|
||||||
01to | Valamoon, Valamoon...Aamulla anivarhain
Fennian edestä bussilla. Täysi lasti eli 45 henkeä. Suomalais-vaatimattomaan
tapaan kukaan ei ollut kehdannut asettua parhaille paikoille välittömästi
kuljettajan taakse, joten me viimeisinä tulleet saimme paikat,
jotka olisimme ehkä kehdanneet valloittaa myös ensimmäisinä.
Oli nimittäin emännällä tiedossa, että siinä
kuulee hyviä juttuja, sellaisiakin, joita ei puhuta koko bussille.
Näin onkin. Ratissa vuorottelee kaksi pyörittäjää
eikä kumpikaan tyydy vain rattia pyöritämään.
Varsinkin Samulilla on mahtava kokemus ja tietomäärä sekä
metsäasioissa että Karjalasta. Juttua riittää ja sitä
tulee kaikin puolin tyylikkäästi ja sopivasti. Ehkä hiukan
vähempi 'ryssittely' riittäisi. Ei sillä enää
nykyään irtopisteitä saa. No, ryssähän on ryssä
vaikka voissa paistettaisiin. Mutta niinhän se on tsuhnakin, vaikka
ei kyllä ollenkaan tällä matkalla, ei häirikköärhentelijöitä
eikä örisijöitä, joita kyllä valitettavasti ylensä
näin isoon bussilastilliseen joku mahtuu. Samuli on epäilemättä
StoraEnson tietoinen valinta kokemuksen perusteella. Mutta en usko, että
Kirsi, tietäjän sukua hänkin, mitenkään oli pystynyt
etukäteen varmistamaan muita oppaita, ainakaan ei kai luostareissa.
Mutta meillä oli tuuria. En aikoihin matkoillani muista niin hyviä
opastuksia kuin saimme molemmissa luostareissa, vanhassa ja uudessa Valamossa.
http://www.storaenso.com/CDAvgn/main/0,,1_-1000-3218-,00.html |
|||||
Kiteen
sahalle suunnataan. Mutta eipä mennä asioiden edelle.
Matkaa körötellään siis leppoisasti Samulin ja Kirsin
jutellessa mukavia. Ensimmäinen pysähdys on jalkojen oikaisu
ja kahvit Utissa. Sitten taas jatketaan kuutostietä. Ennen vanhaan
sitä nimitetiin Karjalan pikatieksi. Itse suunnilleen kerran vuodessa
sitä tulen ajaneeksi. Siellä on jotenkin oma tnnnelmansa, tilaa
on sopivasti ja matka joutuu. Ei ole sitä ärhäkkyyttä
ja ahtauden tuntua, joka vallitsee 4, 5 ja 7 teillä, joita useammin
ajelen. Ylikäydään Imatra, nähdään Kägönen
ja sipaistaan Parikkalassa sitä rajan kulmaa, jolla Venäjä
työntyy lähes kiinni tiehen. Vihdoin tullaan Kiteelle. Muuten
on tuttu paikka, kun tytär ja vävy siellä yhden kesän
viettivät ja vävy siellä opiskelikin, mutta saha on uusi
tuttavuus.
Itsekin olen ollut kesän sahalla töissä melkein 50 vuotta sitten Ruotsissa. Muistaakseni neljä komeata taapelia ladoin lankkuja kesän mittaan sirkkelin tuotoksena. Täällä Kiteellä on toinen meininki. Vaikka on vuorossa töissä vain nelin-viisinkertainen määrä ukkoja, on tuotos varmaan neli-viisikymmenkertainen, ehkä vieläkin enemmän, Eskilstunan Lövgårdin sahan tuotokseen verrattuna. On tosi mielenkiintoista nähdä tukin tie alusta loppuun. En tuota olisi tullut ajatelleeksi, mutta ilmeiseksi käy, että tukki kulkee eteenpäin vakionopeudella, hyvää kävelyvauhtia. Kaikki mitä sille tapahtuu, täytyy tapahtua pysähtymättä tällä samalla nopeudella. Sanottiin, että sahoja on kolmea tyyppiä: pyörösaha, vannesaha ja raamisaha. Pyörösaha on arvatenkin sama kuin sirkkeli, se joka Lövgårdissa oli käytössä. Kapasiteetti väkisinkin vaatimaton, kun puusta otetaan siivu kerrallaan ja kuljetetaan takaisin uutta varten. Voisihan niitä tietenkin olla monta peräjälkeenkin. Raamisaha sahaa ylös-alas liikkeellä ja teriä on monta rinnakkain. Sellaisia oli ennen vanhaan lähes joka kosken partaalla - ja pärehöylä vieressä. Tällä tehtaalla on kuitenkin käytössä vannesaha. Melko isohampaisia sahavanteita, paino 15 kg, on kymmeniä nätisti telineissään joka puolella. Koetan tiirailla itse sahaustapahtumaa ihmetellen, etten kuule sahan ääntä erikseen. En pääse perille. Näyttää tapahtuvan 'mustassa laatikossa'. Kysymällä selviää. Vanne pyörii tukin molemmilla puolilla, joten kaksi siivua kerrallaan saadaan. Näin siis 10 tuuman tukista tehdään 28 millistä lautaa siten että jokainen sahauspaikka sipaisee pois noin 60 milliä eli tarvitaan kaikkiaan noin neljä sahauspaikkaa ja tukki on sahattu. Niin, tai vielä kantitkin leikataan pois ja ovelan näköiset heiluvat potkaisevat laudat sivusuuntaiselle radalle, jolla määräpituus varmistetaan ja niputus tapahtuu. Kullosti hassulta, kun kerrottiin, että Japaniin viedään 395,4 cm pituista tavaraa. Tiedä vaikka olisi lopulta jonkun sikäläinen tuuma-modulin kerrannainen tuokin mitta, japanilaisen jalasta tai käsivarresta kotoisin kuten jalka ja kyynäräkin. Ihmisen kokoisia mittayksiköitä toisin kuin tämä meidän metri, maapallon ympärysmitasta kotoisin. Erittäin mielenkiintoinen nähtävyys tämä saha. Sitäkin höystää asiantunteva opastus. Ei jää ainoakaan kysymys ilman vastausta vaikka tietysti metelin aikana emme muuta voi kuin katsella. Mitenkähän ne tuotantoluvut olivat: 800 000 kiintokuutiota vuosituotanto, josta puolet Venäjältä. Kaikki kuusipuuta. Jaa, saapahan tuosta summittaisen vertailuluvun siihen Lövgårdin sirkkeliinkin. Siellä kesän 2 kuukauden aikana tehtiin 4 taapelia a 4x4x4 eli n 250 kuutiota, siis vuosikapasiteetti olisi ollut 6-kertainen eli 1500 kuutiota. Kiteellä siis noin 500 -kertainen kapasiteetti. Jaa, niin, 2 vuoroa, eli siis 250-kertainen ja miestä kohtikin 50-kertainen. Heh, heh, pitäneekö edes kertaluku paikkansa! Kyllä oli kiinnostava kohde, varsinkin kun heti paikalle päästyä
syötiin hyvin sahan työmaaruokalassa. Erikoisuus oli (vaalean)ruskea
kastike, jota en muista aikoihin saneeni, mutta joka metsätöihin
ilman muuta sopii kuin nyrkki silmään. Olisikohan Berlusconi
saanut... Suomalainen ruoka on kyllä ruskean läskisoosin loistoaikojen
jälkeen saanut aivan mahtavan lisän, oikeastaan kaksi: lohen
ja salaattipöydän. Jälkimmäinen on varsinkin sellainen
saavutettu etu, että siitä on kynsin hampain pidettävä
kiinni. Ei ole Italiassakaan (vielä) näin pitkälle päästy,
vaikka pelkkiä herkkuja kieltämättä syövätkin.
|
||||||
Piipun Pihaan päädytään. Ei vähääkään harmittanut, että Kiteelle tullessa ja Kiteellä kauan viivyttiin ja lounas vähän myöhästyi. Matka kuitenkin jatkui rajalle ja rajan yli. Jo rajalla joudutaan toteamaan, että tutustuminen rajantakaiseen metsätyömaahan joudutaan jättämään väliin. Tieolosuhteet ja auto eivät olle yhteensopivia. Matkaan hyppää kuitenkin kaksi StoraEnson rajantakaista työntekijää, jotka osittain kertovat hiuksia pystyyn nostavia tarinoita liiketoiminnasta Neuvostoliiton ja vielä Venäjänkin olosuhteissa. Toisaalta kyllä vakuuttavat, ettei mitään karmeuksia heidän kohdalleen ole sattunut. Olipa sekin oppitunti liiketoiminnasta järistyksen kourissa. Lainsäädäntö Suomea tiukempi, mutta isännistä ja vastuusta ei aina tietoa, sopimukset monasti suunnilleen sen paperin arvoisia, joille ne on kirjoitettu. Hyvin voidellut suhteet sitäkin tärkeämpiä. | ||||||
|
||||||
Sortavalassa olen ennenkin käynyt ja pakosta tätä samaa
tietä lähestynyt. Mutta en muistanut, että siellä ihan
näin rähjäiseltä näyttää. Helylä
eli Helylya on kuulemma jonkunlaisessa Jakomäen eli Skitsobackan maineessa.
No, me sivuutamme sen siististi ja tulemme itse kaupunkiin. Samuli koko
ajan latelee tietoja taloista. Kaikki entiset pankin konttorit tuntuvat
olevan pystyssä, useimmat restauroituja ja selvästi paremman
näköisiä kuin uusi tuotanto, jota sitäkin on aika paljon,
enemmän kuin mitä muistin aikaisemalta
käynniltäni. Miltä ajalta lienee Sortavalan katuverkosto.
Minusta siellä on avaraa, selvästi väljempää kuin
Suomen vanhimmissa puukaupungeissa, puhumattakaan mistään vanhoista
Etelä-Euroopan kivikulttuurin kaupungeista, joissa bussilla liikkuminen
on lähes mahdotonta. Piipun Pihaan töräytämme pitkän
päivän, sanoiko Samuli 500 km, jälkeen melko väsyneinä,
mutta pian saamme illallisen. Oikein siisti paikka, kauniskin, ja hyvä
ruoka, oliko mantelikalaa. Maistui makean mehunkin kanssa, vaikka poikaa
olisi tehnyt suuri suosikkini Magyar Fehér Bor. Mielestäni
koko retken toiseksi paras herkku, paras oli hapankaalikeitto luostarin
trapezassa korkealla mäellä.
Ei ensimmäisen päivän jälkeen unta kauan tarvinut
odotella. Yhtään ei häirinnyt ajoittain varsin äänekäskin
'yöajanvietto' - kai se oli äskeisessä hotellin raintolassa
rakennuksen toisessa päässä.
|
||||||
|
||||||
02pe | Gogolevin puutaidemuseo. Kunnollisen
aamupalan jälkeen sonnustaudutaan päivän koitoksiin. Ensin
mennään laivarantaan ja yritetään Valamon laivaan.
Ei onnistu, mutta ei hätää, ohjelmassa on ohjelman muutos.
Mennäänkin ensin tutustumaan iltapäiväksi ajateltuun
Gogolevin puutaidemuseoon. Varmaan on melkein 20 vuotta siitä, kun
itse puhuin Gogolevin kanssa puhelimessa. Oli tekeillä Gallen-Kallelan
museoon Gogolevin näyttely ja minä soitin Gogoleville sopiakseni,
että hän toimittaa auton rajalle delegaatiota vastaan, koska
tie oli niin huono ettei meikäläisellä autolla sitä
pystyisi ajamaan. Nythän tie Sortavalaan on ihan hyvä. Kolme
vuotta sitten kävin myös Gogolevin museossa ja tapasin kauniin
tyttären, kuva museossa on helppo tunnistaa. Nyt onkin itse mestari
paikalla. Kertoo, että Gallen-Kallelan näyttely sitten myös
toteutui. Minä en kylläkään sellaisesta mitään
tiennyt. Samoin oli nyt elokuun viimeisenä päivänä
suljettu Gogolevin osasto Juvan puutaidenäyttelyssä. Jää
siis se näkemättä, vaikka joka vuosi olen käynytkin,
tänä vuonnakin mennään. Jouluun saakka on auki. Se
on todellista taidetta, on näköistä ja on nonfiguratiivista,
käyttöesineitä ja koristeita.
Itse on nyt mestari paikalla keräämässä ropoja ja
kirjoittamassa omistuskirjoituksia kovin hienoon kirjaansa. Muistelen kerrotun,
että Gogolev, Kronid etunimeltään, on joutunut tekemään
'sopimuksen pirun kanssa' niinkuin Faust aikanaan. G oli taloudellisissa
vaikeuksissa ja oli menettämässä hallintaoikeuden ateljeehensa
ja asuntoonsa.(Olikohan se vaikeuksissa G? Saattoikin vain kaivata hyvää
rahanlähdettä suuri ja mahtava CCCP.) Sai kuitenkin pitää
ehdolla, että luovuttaa kaiken tuotantonsa, hallussaan olevan ja tulevan,
valtiolle. Hän ei siis voi myydä ainoatakaan työtään.
Tämä ei ole suonta tukkinut, vaan tuotanto on jatkunut näihin
päiviin saakka, vaikka ukko kertoo olevansa 80-vuotias. Itse näin
sanoi ja huokaisi perään: 'Niin sitä on vanhaksi tullut.'
Ihan piti kysyä, mutta unohtui, mistä tuo merkillinen etunimi.
Myöhemmin totean, että kirjassaan itsekin ihmettelee. Kirja on
todella hieno, 15 euroa. Edellisellä kerralla ostin pienen, tätä
ei vielä tainnut olla. Tässä sortavalalaisessa linkissä
mahtava kokoelma Gogolevin tuotantoa.
|
|||||
Gogolevin jälkeen on hieman luppoaikaa ennen Valamon laivan uutta lähtöä. Pieni kierros kaupungilla luvattua tavarataloa etsien. Ei löydy, vaikka oli sanottu, että lähellä on. Niin sitten osoittautuukin olevan, mutta kun ei oikeaan suuntaan lähdetty. Vihjeeksi Kirsille ja Samulille: etusivulla kuvattua Sortavalan karttaa myydään Aino-kirjakaupassa hintaan 60 ruplaa. Kartta on hupaisista kirjoitusvirheistään huolimatta todella hyvä. Voisi Kirsi ostaa 100 kappaletta ja jakaa vastedes kaikille pariskunnille, menekki siis noin 25 kerrallaan. Niihin suittaisi tavaratalon merkitä ja vaikka jonkun kahvilan. Kahvilaan osummekin ja pikku välipalan nautimme: Koreassa kermoineen, sokerineen purkkin laitetua kylmänä nautittavaa varsin maukasta kahvia ja tietysti rahkapiirakkaa. Kahvilan siveän oloisilla ja kauniisti hymyilevillä tytöillä on rintamuksessaan teksti 'Piipun Piha'. Viime aikoina olen narissut Venäjän matkoista, että ne toteutetaan ilman että olisi edes mahdollista saada mitään kontaktia paikalliseen väestöön, kuten nyt viime keväänäkin Pietarin matka. Vain suomea puhuvia turistioppaita tavattiin, kun Silja Serenadella yövyttiin ja syötiin. Oma on vikani. Sopii hankkia henkilökohtainen viisumi ja lähteä omineen hortoilemaan. Sekin on mahdollista. Ihan niin 'hygieniskt orörd av människohand' - kuten ennen vanhaan oli sokeritoosan kyljessä - ei tällä kertaa sentään kaikki tapahdu. Kadulla tapaan papan, jolta kahvilaa kysyn, tosin ensin vähän väärällä sanalla 'kofeinik' vähän niinkuin viron 'kohvik'. Ihmettelen hirveästi, ettei ukko ymmärrä. Puhuu kofevaritelista eli kahvinkeittimestä. Oikea sana on yksinkertaisesti 'kafe'. Kuka enää uskoo, kun pidän itseäni lähes huipputason venäjän tulkkina. (20 vuoden kokemus oto). | ||||||
|
||||||
Valamon luostari Laatokassa. Päästään
laivaan, hauskasti kylki kyljessä olevan parin muun laivan läpi.
Pienehkö kantosiipialus. Olen etukäteen vähän jännittänyt
että mitenkähän se laivamatka. Edellisellä kerralla
näimme nimittäin Laatokan valkeana vaahtona raivoisissa tyrskyissä.
Ei olisi ollut kantosiipialuksella asiaa. Nyt sen sijaan Laatokka on sileä
kuin lapsen poski. Kivasti nousee laiva siivilleen ja vähän yli
puolen tunnin matkan jälkeen laskeutuu Valamon pääkirkon,
Kristuksen kirkastuksen kirkon rantaan. Siitä sitten kiivetään
jyrkähköä törmää kirkon ja luostarin muurille
ja sisään pihalle. Uloimmalla pihalla on lupa tavallisen syntisen
käyskennellä sellaisena kuin sattuu olemaan, mutta sisemmillä
pihoilla ja rakennusten sisällä noudatetaan ankarampaa järjestystä.
Naisilla pitää olla hame, käsivarret peitetty ja huivi tai
hattu päässä. Miesten ei sovi karvaisine säärineen
shortseissa tepastella. Useimmat ovat jo kotoa asianmukaisesti varustautuneet
ja paikalla jaetaan täydennystä, jos jotakin puuttuu. Olisikohan
löytynyt myös pitkät housut miehille? Ehkä. Kyllä
nämä sipulihuippuiset kirkot ovat kauniita ja uutuuden puhtaita.
Mitä lienevät olleet edellisen yhteiskuntajärjestyksen aikana,
kun makasiineina ja talleina käytettiin? Oppaamme Svetlana kertoo
tavattoman keskittyneesti (= turhia rönsyilemättä) nähtävyyksistä
ja niiden historiasta.
http://www.luovutettukarjala.fi/pitajat/valamo/valamohist.htm http://www.gov.karelia.ru/gov/Info/tourism/valaam_f.html http://www.valaam.ru/
Aivan mahdottoman hieno ohjelmanumero on 15 minuutin kosertti. Ortodoksisessa kirkossa käytetään vain yhtä instrumenttia, Jumalan luomaa ihmisen ääntä. Neljä laulajaa, neljä ääntä. Ainakin minua miellyttää suuresti. Suomessahan konsertoi aina joulun alla 16-miehinen 'mikä-se-nyt-olikaan', Novo-Spasskin kuoro. Kerran olen sitäkin kuullut. Valmis kuulemaan toistekin. Tähän lauluun tutustuin jo 1970-luvulla tulkkina toimiessani, kun Moskovassa päivärahat saatuani sanoin rahat 'pällystakilleni' antaen: 'Tshai i Tshaikovski'. Siitä lähtien on venäläistä kirkkomusiikkia ja kirjallisuutta riittänyt. Kerran jotenkin kouraisi, kun yhden levyn päältä luin laulun nimeksi 'Legenda 12 rosvosta ja heidän johtajastaan' tarkoittaen aivan ilmeisesti Jeesusta ja opetuslapsia. Piti näet olla aina uskonnollisen valistuksen vastapainona ateistista sanomaa. Toisin on nyt. Uskonnollisuutta osoitetaan avoimesti. Kirkon ohi kulkiessa tehdään ristinmerkki, hartaimmat taitavat jopa polvistua kadullakin. Käymme luostarin pienellä hautausmaalla. Miltä ajalta ovatkaan vanhimmat haudat? Luostarin iästä on ainakin kolme eri käsitystä, vanhin, että apostoli - oliko Andreas?, siis Jeesuksen aikalainen - olisi sen jollakin retkellään perustanut. Vaatimattomammat arviot ovat 1000 vuotta nuorempia. Hautakivissä on vähän erikoisia tekstejä: yhdessä lukee 'Jumalan orja' vainajan 'tittelinä'; no se sopii munkille kuin nyrkki silmään. Vainajan syntymäaika ja elinikä on ilmaistu ilman numeroita varsin koukeroisilla ilmauksilla, miksihän näin?. Valamon erikoisuutena on vessa tai paremminkin vessan puute. Turisteja varten vain yksi laitos, sekin ensi yrityksellä kiinni. Tuleeko nyt hätä käteen? Onneksi ei opas unohda, vaan tehdään jonkun ajan kuluttua uusi yritys. Nyt onnistuu. Totinen paikka, paitsi todelliselle huru-ukolle, joka on tällaisten tapausten varalta varustautunut salaisella vaippa-aseella, heh, heh! Matka saa ainakin minun mielestäni vähän yllättävän
käänteen, kun luostarin turistivarustuksen, hotellien ja ravintoloiden
olemassa olosta kerrotun jälkeen noustaankin laivaan ja lentää
lehautetaan kymmenen minuutin matkan päähän ihan toiseen
paikkaan lounaalle, Ylösnousemuksen skiittaan eli 'sivuluostariin'.
Onpa siinä rappuset! Tahdistinmoottorilla käyvä ukko joutuu
väkisin välillä huilaamaan, kun pumppu lyö vain sen
69 kertaa minuutissa. Mutta kyllä kannattaa, kun oikea venäläinen
hapankaalikeitto on palkintona. Todella hyvää. Tämän
sivun merkistö ei salli tuon herkun kaksikirjaimisen nimen kirjoittamista
venäläisin kirjaimin, mutta meikäläisillä se on
melkein kuin aivastus 'shtshi', melkein yhtä kuuluisa kuin venäläinen
punajuurikeitto 'borshtsh' yhtä hassun näköiset harakanvarpaat
venäläisittäin kirjoittaen. Maukasta on myös erikoisen
näköinen lohipasta. Sitten hilpaistaan Getsemaneen ja Öljymäelle,
ne jotka jaksavat. Itse rohkenen vain seuraavan alamäen päälle.
Takaisin päin olisi aikamoinen kiipeäminen. Kiipeämistä
oli kuulemma perilläkin, mutta hienot näköalat vaivan palkkana.
Minäkin sentään näin ihmeellisen männikön.
Kunnon runkoja hirveän tiheässä. Saisiko tuosta näköisen
valokuvan? Saan, vaikka valo tuleekin vähän väärältä
puolelta. Laivarannassa on muutama muukin meikäläinen odottamassa
kävelyretkeläisiä. Joutessani katselen, kun joku merimies
siinä useaan otteeseen sukeltelee laiturilta uimaan. En tullut käyneeksi
vettä katsomassa, mutta eikö tuo kirkasta ollut, tuskin kylmempääkään
kuin omalla mökillä jonkun verran pohjoisempana Nilsiässä,
viikko sitten 17. Nyt pitäisi taas tarkistaa: oliko Laatokka 250 km
pitkä ja 120 km leveä eli ronskisti tupla Inarin järveen
verrattuna. Keskisyvyydeksi muistan 50 m. On siinä silloin mahtava
makean veden allas. Tietenkin suurin näillä kulmilla, mutta miten
on verrattavissa maailman surimpaan eli Aral-järveen? Tarkistuksen
paikka siinäkin. Neva virtaa Laatokasta Suomen lahteen. Sekin on varsin
syvä, oliko 20 m? Kiusallista, kun ei pysy tiedot päässä.
Olen aina ihmetellyt Pietarissa saatavan oluen (sama täällä
Sortavalassa) mahtavan hyvää makua. Ehkä ei niin mahdoton
asia olekaan, jos vedenottamo on kaupungin yläpuolella. Se on Moskova,
josta väitetään, että Moskova-joen vesi käytetään
seitsemään (valehtelijan luku) kertaan sen virratessa kaupungin
läpi. Ei kai Nevaa tarvitse lainkaan uudelleen käyttää?
Ylen tyytyväisinä päivän koitoksiin huristelemme
kotisatamaan Sortavalan rantaan. Saaria on yllättävän paljon
sekä Valamon ympäristössä että rannikon tuntumassa.
Hetken levähdyksen jälkeen nousemme bussiimme ja ajamme pienen
kaupunkikierroksen jälkeen ryhmämme toiseen majapaikkaan hotelli
'Volnaan' (volna=aalto) iltapalalle. Mitä se nyt olikaan, ei kuitenkaan
mitään moittimista. Oikein votkahörpyllä pyöristän
mainion matkapäivän henkisen annin. Taaskin kaikesta 'yöajanvietosta'
luopuen väsyneenä rojahdan yösijalleni.
|
||||||
|
||||||
0903la | Heinävedellä
Uusi Valamo. Sitten sitä onkin jo kotimatkan vuoro. Torilla
käydään. Mitä kukakin lie saanut matkamuistoksi. Me
kaipasimme leipää, mutta emme löytäneet. Leipäkaupan
kyllä löysimme, mutta nirsoilimme ja olisimme halunneet ruisleipää.
Sitä ei ollut. Liekö jo myyty loppuun vai ovatko täkäläiset
niin hienoiksi kääntyneet, ettei enää musta leipä
kelpaa. Saamatta jäivät myös muut tavanomaiset Viipurin
tuliaiset eli hapatusmenetelmällä valmistetut vihannessäilykkeet:
kurkut, marinoidut valkosipulit, villit valkosipulit eli karhunlaukat ja
hapankaali adzhikasta (turkinpippuritahnasta) puhumattakaan. Emmekö
osuneet kohdalle vai eikö niitä täällä olekaan?
No muu matkan anti ylen määrin korvaa nämä puutteet.
Ja sitä paitsi tien varresta oli madollisuus ostaa marjoja ja valmiita
hilloja yms. Näyttivät kelpo tavaralta. Niin näyttivät
edellisellä matkallakin, mutta mustikoista suuri osa meni pilalle,
kun emme ihan heti jaksaneet säilötä. Minulle jää
sellainen mielikuva, että mummot ovat kovin hintatietoisia eivätkä
suinkaan pilkkahintaan tavarastaan luopuneet.
http://www.valamo.fi/index.php |
|||||
|
||||||
Rajalla taas tavanomaisen pitkäpiimäiset muodollisuudet laukunkantamisineen
päivineen. En tullut tällä kertaa viranomaisille vakiovitsiänikään
kertoneeksi. Vanha venäläinen sananlasku: Ihminen muodostuu kolmesta
osasta, ruumis, sielu ja passi. Jos näistä yksikin puuttuu, ei
ole ihminen. Neuvostoliiton aikaan ei kertaakaan nostattanut hymyä,
sen jälkeen on aina nostattanut, paitsi kerran Suomen tullissa Seutulassa.
Viranomainen hirmustui mokomasta pilkanteosta ja kertoi osaavansa pitää
puolentoista tunnin esitelmän passin tarpeellisuudesta. Minä
en vieläkään mokomaan usko. Tekeekin mieli kysyä: montako
on tänään tärpännyt? mutta en uskalla. - Hiis
hänestä, läpi kuitenkin päästään. Suunnataan
matka Vanhan jälkeen kohti Uutta Valamoa Heinävedelle. On sielläkin
tullut joku kerta aikoja sitten käytyä. En ollenkaan muistanut,
kuinka kaunis paikka on. Ehkei silloin vielä ollutkaan. Ensin taaskin
myöhäiseen valahtanut muikkulounas, erittäin herkullinen.
Sitten saamme seuraksemme taas aivan huippuhyvän oppaan, tekisi mieli sanoa 'munkki', mutta omien sanojensa mukaan ei sitä ole vaikka siltä näyttää, lukija Sebastianus. Ei ole oikein kokemusta ortodoksiuskonnon edustajista, mutta Sebastianuksesta ja siitä televisioveijarista isä Mitrosta päätellen 'ilo pintaan vaikka sydän märkänisi' tuntuu olevan iskulauseena. Oikein todella viimeisen päälle asiantuntevasti ja tyylikkäästi Sebastianus esittelee sekä luostarin rakennukset, historian että toiminnan. Opettaapa meille aikamoisen kappaleen uskontoaankin saaden kovapintaisimmatkin tekemään ristinmerkin ohjeidensa mukaan. |
||||||
Terveisiä Sebastianukselta
Tästäkö alkaa kirkkoslaavin opiskelu?- Kirkkoslaavi |
||||||
Sitten lähdemme köröttelemään kotia kohti. Kuortin ABCssa vielä pysähdymme kahville, muuten hurautamme Fennian eteen, sinne mistä olimme lähteneetkin. Vilpittömät kiitokset järjestelyistä StoraEnsolle, Kirsille ja Samulille. | ||||||
Preludi
ja postludi. Minulle sattuu kitenkin niin hauskasti, että
tämä mainio matka ikäänkuin kääriytyy sisältönsä
mukaiseen pakettiin. Olimme nimittäin vain muutamaa päivää
aikaisemmin käyneet amerikkalaisten viraidemme kanssa Ortodoksisessa
kirkkomuseossa Kuopiossa. Sen aarteet ovat peräisin nimenomaan Laatokan
Valamosta, kun luostari suomalaisena talvisodan yhteydessä siirrettiin
Suomeen evakkoon juuri Uuteen Valamoon. Sattui niin somasti, että
rauhansopimus tehtiin ateistisen Neuvostoliiton kanssa, joten sopimukseen
ei lainkaan pantu pykälää, joka olisi velvoittanut Suomen
palauttamaan Valamon uskonnolliset aarteet. Osa niistä on Uudessa
Valamossa, ehkä on jotakin palautettu Vanhaan Valamoonkin ja osa on
Kuopiossa museossa, joukossa esineitä 1500- ja 1600-luvuiltakin.
http://www.ort.fi/sivut_kehykset/kehys_aloitus.htm |
||||||
Tässäkö kaikki? Mitä vielä! Muistuttaa ennen vanhaan Seura-lehden osastoa: 'Usko tai älä - totta se kuitenkin on'. Valamon retkeltä palattuani seuraavana päivänä, siis sunnuntaina menen Kansallisteatteriin katsomaan pietarilaisen 'Malyi' teatterin Vanja-enoa. Törmään jo ennen näytännön alkua kurssitoveriini Pauli Gaurilowiin (mm venäjää yhdessä opiskelimme 45 vuotta sitten), jolle kerron matkastamme. Hän puolestaan kertoo sukunsa olevan kotoisin Laatokan rannalta Salmista ja että ihan äskettäin on lahjoittanut museoon keisarin Suomessa asuneen hovineidon Anna Virubovan (Vyrobova) jälkeensä jättämiä esineitä. | ||||||
Eikä vielä tässäkään
kaikki!
Varmaan olisi Sebastianus puhunut jo kolmannesta ihmeestä kuten kertoessaan Valamon ostosta. Nimittäin seuravana päivänä eli maanantaina nousen nelosen raitiovaunuun. Samalla nousee siihen ikäiseni näköinen pappa ison korin ja kassin kanssa, Kassista pistää esiin avoin viinipullo, josta hän silloin tällöin naukkailee. Ylen hauskasti matka menee. Mutta mitä kertoo salaperäinen pappa, ehkä entinen oppilaani Kauppakorkeakoulusta? Ei suostu paljastamaan tätä yksityiskohtaa, mutta Kauppakorkeakoulussa on opiskellut ja tyttärensä on päivälleen 10 vuotta nuorempi kuin minun vanhempi tyttäreni. Eikö siis myös isänsä, siis melkein väkisin oppilaani. Kertoo: hänen vanhempansa on haudattu Vanhaan Valamoon! Tulipa riski annos Valamoa!
|
||||||
Palautetta |
||||||
Lähetä palautetta! |