaatioita kuin perinteinen aito yliopisto. Siksi on anteeksi
antamatonta, jos tämän riskialttiin kokeilun annetaan hiukkaakaan
kaventaa maamme aitojen yliopistojen voimavaroja ja elinmahdollisuuksia.
Me molemmat kirjoittajat olemme olleet yliopistoelämässä
nelisenkymmentä vuotta ja nähneet monenlaista kokeilua ja kokeilun
yritystä esimerkiksi opetuksessa. Johtopäätöksemme
on, että noin viiden vuosisadan aikana muotoutunut akateeminen järjestelmä
on kaikkein parhaiten pärjännyt tehtävissään kansakunnan
hyväksi. Siten kaikenlaisessa yliopiston ulko- tai sisäpuolelta
tulevassa kajoamisessa yliopiston autonomiaan on oltava hyvin varovainen
ja harkitseva.
Pekka Pihlanto
liiketaloustiede, laskentatoimen
professori emeritus, KTT
Turku |
Ari Rinne
patologian professori, LKT
Berliini, Prenzlauer Berg |
|